تبلیغات چریکی ایکس‌باکس ‌از شرکت مایکروسافت
منبع: توسعه مهندسی بازار

تبلیغات چریکی ایکس‌باکس وابسته به شرکت مایکروسافت با صرف هزینه‌ای کم توانست به بخش زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کند، علائق آنها را بشناسد، گروه سنی آنها را بداند و همین اقدام توجه‌برانگیز به همراه سایر اقدامات سبب شده تا 35 درصد از سهم بازار رقیب خود را در انگلستان به چنگ آورد.

مایکروسافت با این اقدام بار دیگر نشان داد که تبلیغات چریکی برای شرکت‌های کوچک یا متوسط نیست. می‌توان با درایت از تبلیغات چریکی بهره برد و از هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات گریخت. افزون بر آن با شور و هیجانی که پدید می‌آید، سهم قابل‌ملاحظه‌ای از مخاطبان را درگیر کرد. چگونه؟ شرح تبلیغات چریکی ایکس‌باکس را بخوانید که 8 نفر از طرفدارانش را روی بیلبورد معلق نگه داشت. اگر شما مدیر یا صاحب کسب‌وکاری باشید، مطمئنا پیش‌آمده است که بخواهید برای کسب‌وکار یا محصولتان تبلیغات موثر و خاص‌تری نسبت به دیگران انجام دهید؛ ممکن است ندانید از کجا باید شروع کنید و چه‌کاری انجام دهید که بتواند برای شما موثر واقع شود. شاید تابه‌حال نام بازاریابی و تبلیغات چریکی به گوشتان خورده باشد؛ تبلیغات چریکی یک مفهوم استراتژی تبلیغ است.

تبلیغات تلویزیونی، چاپی و بیلبوردی پرشده از الگوهای تکراری و بی‌هدف اجراشده درگذشته که حاصلی جز دلزدگی مخاطبان و افزایش بی‌نتیجه‌ هزینه‌ها ندارد. معمولا تبلیغات چریکی مناسب کسب‌وکارهای کوچک یا متوسط است که با شیوه‌ای غیرعادی و سرشار از خلاقیت در مناسب‌ترین موقعیت زمانی و مکانی می‌تواند راه نفوذ خود را به قلب و ذهن مخاطب باز کند. نه‌تنها کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از این شیوه استفاده می‌کنند بلکه گاهی شرکت‌های بزرگ نیز از این شیوه برای اهداف مختلف بازاریابی‌شان کمک می‌گیرند. مهم‌ترین هدف این روش تبلیغ، جلب توجه و ماندگاری در ذهن مخاطبان در سطحی بالاتر از معمول است. کمپین تبلیغات چریکی ایکس‌باکس (XBOX) که وابسته به شرکت مایکروسافت است. در واقع یک رویداد هیجان‌انگیز در شهر لندن بود که صبح شروع شده بود و تا 24 ساعت بعد ادامه داشت! شما می‌توانستید به وب‌سایت survivalbillboard.com بروید تا بتوانید 8 نفر از طرفداران داوطلب را که در ارتفاع چندمتری از زمین روی یک بیلبورد تبلیغاتی معلق مانده‌اند، ببینید!

مسابقه‌ای با پخش زنده‌ اینترنتی بین این 8 طرفدار کنسول بازی ‌ایکس‌باکس از سایت این شرکت در حال پخش بود. چیزی که این ماجرا را جذاب‌تر می‌کرد و باعث می‌شد شما با هیجان درباره چیزی که می‌بینید به دوستان و افراد خانواده‌تان درباره‌اش بگویید، علاوه بر عجیب بودن مسابقه این بود که بینندگان می‌توانستند حدود هر نیم ساعت یکبار رأی دهند که آب‌وهوا برای شرکت‌کنندگان چه تغییری کند!

من آب‌وهوای بارانی را انتخاب کردم و بعد از اتمام رای‌گیری بر اساس نظر اکثریت بینندگان فواره‌ها شروع به تولید باران مصنوعی بالای سر شرکت‌کننده‌ها در هوای سرد لندن کردند. پس‌از آن نوبت به برف و کولاک رسید و این روند ادامه داشت! میکروفون شرکت‌کننده‌ها باز بود و صدایشان به‌وضوح پخش می‌شد، صدای صحبت‌ها و حتی لرزیدن و به‌هم خوردن دندان‌هایشان می‌آمد. رویداد جالب و تازه‌ای بود. نکته‌ جالب لوگوی ایکس‌باکس در سمت راست صفحه‌ نمایش و معرفی نسخه‌ جدید بازی تُمب رایدر (Tomb Raider) بود. در واقع این برنامه‌ تبلیغاتی برای معرفی این بازی جدید و هیجان‌انگیز بود. هر کس که می‌توانست 24 ساعت در این شرایط دوام بیاورد، برنده‌ سفر هیجان‌انگیزی مانند شخصیت اصلی بازی می‌شد. گاهی مجری برنامه از آن‌طرف خیابان به بیلبورد اشاره می‌کرد و درباره‌ ویژگی‌های افراد شرکت‌کننده و اتفاقات و صحبت‌های هر شرکت‌کننده صحبت می‌کرد.

اما سؤال این است که از این رویداد تبلیغاتی، ایکس‌باکس چه منفعتی می‌برد؟

یکی از اهداف اصلی تبلیغات، گسترش روابط عمومی است. ‌ایکس‌باکس‌ سعی می‌کند با انتخاب یک شیوه‌ خوب تبلیغاتی، داستان‌ها و ماجراهایی را بازگو کند که روی جامعه‌ هدفش تاثیر مثبت و خوشایندی از شرکت و محصولاتش داشته باشد. اساس تبلیغات چریکی بر مبنای کاهش هزینه‌های تبلیغات و درعین‌حال افزایش جاذبه، ماندگاری و تاثیرگذاری پیام‌های تبلیغاتی در ذهن مخاطبان و خریداران شکل‌گرفته است که در این رویداد تبلیغاتی دقیقا این ویژگی‌ها مشهود است. این تبلیغ خسته‌کننده نیست، تکراری نیست. این همان تبلیغی است که مردم درباره‌اش با هم صحبت می‌کنند. اگر این شرکت می‌خواست از طریق تبلیغات سنتی به همین میزان مخاطب و تاثیرگذاری دست یابد، شاید نیاز به هزینه‌ چند ده میلیون دلاری داشت تا تبلیغات تلویزیونی، چاپی یا اینترنتی داشته باشد. اما با هزینه‌ بسیار کمتر و خلاقیت بیشتر، توجه و سروصدای زیادی ایجاد کرد. در نهایت جالب است که این رویداد در زمان مناسبی، تقریبا یک ماه قبل از سال نو میلادی و کمتر از دو هفته مانده به شروع خریدهای سال نو و جمعه‌ سیاه اجرا شد. اگر شما بودید، در خریدهای قبل از سال نو چه بازی هیجان‌انگیزی را برای اوقات فراغت تعطیلات‌تان تهیه می‌کردید؟!

آیا شما هم می‌توانید از تبلیغات چریکی برای معرفی خودتان و ارتباط بهتر با مشتریانتان استفاده کنید؟‌

زمانی را قرار دهید و به این موضوع فکر کنید؛ ویژگی‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها یک کار متمایز انجام دهید. خنده‌دار بودن، برانگیزاننده‌ احساسات بودن، جذاب و جالب توجه بودن و منحصربه‌فرد بودن از کارهایی است که توجه افراد را جلب می‌کند. تمرکز خود را به‌جای بازار انبوه به سمت مخاطبان هدف تغییر دهید. کمی ترس را کنار بگذارید و کاری متفاوت انجام دهید.