میانبری طلایی برای انتخاب بازار گوشه‌ای

برای شروع کار و پس از آنکه چند بازار گوشه‌ای مورد علاقه خود (که البته ممکن است براساس دانش و مزیت رقابتی شما تعیین شده باشند) را تعیین کردید، به سراغ جست‌وجو گوگل بروید. عبارت «Google Keyword Tool» را بدون گوگل تایپ کنید. صفحه نتایج برای شما به نمایش درخواهد آمد که نتایج جست‌وجوها در گوگل را نشان می‌دهد. همان عبارتی که جست‌وجو کرده بودید، معمولا نخستین لینکی است که برای شما به نمایش درخواهد آمد. روی آن کلیک کنید. البته ممکن است Keyword Tool – Google Adwords هم در بین پیشنهادهای گوگل باشد که تفاوتی ندارد و روی هر کدام از آنها می‌توانید کلیک کنید.

پس از کلیک روی لینک، وارد صفحه اصلی ابزار یاد شده می‌شوید. در باکس اول یک کلیدواژه (همان بازارهای گوشه‌ای انتخابی شما) تایپ کنید و سپس کلید جست‌وجو را بزنید تا گوگل، نتایج جست‌وجو را به شما نشان دهد. گوگل به شما نشان خواهد داد که چند نفر، کلیدواژه انتخابی شما را جست‌وجو کرده‌اند. البته پیش از رسیدن به این مرحله و در همان صفحه نخست این ابزار، می‌توانستید بررسی‌های خود را دقیق‌تر کرده و به‌عنوان مثال، زبان مورد استفاده یا میزان جست‌وجوها در کشور یا جهان را تعیین کنید. اگر بازار هدف محصولات یا خدمات شما، ساکنان ایران و فارسی‌زبانان هستند، باید این دو فیلتر را فعال کنید و اگر هم بتوانید به زبان انگلیسی و برای مردم جهان، خدمتی به‌صورت آنلاین ارائه کنید، طبیعی است که بازار هدف گسترده‌تری خواهید داشت.

در هر صورت، زمانی که مشخص شد، چه تعداد افرادی یک کلیدواژه خاص را جست‌وجو کرده‌اند، می‌توانید در مورد انتخاب بازار هدف خود تصمیم‌گیری کنید. به‌طور کلی، می‌توان گفت که جست‌وجوهای ماهانه در سطح جهان کلیدواژه‌های انتخابی شما نباید کمتر از ۳ هزار مورد باشد. اگر جست‌وجوهای شما محدود به ایران است، این رقم کمتر نیز خواهد شد. اجازه بدهید با چند مثال این موضوع را بررسی کنیم.

من در گام نخست انتخاب بازارهای گوشه‌ای، تصمیم گرفتم که در یکی از ۳ حوزه «کاهش وزن، راه‌اندازی نخستین وب‌سایت یا موفقیت شخصی» وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده و برای کسب درآمد به فعالیت بپردازم. هر کدام از این بازارهای گوشه‌ای را می‌توان در ابزار بررسی کلیدواژگان گوگل تایپ کرده و نتایج را مشاهده کرد. البته لازم است به دو موضوع توجه کنید. نخست، اینکه هر تعداد کلمه که در باکس مربوطه تایپ و بررسی کنید، در حکم یک کلمه واحد به شمار می‌رود و تفاوتی در نتیجه نخواهد داشت. دوم اینکه، باید دقت کرده و کلمه یا عبارتی را باید بررسی کنید که احتمالا افراد برای تامین یک نیاز خود، آن را جست‌وجو می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال کاهش وزن باشد، بعید است که عبارت «راهکارهایی برای کاهش وزن در ۳۰ روز» را جست‌وجو کند و در صورتی که شما این عبارت را بررسی کنید، نتایج دقیقی به دست نخواهید آورد.

در هر صورت، من برای بررسی ۳ بازار گوشه‌ای انتخابی خود، به ترتیب آنها را در ابزار کلیدواژگان گوگل، بررسی کردم. ابتدا عبارت «کاهش وزن و غذا خوردن سالم» را تایپ کردم. تعداد جست‌وجوهای ماهانه و جهانی این عبارت در زمان نوشتن این کتاب، ۳۶۰۰ مورد بود. این رقم و بالاتر بودن آن از ۳ هزار، نشان‌دهنده آن است که بازار کافی برای آن وجود دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای تمرکز کسب‌وکار بر آن باشد. تایپ «نخستین وب‌سایت شما» نشان داده که این عبارت ۸۱۰۰ بار در یک ماه گذشته، جست‌وجو شده است. رقم بسیار بالایی است و از نظر علاقه‌مندان و مشتریان بالقوه، وضعیت بهتری نسبت به بازار گوشه‌ای نخست دارد. در نهایت، ۸۸۰ جست‌وجوی ماهانه برای «پیشنهادهایی برای بهبود خودتان» ثبت شده بود که نشان از محدود بودن بازار هدف آن دارد و از فهرست انتخابی حذف می‌شود. به این صورت، بازار گوشه‌ای مناسب برای فعالیت آنلاین، در ۲ مرحله (مطلب ۲۴ آبان و مطلب امروز ۸ آذر) انتخاب شد.

در پایان می‌توان به دو نکته اشاره کرد که نتایج جست‌وجوهای شما را دقیق‌تر خواهد ساخت. نخست آنکه هنگام بررسی میزان کلیدواژه‌ها و عبارات، می‌توانید معادل‌های آنها را هم بررسی کنید تا نتایج دقیق‌تری به دست آورید. به‌عنوان مثال، علاوه بر «کاهش وزن»، عبارت «رژیم غذایی» را هم بررسی کنید. مطلب دوم آن است که در صفحه آخر که تعداد جست‌وجوها نشان داده می‌شود، وضعیت «رقابت» هم برای شما به نمایش درمی‌آید. به‌عنوان مثال، همان‌طور که دیدید «نخستین وب‌سایت شما» نسبت به دو بازار گوشه‌ای بررسی شده، مشتریان بالقوه بسیار بیشتری داشت. اما علاوه بر آن، شدت رقابت در این بازار گوشه‌ای، هم کمتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که رقبای آنلاین کمتری خواهید داشت و شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

مدیران