معادلات تابستان سخت سینما

طبق روال معمول، با آغاز این دو ماه به دلیل سوگواری عمومی، فروش سینماها فروکش  می‌کند، به همین دلیل مدیریت بازار اکران نیازمند تمهیدات جدی و اثربخشی است تا نمودار استقبال از سینما را در جهت درست هدایت کند و کاهش استقبال از کمدی‌ها به کاهش استقبال از بازار سینما منجر نشود. سینماداران و سینماگران و سرمایه‌گذاران سینما در انتظار ثبت رکورد ۲۰۰۰میلیاردی فروش هستند؛ رقمی تاریخ‌ساز که می‌تواند پای ۳۳میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۴۰درصد جامعه ایرانی، را به سینماها باز کند. آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟ طبیعتا ‌مانند هر سال، نمایش فیلم‌های کمدی در دهه اول ماه محرم متوقف می‌شود و دیگر گونه‌ها این امکان را پیدا می‌کنند که در این مدت، با در اختیار داشتن سانس‌ها و سالن‌هایی بیشتر، مخاطبان زیادی جذب کنند. بنابراین انتظار می‌رود همزمان با محرم و صفر، آثار قدرتمند اجتماعی در صف اکران قرار بگیرند.

اگر چنین تصمیماتی به کار گرفته شود، سینما احتمالا به‌سلامت از تابستان نسبتا سختش عبور خواهد کرد. برای ابتدای پاییز تا پایان سال نیز نگرانی خاصی از بابت تکثر فیلم‌های پرمخاطب روی پرده وجود ندارد و برآوردها حاکی از آن است که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، میزان استقبال در نیمه دوم سال، حتی بیشتر از تخمین‌ها می‌تواند باشد؛ بنابراین نگرانی از بابت همین بازه ۲ماهه است. سینمای امسال تاکنون ۲ بازه مهم را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است؛ بازه نخست به ماه مبارک  رمضان امسال مربوط بود که با نوروز در تلاقی بود و سینماها از نهم فروردین تعطیل شدند. خیلی مهم بود که برآورد سینماها در ایام  نوروز چگونه باشد. اما با یک برنامه‌ریزی درست، سینماها در نوروز امسال با ۱۲درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸درصد رشد گیشه نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته مواجه شدند و پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم زدند.

سینمای ۲۰۰۰ میلیاردی

گردنه دوم به بازه طلایی نیمه خرداد تا نیمه تیرماه مربوط بود که یک فرصت طلایی برای سینمای ایران محسوب می‌شد و این بازه با اکران فیلم‌های قدرتمند توانست تا امروز که هنوز یک هفته به پایان آن مانده، حدود ۳میلیون مخاطب جذب کرده و بیش از ۱۷۰میلیارد تومان بفروشد. اگر سینمای ایران بتواند این فرصت ۲ماهه را نیز مدیریت کند، و برای بازه ایام جشنواره فجر تا پایان سال برنامه‌ای درست مدون کند، آن‌زمان قطعا مخاطبان امسال از ۳۳میلیون نفر فراتر رفته و گیشه مرز ۲۰۰۰میلیارد تومان را پشت‌سر خواهد گذاشت. اگر این آمار برای سینمای امسال محقق شود، معادلات بسیار تغییر پیدا می‌کند و کلیت فضا به نفع فعالان حوزه سینما، مدیران و البته مردم، چرخش معناداری پیدا خواهد کرد.