سیستم گزارش‎دهی تحت فشار تحولات

کسب‌وکارها امروزه با استفاده از طیف گسترده‌ای از داده‌ها و با به اشتراک‌گذاری آنها به این تغییر واکنش نشان می‌دهند. این جنبش، در ترکیب با دسترسی‌پذیری روزافزون به اطلاعات کسب‌وکارها از منابعی خارج از سازمان، سیستم‌های گزارش‌دهی امروزی را بیشتر از هر زمان دیگری پس از معرفی و توسعه آنها در طول یک قرن گذشته، تحت فشار قرار می‌دهند. تمامی این تغییرات در بازه‌ای از زمان روی می‌دهند که پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری امکان بهره‌برداری از مدل‌های کسب‌وکار جدید را که در زمان توسعه سیستم‌های مذکور حتی قابل تصور هم نبوده‌اند، فراهم کرده است.همان‌طور که تحولات یاد شده به سرعت گسترش پیدا می‌کنند، نیاز به توسعه سیستمی برای پاسخ به چالش‌های مذکور به شدت احساس می‌شود. سیستمی که اطلاعات لازم را برای مدیریت موثر و مسوولانه کسب‌وکار در اختیار تیم‌های ارشد مدیریتی قرار دهد و سیستمی که امکان دسترسی گروه‌های مختلف به اطلاعات معتبر جهت تسهیل تصمیم‌گیری دقیق را امکان‌پذیر سازد. این سیستم علاوه‌بر این باید از قابلیت انطباق با سرعت نوآوری‌های تکنولوژیک و مدیریت منابع اطلاعاتی برخوردار باشد.

  به سوی اکوسیستم نوین اطلاعات و اعتماد

راه‌حل جدیدی در حال گسترش و رواج است. تغییرات ناشی از فناوری در حوزه اطلاعات، انقلابی عظیم به‌شمار می‌رود که منجر به تقویت و ایجاد تحولات عمیق در نحوه مدیریت سازمان‌ها و روش‌های گزارش‌دهی پیرامون اقدامات و تاثیرات عملکرد سازمان‌ها شده است. این تغییرات باعث تحقق سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف برخی سازمان‌های فعال در حوزه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و سازمان‌های‌ گردآوری‌کننده اطلاعات شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها جریان آزاد طیف گسترده‌ای از اطلاعات را امکان‌پذیر کرده و طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی را پوشش می‌دهند؛ اطلاعات داخل و خارج سازمانی، اطلاعات ماشینی و تولید شده از سوی انسان، اطلاعات مالی و غیر‌مالی و اطلاعات مربوط به بازار و معاملات.

  اعتماد، اصلی‌ترین مولفه تاثیرگذار  در عملکرد سیستمی

اساس شکل‌گیری اعتماد هم در دنیای امروز و هم در جهان آینده، اطمینان به اطلاعات و اعتماد به سیستم‌ها، فرآیندها و سیستم‌های نظارتی موجود است. فناوری‌های نوین، جریان اطلاعات، نقش‌ها و روابط موجود در اکوسیستم نیاز مبرم به شکل‌گیری اعتماد را برجسته‌تر می‌کنند و البته معرف مخاطرات بیشتری هستند. به باور ما ایجاد اعتماد در گرو ترکیبی از افراد، فناوری‌ها و روش‌های تحلیل اطلاعات است. این ترکیب زمینه‌ساز شکل‌گیری اعتماد به معنای کنونی و در ترکیب با رویکردهای مبتنی بر فناوری خواهد بود که شامل استفاده از قدرت تحلیل و پردازش پیشرفته جهت جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات برگرفته از منابع مختلف است. در مقایسه با سیستم‌های کنونی، اکوسیستم جدید شامل منابع اطلاعاتی بیشتر و جریان گسترده‌ای از اطلاعات میان کاربران خواهد بود. نقش افراد و سازمان‌ها در این اکوسیستم پدیدار شده، تکامل و انطباق خواهد یافت و در برخی موارد ناپدید خواهد شد. چنین روندی تنها برای افراد صادق نیست، ماشین‌ها هم نقش مهمی در تولید داده و مدیریت حجم قابل‌توجهی از اطلاعات پیچیده – به کمک فناوری‌هایی نظیر واقعیت افزوده و یادگیری ماشینی- و اتخاذ تصمیمات خواهند داشت و همچنین انسان‌ها را در اتخاذ تصمیمات بهتر یاری خواهند کرد.

  جهان فردا

اجزای مرتبط اکوسیستم شامل مولفه‌هایی از سیستم‌های گزارش‌دهی امروز خواهند بود که به کمک تکنولوژی بهبود یافته‌اند. اطلاعات مالی به همان دلایل سابق همچنان نقش مهمی در تحقق تحولات مذکور ایفا خواهند کرد. اطلاعات، سیستم‌ها، فرآیندها و پروتکل‌های نظارتی که زمینه‌ساز دستیابی به نتایج مالی هستند و روش‌هایی که منجر به توسعه آنها می‌شوند، امکان بهره‌برداری از منابع اطلاعاتی مختلف برای تصمیم‌گیری موثر را فراهم می‌کنند. عملکرد مالی در عصر حاضر مستلزم گسترش به واسطه تولید و بهره‌برداری از اطلاعات از جانب گروه‌های مختلف و درک بینش‌های افراد مختلفی خواهد بود که از بررسی اطلاعات برگرفته شده است.اتصال به شبکه‌ای از سیستم‌های مختلف نه تنها برای سازمان و ذی‌نفعان آن منافعی به دنبال دارد، بلکه منجر به اتخاذ تصمیماتی می‌شود که ترویج‌دهنده منافع سیستم بوده و نیازهای گروه‌های مختلف را برآورده می‌سازد. بدون شک نیازهای گروه‌های مختلف به‌طور یکسان برطرف نخواهد شد اما امکان برخورداری از درکی جامع نسبت به تاثیرات به‌جا مانده از تصمیمات سازمان‌ها را فراهم خواهد کرد. همزمان، جریان آزاد اطلاعات شناسایی مخاطرات بالقوه در سراسر اکوسیستم را امکان‌پذیر کرده و به گروه‌های مختلفی که مسوولیت‌های نظارتی، قانون‌گذاری و اقتصادی بر عهده دارند کمک خواهد کرد تا وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند.

  زمان محدود است

به باور PwC، اکوسیستم توصیف شده آینده اطلاعات و اعتماد را شکل خواهد داد. درحالی‌که زمان‌بندی تحقق آن هنوز نامشخص است اما می‌توان نشانه‌های ظهور آن را به روشنی مشاهده کرد. توسعه این اکوسیستم با سرمایه‌گذاری‌های مستمر و بهره‌برداری از پیشرفت‌های تکنولوژیک تسریع شده است. زمان اقدام فرا رسیده است. هر کسی که امروز به‌عنوان بخشی از سیستم موجود فعالیت می‌کند و تمامی گروه‌هایی که به دنبال ایفای نقش در اکوسیستم جدید هستند باید از فرصت‌هایی که به واسطه تحولات سریع پدید خواهند آمد، درکی روشن داشته باشند.