اندر حکایت وب‌سایت‌های خوب

این یکی دیگر از نکاتی است که می‌تواند در جلب نظر سرمایه‌گذاران تاثیری جدی داشته باشد. وقتی یک سرمایه‌گذار یا سهامدار به هر دلیلی با عجله به سایت شما مراجعه کند و نتواند آن را به درستی در گوشی همراه خود ملاحظه کند، خیلی بعید است که بعدا زمانی‌که پشت کامپیوتر نشسته است دوباره به یاد بازکردن سایت شما بیفتد.همین مساله می‌تواند در لحظه‌ای که به اطلاعات احتیاج دارد، او را به سمت وب‌سایتی دیگر سوق دهد. اینکه آیا بتواند اطلاعات مورد نظرش را به درستی بیابد یا خیر، دیگر در اختیار شما و تیم ارتباط با سرمایه‌گذارانتان نخواهد بود و این شانسی است که خودتان به سادگی از دست داده‌اید. درحالی‌که شاید با کمترین زحمت می‌توانستید با طراحی نسخه موبایل و تبلت سایت، از این اتفاق پیشگیری کنید.

شاید باور نکنید، اما برای بسیاری از تحلیلگران، نیافتن اطلاعات یک شرکت در وب‌سایتش خیلی عصبانی کننده است. رفتن سراغ سایت‌های دیگر، همیشه این نگرانی را به همراه خواهد داشت که آیا اطلاعاتی که یک منبع دیگر ذکر کرده است، صحیح هستند یا خیر و تا چه میزان می‌توان به آنها اتکا کرد. این مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که تحلیلگران می‌دانند، سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن نتایج بررسی آنها هستند تا تصمیم به خرید یا فروش سهام بگیرند. وقتی تا این حد تحت فشار هستید، طبیعتا ترجیح می‌دهید کمتر سراغ شرکت‌هایی بروید که برای ارائه اطلاعاتشان حتی این‌قدر به خود زحمت نداده‌اند تا نسخه موبایل یا تبلتی برای سایتشان طراحی کنند. هرقدر کارشناسان و تحلیلگران کمتری شرکت شما را دنبال کنند، شانس شما برای یافتن سرمایه‌گذاران جدید کمتر خواهد شد.براساس آمارهای KPCB که روندهای تکنولوژی موبایل را بررسی می‌کند، بیش از ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۵ تنها از طریق گوشی هوشمند خود به اینترنت مراجعه کرده‌اند.

نکته در این است که وقتی در صدد تهیه نسخه موبایل وب‌سایت خود هستید، باید با توجه به ساختار آن، المان‌ها را نیز تهیه کنید. ابزارهای موجود برای طراحی وب‌سایت‌ها، اکنون این اجازه را می‌دهند تا با سهولت بسیار بیشتر نسخه‌ای مناسب صفحه موبایل یا تبلت برای سایت خود داشته باشید. اما این تمام موضوع نیست. با توجه به اینکه در نسخه موبایل، ترتیب مشاهده بخش‌های مختلف متفاوت است، لحاظ کردن اولویت مطالب اهمیت بیشتری دارد.برای مثال، وقتی وب‌سایتی را در صفحه کامپیوتر باز می‌کنید، بسیاری از بخش‌های مختلف آن را در کنار یکدیگر و همزمان مشاهده می‌کنید. درحالی‌که در نسخه موبایل و تبلت این اتفاق نمی‌افتد و اغلب مطالب یا سر فصل‌ها یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند. به همین دلیل ممکن است تهیه این نسخ، بیشتر از آنچه تصور می‌کردید پیچیده باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، می‌توانید با تشکیل چند جلسه و نظرسنجی از سهامداران خود، اولویت‌ها را در سایت مشخص کنید. همین کار را می‌توانید با استفاده از آمارهای بازدید از بخش‌های مختلف وب‌سایت خود انجام دهید و نتیجه را مقایسه کنید. بسیاری از شرکت‌ها که به ایده‌آل بودن وب‌سایت خود فکر می‌کنند، از نسخه موبایل، چند نمونه متفاوت تهیه می‌کنند. این نسخه‌های مختلف به‌صورت اتفاقی برای کاربران مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند. چون این تنظیمات به‌صورت اتفاقی هستند، بعد از مدتی آزمایش، آمارها می‌توانند نشان دهند، بیشترین بخش‌هایی که مخاطبان را در نسخه موبایل یا کامپیوتر به خود جذب کرده‌اند کدام بوده‌اند.این جمع‌آوری‌ها می‌تواند در تهیه و اولویت‌بندی مطالب سایت به شما کمک بسیار بزرگی کنند. به‌عنوان مثال، احتمالا کسی که با تلفن همراه خود به سراغ وب‌سایت می‌رود، کمتر در پی باز کردن فایل‌های پی دی اف (PDF) است و در عوض زمانی‌که با کامپیوتر وب‌سایت را باز می‌کنند، ممکن است به دنبال ذخیره گزارش‌ها باشد. در مقابل، در نسخه موبایل سایت ممکن است بیشتر افراد به دنبال کنترل کردن تقویم برنامه‌ها و اعلان‌ها از سوی شرکت باشند.

وقتی از آغاز برای ارتباط با سرمایه‌گذاران خود تا این حد وقت و انرژی صرف کنید، می‌توانید مطمئن باشید، که این زحمات شما بی‌نتیجه نخواهند ماند. در نبودن این اطلاعات و این روش‌های ارتباطی، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا مردم برای سرمایه‌گذاری پول‌های خود به سوی شما سرازیر شوند؟وقتی با مراجعه به وب‌سایت ارتباط با سهامداران به سختی می‌توان متوجه شد، سود هر سهم در سال گذشته آن چقدر بوده است، چرا باید انتظار داشته باشیم که سهامداران برای خرید سهم صف بکشند؟ درحالی‌که همه افراد بدون کوچک‌ترین زحمتی می‌دانند سود بانک‌ها چقدر است، چه زمانی به آنها پرداخت می‌شود و الی آخر.

نسخه‌ موبایل اولویت جست‌وجوگرها

در نوامبر سال ۲۰۱۶، شرکت گوگل نتیجه یکی از تحلیل‌های آماری خود را منتشر کرد که برای مقایسه وب‌سایت‌هایی با نسخه موبایل یا معمولی تهیه شده بود. در این گزارش گوگل اعلام کرد: الگوریتم‌های جست‌وجوگر آن به سمتی بهینه می‌شوند که برای رتبه‌بندی سایت‌ها و نشان دادن آنها، از اطلاعات نسخه‌های موبایل استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر شما در حالت عادی وب‌سایت خوبی داشته باشید که برای جست‌وجو بهینه شده است، اما نسخه موبایلی نداشته باشید یا خیلی نامناسب طراحی شده باشد، ناخودآگاه خود را در رتبه‌بندی جست‌وجوی گوگل پایین‌تر می‌آورید. به قول معروف هر چه بافته‌اید، پنبه می‌شود؛ یا حداقل تا حد زیادی پنبه می‌شود!

بنابراین درحالی‌که شمار بازدیدهای اینترنتی از طریق موبایل به سرعت در حال افزایش است، شکی نیست که اگر سایت شما از نسخه موبایلی مناسب و درست طراحی شده برخوردار نباشد، از قافله جا خواهید ماند. گوگل و توییتر نیز به همین دلیل تکنولوژی جدید را برای باز کردن نسخه‌ موبایل سایت‌ها به‌کار می‌برند که سرعت بیشتری به باز شدن صفحه می‌دهد. این تکنولوژی اجازه می‌دهد با کلیک کردن روی یک لینک، چنانچه نسخه موبایل سایت موجود باشد، صفحه به سرعت باز شود. هرچه زمان باز شدن صفحه کمتر طول بکشد، احتمال اینکه بازدیدکننده بخواهد صفحات دیگر را نیز باز کند بیشتر است. در حالی‌که وقتی برای باز شدن صفحه اول، باید چند دقیقه منتظر بمانید، نه‌تنها به صفحات بعدی مراجعه نمی‌کنید، ممکن است همان را نیز ببندید. یکی از نکاتی که لازم است به آن اشاره کنیم، دقت در تهیه نسخه موبایل سایت به زبان فارسی است. با توجه به اینکه تمامی ابزارهای موجود برای ساخت وب‌سایت، لزوما زبان فارسی، یا زبان‌هایی را که از راست به چپ نوشته می‌شوند پشتیبانی نمی‌کنند، لازم است برای تهیه نسخه موبایل خود دقت بیشتری داشته باشید. این موارد در مورد نسخه انگلیسی کمتر نگران‌کننده هستند.

ما که هستیم و چه می‌کنیم

در مطالب قبلی توضیح دادیم که در سایتی که به سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت اختصاص می‌دهید، لازم است استراتژی‌های شرکت، فعالیت‌های اصلی، هیات‌مدیره و مشخصات شرکت را به دقت و جزئیات معرفی و بیان کنید. اما اگر می‌خواهید سایت شما با سایر رقبایتان متفاوت باشد و نام شرکت‌تان در خاطر سهامدار یا سرمایه‌گذار بالقوه بماند، باید برای ارائه این محتواها خلاقیت از خود نشان دهید.در بخشی که به «درباره ما» اختصاص می‌دهید، اگر از همان عبارات یا روش‌های سایر شرکت‌ها استفاده کنید، دیگر شما از سایرین متفاوت نیستید. برای اینکه بازدیدکننده را قانع کنید که با «شما» طرف است، باید بتوانید خودتان را شرح دهید، نه اینکه از عبارات کلیشه‌ای استفاده کنید.به جای «درباره ما» می‌توانید از عبارات «ما که هستیم» یا «ما چه می‌کنیم» استفاده کنید و در این بخش‌ها سعی کنید، واقعا به این سوالات پاسخ دهید. برای ایجاد تفاوت می‌توانید از اینفوگرافیک‌ها و ویدئوهای کوتاه استفاده کنید. می‌توانید بخشی از شرکت را در این ویدئوها نشان دهید، کارمندان نمونه‌تان را جلوی دوربین قرار دهید. مدیران‌تان بخشی از فعالیت‌های شرکت یا تاریخچه آن را شرح دهند.

اینفوگرافیک‌ها و ویدئوها معمولا زمان کمتری از بازدیدکننده می‌گیرند. یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد، حدود ۵۹ درصد از مدیران ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک متن، یک ویدئو را مشاهده کنند. همچنین ۹۲ درصد از کسانی که با موبایل یک ویدئو را می‌بینند احتمالا آن را به اشتراک خواهند گذاشت.علاوه‌بر این، تهیه فایل ویدئو معرفی شرکت، کارمندان و مدیران می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد. شرکت‌هایی که به دنبال یافتن شریک تجاری خارجی یا سهامدار خارجی هستند، از این طریق می‌توانند اعتماد بیشتری از سوی بازدیدکننده جلب کنند.

به یاد داشته باشیم، بسیاری از شرکت‌ها یا مدیران خارجی سابقه اندکی در ایجاد رابطه تجاری با شرکت‌های ایرانی دارند. در مقایسه با شرکت‌هایی که اکنون به ساختن پل ارتباطی علاقه نشان می‌دهند، شرکت‌هایی که قبلا تجربه همکاری با ایران را داشته‌اند بسیار اندک هستند. در عین حال با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از این شرکت‌ها نیز به‌دلیل تحریم‌ها مجبور به قطع ارتباط خود شده‌اند، ممکن است حالا به دنبال شرکای جدیدی باشند. از سوی دیگر، طی سال‌ها، مدیرانی که قبلا سابقه فعالیت در ایران را داشته‌اند از شرکت رفته‌اند یا بازنشسته شده‌اند. همه اینها به این معناست که هر چه بیشتر بتوانید خود را با شفافیت بیشتر به طرف خارجی معرفی کنید، شانس بیشتری برای ساخت رابطه‌ای مستحکم خواهید داشت.

وقتی مدیر یک موسسه تامین مالی یا سرمایه‌گذاری یا مدیریت دارایی، بتواند ویدئویی از مدیرعامل یا مدیرمالی شرکت ببیند که در آن سابقه فعالیت‌ها، نقاط قوت و تحولات اخیر با زبانی ساده بیان می‌شوند، به‌طور حتم تاثیری بیشتر می‌گیرد؛ تا وقتی که یک متن کلیشه‌ای را درباره شرکت بخواند که خود را یکی از بهترین مجموعه‌های صنعتی معرفی می‌کند.برای تهیه این محتوا نیز می‌توانید با تشکیل جلسات مختلف داخلی و حتی نظرسنجی از مشتریان وفادار خود، به انتخاب قوی‌ترین و برجسته‌ترین نکات درباره شرکت بپردازید.تاریخچه شرکت را به‌صورت اینفوگرافیک تهیه کنید. به یاد داشته باشید، اگر به دنبال شریک خارجی هستید، همه این محتواها، طراحی‌ها و فایل‌ها باید حداقل به زبان انگلیسی تهیه شوند. خیلی بعید است که شریک خارجی یا سرمایه‌گذار بالقوه به اندازه شما به زبان فارسی مسلط باشد.