آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری برای تصویب به دولت ارائه شده‌است

محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری دانشجویان ایران نکات قابل تاملی را در ارتباط با وضعیت مطبوعات در ایران انجام داده و ضمن آن با واقع‌نگری به حال و روز انتشار روزنامه و هفته‌نامه و رسانه‌های گوناگون مکتوب در کشورمان، از تیراژ نامتناسب، کیفیت نه چندان مطلوب، مرزهای نامشخص نقدوپرخاشگری در نوشته‌ها، عدم شفافیت تعاریف موجود در عرصه روزنامه‌نگاری و مطبوعاتی در ایران سخن گفته و به سوالات ایسنا که در این خصوص دامنه مسوولیت مسوولان و شفافیت قوانین حاکم بر امور رسانه‌ها را مورد پرسش قرار داده پاسخ گفته است. محمدزاده با اشاره به اینکه امروز که ما در دهه چهارم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم، حدود ۱۰۰ روزنامه و بیش از ۴۰۰۰ نشریه ادواری در کشور منتشر می‌شود که چندین برابر آمار قبل از انقلاب است، گفت: وضعیت مطبوعات بعد از انقلاب از نظر محتوا هم رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد هم تعداد عناوین نشریات تخصصی افزایش چشمگیری داشته و هم سطح و کیفیت آنها؛ اما هنوز مطبوعات ما نتوانسته‌اند نقش واقعی‌شان را در توسعه و پیشرفت کشور بر مبنای الگوی اسلامی و ایرانی ایفا کنند. به عنوان ساده‌ترین معیار، شمارگان مطبوعات است که تناسبی با جمعیت و نیاز کشورمان ندارد. در کشوری که پشتوانه‌ای عظیم از فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و بیشتر از ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛ آن هم جمعیتی که معدل سواد بالایی دارند، باید حداقل هفت میلیون مجموع شمارگان روزنامه‌هایمان باشد؛ در حالی که الان جمع شمارگان روزنامه‌های کشور، حدود ثلث این رقم است. بنابراین تاکید ما بر توسعه کیفی نه به معنای نفی دستاوردهای مطبوعات در سال‌های گذشته، بلکه به معنی همخوانی نداشتن آن با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی ملت بزرگمان است.

وی گفت: ما هم در قبال خوداتکایی و استقلال اقتصادی مطبوعات، مسوولیم. برای همین سعی داریم جهت پرداخت یارانه‌ها را به سمت زیرساخت‌های تولید و توزیع مطبوعات تغییر دهیم. در این صورت، هر نشریه‌ای که شایستگی و توانایی انتشار داشته باشد، منتشر خواهد شد.

در همین رابطه تلاش می‌کنیم دامنه کمک‌های غیرمستقیم را نسبت به حمایت‌های مستقیم افزایش دهیم. مثلا نظام توزیع مطبوعات را ساماندهی و زیرساخت‌های مطبوعات را تقویت کنیم. یکی از برنامه‌هایی که در همین زمینه در دست اجرا است، سامانه اشتراک مطبوعات است. در این سامانه، ۵۰ درصد قیمت ماهنامه‌ها، دوماهنامه‌ها و فصلنامه‌های مورد اشتراک را ما پرداخت می‌کنیم.

محمدزاده افزود: یکی از مشکلاتی که مطبوعات با آن مواجهند، نبود تعریف و ساختار مناسب برای فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است. مثلا بین مفهوم روزنامه‌نگار و خبرنگار مرزبندی وجود ندارد و معلوم نیست آیا هرکس در روزنامه کار می‌کند، روزنامه‌نگار است و مثلا مدیر داخلی یک فصلنامه هم روزنامه‌نگار محسوب می‌شود یا خیر؟

تعریف روزنامه‌نگار، خبرنگار و ساختار حرفه‌ای مطبوعات در آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری پیش‌بینی شده و پیش‌نویس این آیین‌نامه برای تصویب به دولت ارائه شده است.