تقدیم به کمدی‌ها

  هفته گذشته سری سوم فیلم «تگزاس» روی پرده رفت و رکوردشکنی کرد و این هفته هم سری دوم فیلم «خجالت نکش» با اکران موفق در هفته نخست توانسته نگاه مخاطبان را به خود جلب کند. حالا در جدول پرفروش‌های امسال «تمساح خونی» با ۱۵۳ میلیارد تومان صدرنشین است و «مست عشق» با ۹۷ میلیارد تومان فروش رتبه دوم را در اختیار دارد. در ادامه فیلم‌های «سال گربه» با ۵۴ میلیارد تومان، «تگزاس ۳» با ۴۷ میلیارد تومان و «بی‌بدن» با ۴۳ میلیارد تومان در رده‌های بعدی هستند. اگرچه در همین پنج فیلم صدرنشین، دو فیلم غیرکمدی حاضر هستند اما به نظر می‌رسد با افزایش اکران کمدی‌ها به زودی،‌ عرصه بر درام‌های کم‌شمار پرفروش تنگ و تنگ‌تر خواهد شد.

یک افتتاحیه موفق

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، فیلم «خجالت نکش ۲» توانست افتتاحیه پررونقی داشته باشد. فیلم رضا مقصودی موفق شد طی ۳ روز نخست نمایش خود، ۷۱ هزار و ۱۰۰ مخاطب داشته باشد و با نمایش در ۱۳۰۷ نوبت، ۵ میلیارد تومان بفروشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که فعالیت سینماها طی روز گذشته، از ساعت ۱۸ آغاز شد و در واقع سومین روز نمایش «خجالت نکش ۲»، یک نصف‌روز بوده است. با این آمار، این فیلم موفق شد پس از «تگزاس۳»، به دومین فیلم پرفروش ایام پایانی هفته قبل تبدیل شود که به‌تنهایی یک‌ششم مخاطبان ۳ روز پایانی هفته گذشته را به خود اختصاص داده است. متفاوت بودن فضای داستانی و بالطبع جنس شوخی‌های داستان که فارغ از کمدی‌های روز، حول محور باردار شدن یک زن میانسال است، به مذاق مخاطب شیرین آمده است.  در این فیلم، شبنم مقدمی، احمد مهرانفر، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، محمد معتضدی، میثاق جمشیدی، مازیار مهرگان و سعید امیرسلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند و داستان آن در ادامه ماجراهای فصل نخست فیلم روایت می‌شود. نسخه نخست «خجالت نکش» ۶ سال پیش در سینماها اکران شد و با معادلات و مقیاس آن زمان توانست با استقبال خوبی روبه‌رو شود. این فیلم در اکران سال ۹۷، بیش از ۵۲۰هزار مخاطب داشت و توانست ۴میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بفروشد.

رقابت افتتاحیه‌ها

چند سالی است که رقابت فیلم‌ها بر سر ثبت فروش افتتاحیه بالا گرفته است. در دو ماه اخیر رکوردهای قابل توجهی در فروش افتتاحیه‌ها ثبت شده است. اگرچه مقایسه فیلم‌های امسال با فیلم‌های سال‌های گذشته نیازمند تحلیل‌ها و معادل‌سازی‌های متعدد است اما همین امسال ۴ فیلم توانستند رکورد‌شکن افتتاحیه باشند. سال گربه، تمساح خونی، مست عشق و تگزاس۳ هر سه توانستند رکوردهای افتتاحیه را به نام خود ثبت کنند و به ترتیب رکوردهای قبلی را بشکنند. «خجالت نکش ۲» طی ۳ روز نمایش با وجود سالن‌های نمایش کمتر، توانست تقریبا ۲ برابر افتتاحیه «مست عشق» مخاطب داشته باشد. این فیلم همچنین بیش از ۳ برابر افتتاحیه «تمساح خونی» و حدود ۴ برابر افتتاحیه «سال گربه» مخاطب داشته است. «خجالت نکش ۲» در شرایطی به این آمار دست یافته که نتوانست به فروش «تگزاس ۳» که حدود ۱۰ روز است که روی پرده رفته، حتی نزدیک شود.حالا با اکران این فیلم، اگرچه شمار فیلم‌های کمدی روی پرده به چهار فیلم رسیده و دست‌کم شش فیلم غیر‌کمدی نیز همزمان روی پرده هستند اما تمایل بازار کاملا به سمت کمدی‌هاست.

رخوت غیرکمدی‌ها

در بازار امسال، از مجموع فروش حدودا ۴۲۰میلیاردی سینماها تنها ۱۶۰ میلیارد تومان به جیب غیرکمدی‌ها رفته است که البته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آن هم در انحصار «مست عشق» و ۴۷میلیارد تومان دیگر هم متعلق به فروش «بی‌بدن» است.  پنج فیلم غیرکمدی دیگر که از ابتدای سال تا امروز روی پرده رفته‌اند مجموعا حدود ۱۵میلیارد تومان فروش داشته‌اند. در همین راستا سعید خانی، تهیه‌کننده فیلم «سال گربه»، گفت: سال گذشته تعداد فیلم‌های کمدی کمتر بود و امسال طبیعتا با توجه به شرایط سینمای ایران تعداد این فیلم‌ها افزایش پیدا کرده و از طرفی طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش، زمان اکران فیلم‌ها کمتر و محدودتر شده و با این شرایط است که وضعیت اکران را می‌سنجیم. باید توجه کرد که طبیعتا تهیه‌کننده‌های مستقل سینما که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند با کسب درآمد از گیشه می‌توانند به بقای حرفه‌ای خود ادامه دهند و طبیعی است که پیش از ساخت هر فیلم شرایط را بسنجند و بررسی کنند که چه فیلمی و چه ژانری می‌تواند در گیشه موفق باشد.

خانی تاکید کرد: دستیابی به سینمایی که ژانرهای مختلف در آن وجود داشته باشد با توجه به شرایط اقتصادی امروز کار بسیار سختی است. هزینه تولید بسیار بالا رفته و دولت هم بیش از هر چیز به دنبال ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای مورد علاقه خود است و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند ریسک کند و در ژانرهای کمتر‌تجربه‌شده در ایران فیلم بسازد؛ به همین دلیل تنوع ژانر در سینمای کشورمان بسیار اندک است.