این کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای تامین کالاها و خدمات از تمامی تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان کالاها و خدمات دعوت می‌کنند که با ثبت نام و تکمیل مدارک و گذراندن آموزش‌های مربوطه و در نهایت از طریق امکانات موجود در سایت رسمی یا اپلیکیشن مربوطه اقدام به فروش کالاها و ارائه خدمات کنند. یکی از مواردی که در ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شده این است که هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی باید نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران به‌دست می‌آورد مالیات مربوطه را پرداخت کند، پس حداقل اطلاعاتی که هر فعال اقتصادی باید داشته باشد این است که اگر اقدام به فعالیت و کسب درآمد می‌کند باید در نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران ثبت نام به‌عمل آورده و بعد از آن نسبت به انجام تکالیف مربوط به اشخاص حقوقی یا گروه‌بندی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) اقدام کند.به این ترتیب سازمان امور مالیاتی بابت هر کسب‌و‌کار یا هر فعال اقتصادی فراخوان نمی‌دهد و تنها به اعلام فراخوان عمومی سالانه اقدام می‌کند.

مثلا خانمی که در تولید صنایع دستی فعالیت دارد و در فروشگاه اینترنتی کالای خود را به فروش می‌رساند به‌عنوان فعال اقتصادی باید در نظام مالیاتی ثبت نام کند. در ضمن شاید بعضی از تامین‌کنندگان انتظار داشته باشند که این وظیفه کسب‌و‌کارهای اینترنتی است که هنگام قرارداد این تکلیف را به ایشان اطلاع‌رسانی کنند، که عملا این ذهنیت کاملا غیر‌منطقی است. یکی دیگر از تکالیف قانونی که مودیان باید انجام دهند در صورت مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده حتما باید نسبت به تشکیل پرونده و ثبت نام‌های مربوط به نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند که در صورت عدم انجام تکالیف مربوطه، جریمه و عواقب سنگینی برای آنها به همراه خواهد داشت. تکالیف قانونی که پس از آن با توجه به نوع فعالیت حقیقی، حقوقی و حجم و سطح فعالیت مودیان وجود دارد ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و ارسال فهرست معاملات فصلی با ثبت اطلاعات دقیق مودیان به سازمان امور مالیاتی است. عمده کسب‌و‌کارهای اینترنتی که تحت عنوان شخصیت حقوقی فعالیت خود را آغاز می‌کنند نسبت به تکالیف مالیاتی خود آگاه هستند و امور مالی و مالیاتی خود را قانونمند انجام می‌دهند. یعنی در معاملات خود با تامین‌کنندگان، تمامی اطلاعات هویتی مربوطه مانند نام شخص/ شرکت، شماره ملی/ شناسه ملی، کداقتصادی، کدپستی و سایر اطلاعات را دریافت، در ازای معاملات انجام‌شده صورت‌حساب فروش کالا و خدمات ارائه می‌کنند و اطلاعات مربوط به معاملات با این تامین‌کنندگان را طی نمونه گزارش‌هایی که سازمان امور مالیاتی مشخص کرده تنظیم و ارسال می‌کنند.

پس در نتیجه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و بعضی از اشخاص حقیقی که دارای پرونده مالیاتی هستند نسبت به تکالیف مالیاتی خود آگاه هستند و امور مربوطه را انجام می‌دهند ولی موضوع نگران‌کننده‌ای که وجود دارد اشخاص حقیقی هستند که تازه قدم به بازار کسب‌و‌کار گذاشته‌اند و در صورت عدم توجه به تکالیف مالیاتی احتمال از بین رفتن کسب‌و‌کارشان در سال‌های اول فعالیت وجود دارد.

حال اگر تامین‌کننده‌ای نسبت به گزارش معاملات خود به سازمان امور مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی مربوطه اقدامی انجام نداده باشد تبعاتی مانند جرایم مالیاتی و محرومیت از معافیت‌های مالیاتی را متحمل خواهد شد. چند ماه قبل به‌عنوان تامین‌کننده در جلسه آموزش تامین‌کنندگان یکی از شرکت‌های بزرگ اینترنتی حضور پیدا کردم. از ۱۵ نفری که در آن جلسه حاضر بودند فقط دو نفر نماینده شرکت و کارخانه‌ای بودند که نسبت به تکالیف مالیاتی آگاه بودند، وقتی از بقیه اشخاص که بیشتر صاحبان کارگاه‌های کوچک و تعدادی هم افرادی بودند که در منزل به تولید کالاهای خود اقدام می‌کردند مسائل مالی و مالیات کسب‌وکارشان را جویا شدم نه تنها نسبت به تکالیف مالیاتی خود آگاهی نداشتند بلکه هیچ تصمیمی برای انجام آن هم نداشتند.

به همین دلیل به تامین‌کنندگان محترم قبل از اینکه وارد همکاری در عرصه کسب‌و‌کار با کسب‌و‌کارهای اینترنتی شوند تاکید می‌کنم در جهت پیشگیری از جرایم مالیاتی و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی مربوطه حتما تکالیف مالیاتی خود را بررسی و پس از انجام اقدامات لازم فعالیت خود را تحت‌عنوان تامین‌کنندگان محصولات و خدمات آغاز کنید. بنابراین وقتی کسب‌و‌کاری را ایجاد و محصول و خدماتتان را به‌صورت رسمی وارد بازار کردید دیگر شما فرد سابق نیستید، از همین لحظه شما یک فعال اقتصادی هستید و باید بروید بررسی کنید که یک فعال اقتصادی چه تکالیفی را به ویژه در حوزه مالیاتی باید رعایت کند و بعد از آن نسبت به رعایت و انجام این تکالیف اقدام کنید.

بدون شک هیچ رشد و پیشرفتی بدون تغییر و هیچ تغییری بدون دانش و آموزش ایجاد نمی‌شود، مطمئنا شما هم با طی مسیر آگاهی و آموزشی خوب می‌توانید تغییرات و رشد چشمگیری را به ارمغان بیاورید.