جزئیات بازار نامتوازن سینما

«ساعت شش صبح» فیلم جدید مهران مدیری و «روزی روزگاری آبادان» فیلم حمیدرضا آذرنگ که از قضا علی اوجی به عنوان تهیه‌کننده در هر دو فیلم حاضر است، روزهای ناخوشایندی را در بازار تجربه می‌کنند. جمع فروش این دو فیلم در هفته گذشته کمتر از دومیلیارد تومان بوده است؛ رقمی که شاید انتظار می‌رفت برای یکی از این دو فیلم آن هم تنها در یک روز ثبت شود. اگرچه می‌توان درباره وضعیت حاضر بازار سینما در ایران‌ گمانه‌زنی‌های بسیاری کرد اما علت هرچه باشد، سینما را در ایران تک‌ژانری و بازاری کرده است.  سینمادارها مشتاق‌اند کمدی‌ها بیشتر و بیشتر اکران شوند و سینماگرها نگران‌اند که تنوع ژانری‌ و سینمای غیربازاری از دست برود. این روزها گواه شرایط دشواری است که سینمای ایران دارد از سر می‌گذراند. پیش از این شمار قابل‌توجهی از منتقدان سینما، افزایش فروش سینماها را شاخصی غلط‌‌انداز درباره تحلیل سینما و بازار اکران توصیف کرده و گفته بودند بازار اکران، بیانگر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و هنر سینماگران ایرانی نیست.

جزئیات فروش هفته

گیشه سینما از یکم تا نوزدهم مرداد در مجموع با یک‌میلیون و ۸۰۰هزار مخاطب، ۹۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش را تجربه کرد که نسبت به ماه تیر رشد چشمگیری به شمار می‌آید. از این رقم حدود ۳۷میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان در هفته گذشته به دست آمده است.

در هفته گذشته دو فیلم «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا اکران شدند.  فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» که در سال ۱۳۹۸ تولید شده است، چهارشنبه برای اولین‌بار اکران شد و در افتتاحیه‌اش یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان فروش را با ۲۲هزار مخاطب تجربه کرد؛ رکوردی که البته بد نیست اما به نظر نمی‌رسد نویدبخش فروشی قابل‌توجه باشد. داستان فیلم «ملاقات با جادوگر» درباره‌ مردی به نام جناب سرهنگ است که در زندگی خود با مشکلات فراوانی روبه‌روست. او در یکی از روزهای سخت زندگی‌اش، با شخصی به نام جادوگر آشنا می‌شود. جادوگر ادعا می‌کند  می‌تواند مشکلات جناب سرهنگ را حل کند، اما شرط‌هایی عجیب و غیرمعمولی برای این کار دارد. این آشنایی و اتفاقات پس از آن، زندگی جناب سرهنگ را به شکلی طنزآمیز و گاهی عجیب تغییر می‌دهد. فیلم سینمایی «در آغوش درخت» نیز داستان بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید را که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد روایت می‌کند. این بحران جهان زیبای فرزندانشان را به هم می‌ریزد، کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند. این فیلم از زمان اکران، یعنی سه چهار روز گذشته تا کنون، با ۷هزار مخاطب، ۴۸۰میلیون تومان را برای گیشه خود ثبت کرده است. پیداست که این میزان فروش، در حد و اندازه‌های فروش فیلم‌های گروه هنر و تجربه است که اکران محدود و مخاطب خاص دارند.

فیلم «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ هم که ده روز پیش در سینماها اکران شد، در هفته گذشته با ۱۱هزار مخاطب، ۶۶۰میلیون تومان فروش را تجربه کرد. این فیلم در ده روزی که از اکرانش می‌گذرد به زحمت رکورد یک‌میلیارد را ثبت کرده و به‌رغم نقدهای خوب برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، نتوانسته است مخاطب قابل‌توجهی جذب کند.  این فیلم داستان خانواده پنج‌نفری مصیب چرخیده (محسن تنابنده) در آخرین روز سال را روایت می‌کند. حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است کشمکشی میان اعضای این خانواده ایجاد می‌کند. در اوج تلاش خیری (فاطمه معتمدآریا) مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده، به‌ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آنها را غافلگیر می‌کند و …

«ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران مدیری و با ۲۱هزار و ۵۰۰مخاطب و فروش حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون  تومانی در جایگاه ششم گیشه نشسته است. از هفته گذشته تا کنون این فیلم از جایگاه چهارم به جایگاه ششم رسیده است.

صدرنشین‌ها

«پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی با ۲۵۳هزار نفر تماشاگر و ۱۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان فروش صدر‌نشین گیشه هفته گذشته است. «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی با ۲۱۷هزار تماشاگر و ۱۱میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان فروش جایگاه دوم گیشه را به خود اختصاص داد.‌ «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی هم در جایگاه سوم گیشه قرار گرفت. این فیلم ۸۷هزار نفر تماشاگر و ۴میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان فروش داشت.