خودروهای برقی و تحول پایدار در صنعت حمل‌ونقل

شبکه هوشمند و زیرساخت باتری داخل آن توسط استارت‌آپی به نام Arrival ساخته شده است. شرکت UPS به زودی طرح آزمایشی ناوگان کامیون‌های مجهز به ویژگی‌های دیگر مثل شیشه جلوی چرخشی را تکمیل می‌کند. این نوع شیشه به راننده امکان می‌دهد خودروهای دیگر و عابران پیاده را با دید وسیع‌تری ببیند.

UPS در ماه ژوئیه اعلام کرد در همکاری با یک شرکت دیگر واقع در لس‌آنجلس، می‌خواهد یک کامیون حمل بار دیگر را که کاملا برقی است، تست و تولید کند. در ماه فوریه، این شرکت با Workhouse برای طراحی و توسعه کامیون‌های برقی جدیدی مشارکت کرده بود که قیمت‌شان گران‌تر از کامیون‌های معمولی نباشد. دسامبر گذشته هم UPS ۱۲۵ کامیون سمی (Semi) تسلا را پیش‌خرید کرده بود که تعداد بالایی محسوب می‌شود. در برخی شهرها مثل پورتلند، این شرکت از سه‌چرخه‌های برقی برای حمل‌ونقل در برخی مسیرها استفاده می‌کند.

UPS اولین بار در دهه ۳۰ میلادی از کامیون‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل خود استفاده کرد، اگرچه مثل شرکت‌های دیگری که از نمونه‌های اولیه وسایل نقلیه برقی استفاده کردند، در نهایت به دلیل مسائل اقتصادی این خودروها را کنار گذاشت. در سال ۲۰۰۱، وسایل نقلیه برقی مدرن را بار دیگر معرفی کرد و اکنون چند صد وسیله برقی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند که درصد بسیار کوچکی از کل ناوگان ۱۱۹ هزار تایی شرکت است. اما تکنولوژی در حال حاضر در نقطه‌ای قرار گرفته که امکان استفاده از حجم زیادی از این‌گونه ابزارها فراهم می‌شود.

قیمت باتری‌های برقی بین سال‌‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۸۰درصد کاهش یافته و تا سال‌ ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۵ کمتر هم می‌شود. دلیل این موضوع تا حدی سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌ تولید جدید در چین است. مواد جدیدی که باعث می‌شوند وزن وسایل نقلیه سبک‌تر شود هم به کاهش سایز باتری کمک می‌کنند. استفاده بیشتر از خودروهای برقی، باعث می‌شود بهره‌برداری از آنها ارزان‌تر شود. هزینه‌های تعمیر و پشتیبانی خودروهای برقی هم کمتر است، چون این خودروها قطعات قابل تعویض کمتری دارند. در کشورهایی که سوخت گران دارند، شارژ خودروهای برقی نسبت به خرید سوخت برای خودروهای معمولی ارزان‌تر تمام می‌شود.

در آینده‌ای نه‌چندان دور، احتمال دارد که قیمت خرید خودروهای برقی از خودروهای بنزینی یا گازوئیلی ارزان‌تر شود، چون شرکت‌ها الان باید روی زیرساخت‌های لازم برای شارژ باتری‌ها هم سرمایه‌گذاری کنند.  زیر ساخت جدید، بخش کلیدی این تغییر است. اسکات فیلیپی، مدیر ارشد تعمیرات و مهندسی شرکت UPS می‌گوید: «استفاده از پنج یا ۱۰ خودروی برقی در یک تاسیسات مشکل خاصی ندارد، اما بعد وقتی می‌گویید می‌خواهم از ۲۰۰ وسیله نقلیه برقی استفاده کنم، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز تفاوت قابل توجهی می‌کند. باید راه‌حل‌هایی کشف و پیدا شود که مطمئن شویم به کارآیی لازم می‌رسیم.»

شرکت UPS در لندن در حال تست کردن یک شبکه هوشمند است که برای فراهم کردن امکان شارژ یک ناوگان کامل از خودروهای برقی به‌صورت همزمان، طراحی شده است. اگر این شبکه هوشمند وجود نداشته باشد، شرکت مجبور است هزینه زیادی برای تامین برق متحمل شود. اما شبکه جدید – که اولین نوع خود در دنیا محسوب می‌شود – از یک سرور مرکزی متصل به پست‌های شارژکننده استفاده می‌کند تا در طول شب برق را به‌صورت هوشمند و به مقدار کافی به کامیون‌ها بفرستد. باتری‌ها انرژی‌ را در همان‌جا ذخیره می‌کنند. این شبکه هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد، اما احتمالا در مناطق دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی مراکز می‌توانند انرژی را از پنل‌های خورشیدی ثابت دریافت کنند و از باتری‌های قدیمی کامیون‌ها برای ذخیره‌سازی برق استفاده کنند.

شرکت UPS در آزمایش‌های خود، به مدت شش ماه خودروهای برقی را در شرایط دنیای واقعی تست می‌کند و داده‌ها را به‌طور مستقیم از کامیون‌ها یا ون‌ها جمع‌آوری می‌کند و از راننده‌ها بازخورد می‌گیرد. به‌طور همزمان، تولیدکننده دوام خودرو را تست می‌کند. از آنجا که تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، UPS همکاری با تولیدکننده‌ها را در مراحل اولیه شروع می‌کند.

فیلیپی می‌گوید: «اگر بخواهیم منتظر یک شارژر هوشمند تمام و کمال بمانیم، هنگام تولید آن می‌بینیم باتری بهتری در بازار وجود دارد. بنابراین، کار با برخی از این پروژه‌ها را شروع کرده‌ایم تا بخشی از فرآیند تولید باشیم و به جای اینکه صرفا منتظر یک محصول بی‌عیب و نقص و کامل بمانیم، در حین کار چیزهای جدیدی یاد بگیریم.»

دیگر شرکت‌های حمل‌ و نقل هم این روزها به خودروهای برقی روی آورده‌اند. DHL شرکتی است که در سال ۲۰۱۴ اقدام به خرید یک شرکت ون‌های برقی کرد و حالا هزاران ون برقی برای حمل کالا دارد و ۲۵۰۰ خودروی دیگر تا آخر امسال تولید می‌کند. شرکت FedEx هم در سال ۲۰۱۷ به ناوگان خود ۲۹۲ خودروی برقی اضافه کرد و تا پایان امسال کل آنها را به بیش از ۲۱۰۰ خودرو می‌رساند. این شرکت حالا در حال کار روی چالش آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های گسترده برای پشتیبانی از ناوگان گسترده خودروهای برقی است. هدف FedEx افزایش بازدهی سوخت خودروها تا ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ است.  UPS قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک خودرو از هر چهار خودرویی که می‌خرد، جزو تکنولوژی پیشرفته، از جمله خودروهای هیدروژنی باشد. مزایای این اقدام برای شرکت علاوه بر کاهش تولید آلودگی در خیابان‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی، جمع‌آوری داده برای افزایش بازدهی، راحتی برای راننده‌ها و کاهش آلودگی صوتی در خیابان‌ها است.