مسیر 20ساله اکران نوروزی

نوروز ۱۳۷۹: تقریبا نخستین سالی بود که اکران نوروزی در قالب بسته فیلم‌‌‌هایی مربوط به این زمان، روی پرده رفت. برای نوروز ۱۳۷۹، سه فیلم شوکران، دختران انتظار و رنجر در نظر گرفته شد. شوکران ۷۷۵‌میلیون تومان فروخت و به‌‌‌عنوان پرفروش‌‌‌ترین فیلم سال انتخاب شد. دختران انتظار با فروش ۴۴۴‌میلیونی، در رده هفتم و رنجر هم با گیشه ۲۲۳‌میلیونی، در رده سیزدهم جدول فروش آن سال قرار گرفتند.

نوروز ۱۳۸۰: در این سال برای نخستین‌‌‌بار، ۴ فیلم برای اکران نوروزی در نظر گرفته شد. از میان فیلم‌‌‌های اکران ۱۳۸۰، پارتی ۴۲۸‌میلیون تومان فروخت و ششمین فیلم پرفروش سال شد. همسر دلخواه من هم با ۲۲۱‌میلیون تومان فروش، در رده دهم جدول ایستاد.

نوروز ۱۳۸۱: در نوروز ۱۳۸۱، من ترانه ۱۵ سال دارم موفق‌‌‌ترین اثر در گیشه بهاری بود و توانست با ۶۱۱‌میلیون تومان فروش، در رده دوم جدول سالانه بایستد. شام آخر با ۴۶۸‌میلیون و مزاحم با ۴۳۹‌میلیون تومان، به‌‌‌ترتیب در رتبه‌‌‌های ششم و هفتم قرار گرفتند.

نوروز ۱۳۸۲: در این سال، فیلم دنیا، با گیشه ۶۰۸‌میلیون تومانی‌‌‌اش، به‌‌‌عنوان سومین فیلم پرفروش سال انتخاب شد. واکنش پنجم ۲۹۴‌میلیون تومان فروخت و ششم شد و خانه‌‌‌ای روی آب با ۲۳۵‌میلیون تومان فروش، در رده نهم جدول پرفروش‌های آن سال جای گرفت.

نوروز ۱۳۸۳: پس از پنج سال، رتبه نخست جدول پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌های سال، به یک فیلم اکران نوروز بازگشت. در این سال کمدی کما، یک‌میلیارد و ۹۷‌میلیون تومان فروخت و با اقتدار، در صدر جدول قرار گرفت. بوتیک نیز با گیشه ۲۵۱‌میلیونی، در رده یازدهم ایستاد.

نوروز ۱۳۸۴: در نوروز این سال، کمدی شاخه گلی برای عروس، با فروش ۶۴۴‌میلیونی، در رده چهارم جدول پرفروش‌‌‌ترین فیلم‌‌‌های سال قرار گرفت. کمدی مجردها نیز ۶۲۵‌میلیون تومان فروخت و در رده پنجم جا گرفت.

نوروز ۱۳۸۵: در نوروز این سال، زیر درخت هلو با ۷۲۰‌میلیون تومان، پنجمین فیلم پرفروش سال شد. ازدواج به سبک ایرانی، ۶۰۲‌میلیون تومان فروخت و نهم شد. هوو نیز با ۵۴۴‌میلیون تومان فروش، در رتبه یازدهم قرار گرفت.

نوروز ۱۳۸۶: در این سال، رتبه نخست فروش سال، به اکران نوروز تعلق داشت. نخستین فصل اخراجی‌‌‌ها، فروش خیره‌‌‌کننده ۲‌میلیارد و ۳۳‌میلیونی را تجربه کرد و با اقتدار در رتبه نخست جدول جای گرفت. کمدی مهمان نیز ۶۰۴‌میلیون تومان فروخت و هفتم شد.

نوروز ۱۳۸۷: در نوروز این سال، دایره زنگی یک‌میلیارد و ۷۱۵‌میلیون تومان گیشه داشت و به رتبه دوم رسید. عاشقانه مجنون لیلی نیز یک‌میلیارد و ۲۶۶‌میلیون تومان فروخت و ششم شد. زن دوم نیز با فروش ۶۵۰‌میلیونی، در رتبه یازدهم قرار گرفت.

نوروز ۱۳۸۸: فصل دوم اخراجی‌‌‌ها بیش از ۳ برابر فصل نخست خود فروخت و با ۷‌میلیارد و ۸۹۴‌میلیون تومان فروش، در رتبه نخست ایستاد. سوپراستار نیز با فروش یک‌میلیارد و ۱۶۸‌میلیون تومانی خود، به رتبه نهم رضایت داد.

نوروز ۱۳۸۹: در اکران نوروزی این سال، کمدی پوپک و مش‌‌‌ماشالا که در دقایق آخر، به ترکیب فیلم‌‌‌های نوروزی اضافه شد، توانست یک‌میلیارد و ۵۴۸‌میلیون تومان بفروشد و در رده دوم جدول قرار بگیرد. تسویه حساب نیز با فروش ۹۴۲‌میلیون تومانی خود، پنجمین فیلم پرفروش سال شد. سلام بر عشق نیز ۶۹۱‌میلیون تومان فروخت و یازدهم جدول شد.

نوروز ۱۳۹۰: سومین فصل اخراجی‌‌‌ها، هت‌‌‌تریک کرد و سبب شد با فروش ۴ میلیارد و ۶۶۲‌میلیونی تومانی، برای سومین بار، این برند در جایگاه پرفروش‌‌‌ترین فیلم سال قرار بگیرد. جدایی نادر از سیمین نیز ۲‌میلیارد و ۹۱۰‌میلیون تومان فروخت و به جایگاه سوم جدول پرفروش‌ترین‌‌‌های سال رضایت داد.

نوروز ۱۳۹۱: در نوروز این سال، قلاده‌‌‌های طلا با ۲‌میلیارد و ۵۶۵‌میلیون تومان در جایگاه سوم فروش سال قرار گرفت. گشت ارشاد تنها ۲۰ روز روی پرده بود و توانست در همین مدت، با فروش ۱یک میلیارد و ۶۲۴‌میلیونی خود، رتبه چهارمین فیلم پرفروش را از آن خود کند. انتهای خیابان هشتم نیز ۸۸۱‌میلیون تومان فروخت و در رده هشتم قرار گرفت.

نوروز ۱۳۹۲: در نوروز این سال، برای نخستین‌‌‌بار، ۶ فیلم برای اکران نوروزی در نظر گرفته شد که نشان از افزایش سالن‌‌‌های سینمایی و بیشتر شدن سینماهای سرگروه می‌‌‌داد. چهارمین ساخته سینمایی ده‌‌‌نمکی، باز هم صدر جدول پرفروش‌‌‌ترین فیلم سال را نشانه گرفت. فصل نخست رسوایی، با ۳‌میلیارد و ۷۰۷‌میلیون تومان فروش، با اقتدار در رده نخست قرار گرفت.  انیمیشن تهران ۱۵۰۰، یک ‌میلیارد و ۵۷۹‌میلیون تومان فروخت و سوم شد. حوض نقاشی نیز با فروش یک‌میلیارد و ۵۶۵‌میلیون تومانی خود، رده چهارم را برای این فیلم به ارمغان آورد.

نوروز ۱۳۹۳: از ۶ فیلم اکران نوروزی این سال، ۴ فیلم جزو ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار گرفتند. طبقه حساس با فروش ۴‌میلیارد و ۲۹۴‌میلیونی خود، دومین فیلم پرفروش سال شد. معراجی‌‌‌ها با ۳‌میلیارد و ۳۷‌میلیون تومان فروش برای نخستین‌‌‌بار، جایگاهی غیر از اولی را برای ده‌‌‌نمکی به ارمغان آورد و پنجم شد. خط ویژه ۲‌میلیارد و ۴۲۳‌میلیون تومان فروخت و هفتم شد. چ نیز با گیشه یک ‌میلیارد و ۷۳۶‌میلیون تومانی خود، این فیلم را در رتبه نهم قرار داد.

نوروز ۱۳۹۴: در نوروز این سال، ایران‌‌‌برگر، ۴‌میلیارد و ۶۳۵‌میلیون تومان فروخت و سومین فیلم پرفروش سال شد. رخ دیوانه نیز ۲‌میلیارد و ۷۸۴‌میلیون تومان فروش کرد و در جایگاه هشتم قرار گرفت.

نوروز ۱۳۹۵: در این سال نیز برای دومین‌‌‌بار، ۴ فیلم از ۶ فیلم اکران نوروز، در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال جای گرفتند. پرفروش‌‌‌ترین فیلم نوروزی این سال، من سالوادور نیستم بود که ۱۴‌میلیارد و ۳۳۱‌میلیون تومان فروخت و در رده دومین فیلم سال قرار گرفت. کمدی ۵۰ کیلو آلبالو با گیشه ۱۳‌میلیارد و ۶۵۷‌میلیون تومان فروش، چهارمین فیلم پرفروش سال شد. ابد و یک روز نیز ۱۱‌میلیارد و ۴۸۳‌میلیون تومان فروخت و در جایگاه پنجم ایستاد. بادیگارد نیز ۶‌میلیارد و ۶۹۱‌میلیون تومان فروخت و هفتم شد.

نوروز ۱۳۹۶: در نوروز این سال، دومین فصل گشت ارشاد، ۱۸‌میلیارد و ۸۷۲‌میلیون تومان فروش کرد و سومین فیلم پرفروش سال شد. کمدی خوب، بد، جلف نیز ۱۰‌میلیارد و ۵۵۴‌میلیون تومان فروخت و پنجم شد. ماجرای نیمروز نیز با ۴‌میلیارد و ۸۶‌میلیون تومان فروش، در رده دهم جدول پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌های سال قرار گرفت.

نوروز ۱۳۹۷: در نوروز این سال، یک سرگروه به سرگروه‌‌‌های سینمای ایران اضافه شد و برای نخستین‌‌‌بار، ۷ فیلم در قالب اکران نوروزی به روی پرده رفتند. در این سال، برای نخستین‌‌‌بار، ۵ فیلم از ۷ فیلم اکران نوروزی، در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار گرفتند. کمدی مصادره، ۱۴‌میلیارد و ۷۹۴‌میلیون تومان گیشه داشت و توانست دومین فیلم پرفروش این سال باشد. لاتاری با ۱۴‌میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان فروش، چهارم شد. به وقت شام ۱۲‌میلیارد و ۶۹۹‌میلیون تومان فروخت و در جایگاه ششم قرار گرفت. کمدی لونه زنبور ۸‌میلیارد و ۸۷۲‌میلیون تومان فروخت و هشتمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. انیمیشن فیل‌شاه نیز رکوردی خارق‌‌‌العاده به نام خود ثبت کرد و توانست با ۷‌میلیارد و ۸۶۸‌میلیون تومان فروش، به‌‌‌عنوان نهمین فیلم پرفروش سال، مطرح شود.

نوروز ۱۳۹۸: در نوروز این سال، درام اجتماعی متری شیش‌‌‌ونیم با فروش ۲۷‌میلیارد و ۷۸۶‌میلیون تومانی‌‌‌اش، در رده دومین فیلم پرفروش این سال ایستاد. رحمان ۱۴۰۰ تنها ۲۵ روز روی پرده بود و در این مدت اندک توانست با ۲۲‌میلیارد و ۵۴۳‌میلیون تومان فروش، در رتبه چهارمین فیلم سال بایستد. کمدی ۴ انگشت نیز ۱۰‌میلیارد و ۶۹۸‌میلیون تومان فروش کرد و توانست هشتمین فیلم پرفروش سال لقب بگیرد.

 در دو نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، فیلمی به روی پرده نرفت و نوروز ۱۴۰۱ نیز سالن‌‌‌های سینما پذیرای مخاطبان برای دیدن فیلم‌‌‌های موقعیت مهدی، قدغن، شادروان، گل به خودی، سگ بند، مرد بازنده و روز صفر است؛ فیلم‌‌‌هایی که با وجود تهدید مجدد کرونا در رقابتی شدید می‌توانند گوی سبقت را در فروش از دیگر رقبای خود بربایند.