امانتی+copy

بخش مهمی  از برنامه به رونمایی از کتاب «امانتی» نوشته حسن کیاییان، بنیانگذار و مدیر نشر چشمه، اختصاص داشت. این کتاب که با اصرار فرزندان ناشر تدوین ‌شده ،حاصل گفت‌وگوهای سینا دادخواه نویسنده با موسس نشر چشمه است و  74 سال زندگی او را بازگو می کند. کتاب شامل یادداشت‌هایی است که هر کدام به بخشی از روند شکل‌گیری این نشر پرداخته و همچنین مطالبی خواندنی درباره فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، علی اشرف درویشیان و... روایت شده است.

نکته مهم کتاب این است که بی‌پرده و صریح درباره برخی از نامداران ادبیات ایران حرف می‌زند و مخاطب را با روی دیگرشان آشنا می‌کند. تصاویر جذاب از سال‌ها فعالیت این نشر روایت‌ها را تکمیل و خواندنی‌تر کرده است.همچنین تجربه‌های فعالیت‌های ناشر در دولت‌های مختلف هم شرح داده می‌شود و راوی درباره سه سال تعلیق نشر چشمه توضیح می‌دهد.

در همین رابطه راوی گفته «خوشبختانه با اینکه هزینه مادی و معنوی این دو سه سال تعلیق خیلی سنگین بود و عملا زمین‌گیرمان کرد، در آن مدت هیچ‌یک از همکارانمان را در نشر چشمه تعدیل نکردیم و تا جایی که توانستیم سعی کردیم با سیلی صورتمان را سرخ نگه داریم و شرافت انسانی‌مان را حفظ کنیم.» شیوه روایت‌ها هم امیدآفرین است و هم تلخ اما خواننده را با واقعیت‌ها و سختی‌ها و چالش‌های کار فرهنگی در این جامعه آشنا می‌شود. کتاب «امانتی» در 328صفحه توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.