انکار یک پیام شفاف صحنه‌ای از سریال طوبی

در نظرسنجی ایسپا با دوهزار و ۲۵۰نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور مصاحبه حضوری انجام شده و نتیجه‌اش نشان داد که پرکاربردترین ابزار دانشجویان ایرانی برای گذران اوقات فراغت «پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی» هستند که ۷۹.۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند «هر روز» از آنها استفاده می‌کنند. ۱۲.۴درصد نیز اعلام کردند هفته‌ای یک یا چند بار از این پلتفرم‌ها برای گذران اوقات فراغت استفاده می‌کنند. یک‌درصد از پاسخ‌گویان گفته‌اند که «اصلا» در این پلتفرم‌ها نمی‌گردند و از آنها استفاده نمی‌کنند.

طبق یافته‌های این نظرسنجی، تلگرام با ۸۹.۵درصد استفاده پرکابردترین پلتفرم برای دانشجویان است. اینستاگرام با ۸۵.۷درصد دومین پلتفرم محبوب به حساب می‌آید. همچنین واتساپ ۶۶.۷درصد و یوتیوب ۵۰.۴درصد مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر چهار پلتفرم خارجی و فیلترشده هستند.

پلتفرم‌های ایرانی پرکاربرد توسط کمتر از ۴۰درصد دانشجویان حاضر در این نظرسنجی استفاده می‌شوند که ایتا ۳۸.۴درصد و روبیکا ۲۹.۶درصد محبوبیت دارند. ایکس یا توییتر سابق با ۲۳.۵درصد بعد از این دو پلتفرم ایرانی در رتبه هفتم جا گرفته است. بر اساس این نظر‌سنجی فقط ۱۲.۵درصد از دانشجویان گفته‌اند که برای پیگیری اخبار از صداوسیما استفاده می‌کنند.

حالا مجموع این جواب‌ها برای مدیران صداوسیما گران تمام شده و آنها درباره‌اش  گارد گرفته‌اند. ابتدا روابط‌عمومی صداوسیما یک بیانیه بلندبالا نوشت و اعلام کرد این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست.

 سپس محسن برمهانی، معاون سیما، موضع گرفت و گفت: «در نظرسنجی معتبر از دانشجویان پرسیده شده بود که شما اوقات فراغتتان را چگونه می‌گذرانید. نمی‌گوید شما مخاطب صداوسیما هستید یا نه. در این نظرسنجی پادکست بالاتر از تماشای فیلم بود. ۱۸درصد گفته بودند فیلم و سریال می‌بینیم.»

او در ادامه افزود: «از آن ۱۸ درصد پرسیده بودند از کجا فیلم و سریال می‌بینید. طبیعی است که بگویند از اینترنت دانلود می‌کنیم و این موضوع اولین پاسخ بود و چهارمین پاسخ صداوسیما بود و این هم طبیعی است.»

با‌این‌حال مدیران صداوسیما توضیحاتشان را کامل ندانستند و دیروز درصد مخاطبان سریال «طوبی» را منتشر کردند تا ثابت کنند این رسانه مخاطبان فراوانی دارد و مرجعیت رسانه‌ای خود را هم از دست نداده است. دیروز مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد مجموعه نمایشی «طوبی» توانسته جامعه آماری ۳۰میلیون مخاطب را از آن خود کند.

در این گزارش آمده که بیش از ۶۰هزار محتوای تقطیع‌شده از این سریال که در پنج بستر تلگرام، توئیتر، اینستاگرام، ایتا و روبیکا منتشر شده، در مجموع ۴۰۰میلیون بازدید را به خود اختصاص داده است.

در این بیانیه آمده است: این میزان مشاهده محتوا در فضای مجازی نشان‌دهنده استقبال خوب از این مجموعه نمایشی در میان مخاطبان است که «طوبی» را به پربازدیدترین و محبوب‌ترین سریال رسانه ملی در میان کاربران فضای مجازی در سال ۱۴۰۳تبدیل کرده است.  همچنین تعداد نظرات منتشرشده ذیل محتوای مرتبط با سریال ۶۰۰هزار مورد بوده و محتواهای تقطیع‌شده درمجموع ۱۰میلیون لایک از سوی کاربران دریافت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد صداوسیما در این مدت نتوانسته مخاطب جذب کند و تلاش‌هایش با شکست روبه‌رو شده و حالا مدیرانش به دلیل فشار افکار عمومی دست به هر کاری می‌زنند تا عدم موفقیت خود را توجیه کنند.

در این سال‌ها کارشناسان مدام هشدار داده‌اند که راهی که تلویزیون پیش گرفته به از دست دادن مخاطبانش می‌انجامد، اما مدیران صداوسیما همواره به هشدارها بی‌توجه بوده‌اند.

حالا کار به جایی رسیده که انتشار نتایج یک نظرسنجی تا چند روز آنها را درگیر می‌کند و هر راهی را می‌روند تا به مردم بگویند اوضاع خوب است و برنامه‌هایشان تماشاگران فراوانی دارد. اما پیام آن نظرسنجی و واقعیت مثل روز روشن است.