اسماعیل احمد: شناسایی شکاف در نقل و ‌انتقال پول

او می‌گوید: «سومالی‌لند منطقه‌ای است که با مهاجرت و انتقال پول تعریف می‌شود. در دهه ۷۰ میلادی افزایش قیمت نفت شرایط خوبی برای کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کرده بود و موج مهاجرت را برای سومالیایی‌ها، از جمله برادر و خواهر خودم به راه انداخت. پولی که این کارگران مهاجر سومالیایی به کشور می‌فرستادند، باعث رونق و رفاه هرجیسا شد.» احمد ورلدرمیت را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد که امروز به یک شرکت جهانی در حال رشد تبدیل شده و از ۵۰ کشور به حدود ۱۵۰ کشور پول منتقل می‌کند. این شرکت ۷۲۰ کارمند در سراسر دنیا دارد و گردش مالی آن سالانه به حدود ۹۵ میلیون پوند می‌رسد. این رقم تنها در سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. ورلدرمیت بیش از ۵/ ۳ میلیون مشتری دارد و با اینکه هنوز به سودآوری نرسیده، اما استارت‌آپی محسوب می‌شود که حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارد.  ایده احمد، ایجاد یک سیستم انتقال پول آنلاین با استفاده از موبایل بود که بانک‌ها و دیگر موسسات واسطه‌ای انتقال پول را حذف می‌کرد و در عین حال، بیشتر از شبکه‌های مالی غیررسمی امنیت داشت.

این ایده بعد از اینکه او با بورسیه دولتی برای تحصیل در رشته اقتصاد به دانشگاه لندن رفت به ذهنش رسید. او بخشی از درآمد کار نیمه وقت خود را به خانه می‌فرستاد و خیلی زود متوجه کمبودهایی در سیستم انتقال پول شد. او می‌گوید: «می‌خواستم به طور مرتب پول ارسال کنم، اما بانک‌ها فقط در صورتی این کار را انجام می‌دهند که دریافت‌کننده پول هم حساب بانکی داشته باشد. بنابراین، به شبکه‌ها و کارگزاری‌های غیررسمی و گران روی آوردم که معمولا چند هفته طول می‌کشید تا پول به دستشان برسد؛ اگر اصلا می‌رسید.اگر کارگزاری از شما دور باشد، ۵ یا ۱۰ پوند باید پول کرایه بدهید و بعد ۲۵ درصد کارمزد بدهید تا بتوانید ۲۰۰ پوند ارسال کنید و در طرف دیگر، دریافت‌کننده پول هم باید چند ساعت در راه باشد تا به جایی برسد که بتواند این مبلغ را بگیرد.» هزینه‌های نقل‌و‌انتقال پول، به راحتی ۲۰ درصد یا حتی بیشتر از اصل پولی که ارسال می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد.

احمد بعد از پایان تحصیلات و تحقیقی که در دانشگاه ساسکس با تمرکز بر «حواله پول» انجام داد، به آفریقا برگشت. چند سال بعد، به خاطر افشای فساد گسترده، که او اعلام کرد، شغلش را در واحد سازمان ملل در کنیا، از دست داد. او که بی‌عدالتی را با تمام وجود حس کرده بود، با عزمی جدی به انگلستان برگشت تا راه بهتری برای انتقال پول پیدا کند. اولین قدم، ثبت‌نام در یکی از دوره‌های مدرسه کسب‌وکار لندن بود. او می‌گوید: «این مدرسه بخشی از استراتژی من برای توسعه کسب‌وکارم بود. از این فرصت برای ارزیابی و شکل دادن به ایده کسب‌وکارم استفاده کردم.»  مجوز قانونی، بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکار نوپای او بود: «از همان ابتدا، می‌خواستیم یک کسب‌وکار جهانی باشیم. اما هر کشوری مجوز خودش را می‌خواهد که گاهی اوقات به چیزهای عجیب و سختی نیاز دارد. تنها برای فعالیت در آمریکا، مجبور بودیم در هر یک از ۵۰ ایالت، مجوزهای خودشان را بگیریم.»

با وجود رشد سریع ورلدرمیت، موانعی هم وجود داشت. در روزهای نخست، شرکت تلاش کرد فعالیت‌های خود را در کانادا توسعه دهد. اما مشخص شد بازار آنلاین کانادا کاملا با انگلستان متفاوت است؛ به‌خصوص به این دلیل که در آن زمان کارت بدهی‌های داخلی، کاربرد اینترنتی نداشت. «این اشتباه ما بود و کمی زمان برد تا چالش را برطرف کنیم.» حالا کانادا به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آنها تبدیل شده است. شرکت از آن زمان تاکنون چند دور تامین مالی داشته است. در سال‌های اول، اتکای آن بر سرمایه‌گذاران فرشته بود که از شبکه مدرسه کسب‌وکار لندن معرفی شده بودند و ۵/ ۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند. احمد می‌گوید: «این سرمایه‌گذاری‌های اولیه به ما کمک کرد جذب سرمایه مخاطره‌آمیز را به تاخیر بیندازیم. تا زمانی که کارمان روی غلتک افتاد و پایه درآمدمان به حدی رسید که خودمان انتخاب کنیم از چه کسی پول بگیریم.» آنها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های Accel، TCV و Leapfrog سرمایه جذب کرده‌اند. احمد اذعان می‌کند که تامین سرمایه و کمتر کردن حق صاحبان شرکت، همواره دوراهی بزرگ کارآفرینان بوده است؛ اینکه ۱۰۰ درصد مالکیت یک شرکت کوچک مال خودشان باشد، یا بخشی از یک شرکت‌ بزرگ‌تر را در اختیار داشته باشند.

برای بسیاری از برندها و کسب‌وکارها، هدف یک تفکر بعد از شروع کار است؛ مثل شیرین‌کننده‌ روی کیک که روی سطح بنگاه را می‌پوشاند تا ظاهر آن بهتر به‌نظر برسد. اما برای ورلدرمیت، هدف والاتر، بخشی از دستور پخت اصلی است. به گفته بانک جهانی، ارزش جهانی نقل‌و‌انتقال پول سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار است. احمد می‌گوید: «ارزش انتقال وجه بیش از سه برابر کل بودجه کمک‌های دولتی است و در برخی کشورها بزرگ‌ترین منبع ارزی محسوب می‌شود که بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) آنها را تشکیل می‌دهد. انتقال وجه نه‌تنها کلید رفاه فردی است، بلکه موتوری حیاتی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.»  احمد استراتژی ثمردهی بلندمدت را اتخاذ کرده تا ورلدرمیت را به شرکتی با دسترسی جهانی تبدیل کند. هدف والای شرکت این است که به ۱۰ میلیون کاربر برسد و اخیرا به بازار جدید نقل‌و‌انتقال مالی فرامنطقه‌ای ورود کرده است.