معادلات بازار اکران در آستانه تحول

اما در سال‌جدید و به‌ویژه در هفته اخیر، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رقابت میان فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش یافته و این موضوع در آینده نزدیک می‌تواند بازار اکران را داغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هم کند. این اتفاق مثبتی برای اقتصاد سینمایی ایران است، اما از سویی رقم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش آنچنان نیست که بتواند بازار را پر رونق نشان بدهد. فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی پرده به‌رغم افزایش قابل‌توجه قیمت بلیت سینماها، فروش بسیار بالایی نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. نگاهی به جدول فروش نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بازار سینمای ایران به‌رغم افزایش رقابت فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی پرده و توزیع درآمدها، همچنان نتوانسته از تنگنای کرونا و افزایش قیمت بلیت بیرون بیاید. به هر حال انتظار می‌رود که در تابستان پیش‌رو، فروش فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی پرده ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش پیدا کند. البته این تخمین منوط به حفظ کیفیت حداقلی فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی پرده است، در غیر این‌صورت بعید است مخاطبان جدی سینما که از آخرین ساخته داریوش مهرجویی با عنوان «لامینور» از او و سینمایش دلزده شدند، به سادگی به سینما برگردند.

در آستانه تحول

در هفته‌ای که گذشت، مجموع فروش فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سینمایی به ۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ‌تومان و کل مخاطبان آن به ۲۶۲‌هزار و ۸۴۷ نفر رسید. در هفته‌ای که گذشت، بازهم آمار فروش فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سینمایی نسبت به دو هفته گذشته، با کاهش یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ‌تومانی همراه بوده است. این روند احتمالا تا دهه پایانی خرداد ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند فروش هفتگی مجموع فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی پرده تا مرز ۶ میلیارد ‌تومان هم برسد. رفتار تماشاگران ایرانی در سینما نشان می‌دهد که تمایل عمومی برای تماشای فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمدی هم که بر اساس الگوی روایی مشابه و عمدتا تکراری ساخته می‌شود، در حال کاهش است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سینما به‌زودی شاهد تحولی در ساخت فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمدی خواهد بود، چنان‌که خبرها از روند ساخت فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید نشان می‌دهد، هم‌اکنون برخی از فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سینمایی کمدی با روایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوت از جمله فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمدی ابرقهرمانی، کمدی-هیجانی و... در دست ساخت است. در صورت ساخته شدن فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یاد‌شده و صدور مجوز اکران آنها، بعید نیست که از پاییز امسال فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی روی پرده سینماها برود. فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با خط روایت جدید که می‌تواند تاریخ اکران را در ایران تحت‌تاثیر قرار دهد. آیا زمان تحول در بازار یکسان و رخوت‌انگیز کمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سینمای ایران فرارسیده است؟

فروش‌ها

به تازگی دو فیلم سینمایی «چند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری گریه کنی؟۲» و «مجبوریم» به اکران درآمدند. «مجبوریم» به‌کارگردانی رضا درمیشیان و با بازی فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه و نگار جواهریان در ۱۰ روز گذشته ۱۳‌هزار و ۷۵۶ مخاطب داشت و فروش ۴۶۸‌میلیون‌تومانی را در گیشه خود ثبت کرد. فیلم «چند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری گریه کنی؟۲» به‌کارگردانی علی توکل‌نیا و با بازی حمید لولایی، حامد آهنگی و ابوالفضل پورعرب نیز اکران خود را از ۲۸ اردیبهشت شروع کرده و در این مدت زمان کم ۴۸۸‌میلیون‌تومان فروش داشته که بازهم نشان می‌دهد مخاطبان فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمدی از درام بیشتر است.

همچنین «سگ بند» ساخته مهران احمدی از اواخر اسفند سال‌قبل به‌عنوان یکی از فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اکران نوروزی روی پرده رفت و تا شنبه ظهر بیش از ۵/  ۳۲میلیارد‌تومان فروش داشته و پس از این فیلم «انفرادی» به‌کارگردانی مسعود اطیابی قرار دارد که از ابتدای اردیبهشت به سینما آمده و تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد‌تومان فروش داشته است. دیگر فیلم پرفروش اکران، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر است. این فیلم با حدود ۳۸۰‌هزار نفر مخاطب و فروش بیش از ۵/  ۱۱میلیارد‌تومان تنها فیلم غیرکمدی این روزهاست که توانسته رکورد فروش قابل‌توجهی را برای خود ثبت کند. در ادامه نیز فیلم «شادروان» ساخته حسین نمازی هم توانسته به مرز فروش ۱۰ میلیارد‌تومان برسد. فیلم پلیسی-امنیتی «روز صفر» به‌کارگردانی سعید ملکان نیز به هشت‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون‌تومان رسیده است.  «مرد بازنده» به‌کارگردانی محمدحسین مهدویان تاکنون ۱۷۲‌هزار نفر تماشاگر داشته و میزان فروش آن هم به ۶‌میلیارد و ۱۷۰‌میلیون‌تومان رسیده است. «لامینور» یکی از فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی است که از ابتدای اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه روی پرده رفته و این اثر داریوش مهرجویی تا ظهر دیروز به یک‌میلیارد و ۱۶۰‌میلیون‌تومان رسیده است. فیلم اجتماعی «مغز استخوان» به‌کارگردانی حمیدرضا قربانی هم تا امروز یک‌میلیارد و ۲۸۵‌میلیون تومان فروش داشته است.