ماجرای پرونده باز 300 هنرمند

صدرعاملی گفت: هدف ما از برگزاری هفته پاسداشت، ایجاد رابطه‌ای بین سینما و جامعه و نهادهای فرهنگی است.

در این یک هفته بزرگداشت‌ها و یادبودهایی خواهیم داشت به یاد مهرجویی، پوراحمد، پرتوی و همکارانی که بین ما نیستند. همچنین همه صنوف سینما برنامه‌ریزی خاص خود را خواهند داشت و به بهتر شدن این رابطه بین سینما ‌و جامعه کمک می‌کنند.‌

صدرعاملی افزود: امیدواریم سال آینده هیات‌رئیسه بعدی با فراهم شدن شرایط بتواند جشن خانه سینما را به روال قبل برگزار کند ولی فعلا این شرایط مهیا نیست چون هنوز حدود ۳۰۰ نفر از همکاران ما پرونده باز دارند. امیدواریم با رسیدگی به این مشکل، شرایط برای برپایی جشن فراهم شود ولی تا آن موقع مراسم پاسداشت برگزار می‌شود و حتی در سطح استان گسترش پیدا می‌کند.صدرعاملی در پاسخ به این سوال که چرا جشن روز سینما را به عنوان یک تریبون برای طرح مسائل صنفی برگزار نکردند، گفت: ما جشن را با هدف رقابت باید برگزار می‌کردیم‌ ولی به‌هر‌حال بسیاری از کارگردان‌های مطرح سینما و بازیگران در این چند سال نتوانستند فعالیت کنند و از این جهت منصفانه نبود. با‌این‌حال از همین فرصت و دیگر برنامه‌های این هفته پاسداشت برای طرح این مسائل و مشکلات استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه در دیدار با وزیر جدید فرهنگ این موضوع را پیگیری کردیم. ما در دوران انتخابات هشت سوال داشتیم که آقایان پزشکیان و قالیباف پاسخ دادند و چون آقای پزشکیان رئیس‌جمهور شدند آن را به عنوان مطالبه با وزیر مطرح کردیم و گفتیم که این پاسخ‌های رئیس‌جمهور سندی جدی بین ما و دولت است که آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ هم بابت آن قول عملی دادند. همچنین درباره پرونده‌های باز، قول مساعد دادند که با کمیته حقوقی که پیگیر این امور بود کار را دنبال کنند. اطلاع دارم که در یکی دو روز گذشته هم نخستین جلسه برگزار شده است.او در بخشی دیگر درباره مستقل نبودن خانه سینما و وابستگی‌های دولتی با اشاره به اینکه «مهم است که چه کسی وزیر فرهنگ باشد»، گفت: خانه سینما یک نهاد اجتماعی مردمی بوده ولی منکر کمک‌های دولتی نیستیم. این به معنای مستقل نبودن نیست و در صحبت با وزیر هم گفتیم که امیدواریم خانه سینما به جایی برسد که از نظر مالی به کمک دولت نیازی نداشته باشد تا پیشانی جدی فرهنگی سینمای ایران باشد.سخنگوی خانه سینما همچنین با تاکید بر لزوم ساخت هزار سالن سینما گفت: اگر الان فیلم درخوری در سینما نمی‌بینیم به این معنا نیست که بلد نیستیم فیلم درخور بسازیم بلکه شرایط آن فراهم نبود. بخش اندیشمند، متفکر و پرسشگر سینما همچنان در حال کار است ولی باید بتواند از صافی و مرزهای ممیزی که بخش زیادی از آن غیرقابل‌قبول است، عبور کند. البته شخصا معتقدم فیلم بفروش هم می‌تواند برای منتقدان و جامعه قابل‌قبول باشد و هر فیلم بفروشی بدون کیفیت نیست.