بهار میلیاردی تئاتر نمایش گالیله/ خبرگزاری دانشجو

در همین بازه زمانی شمار تماشاخانه‌های خصوصی نیز افزایش قابل‌توجهی یافته و بسیاری از گروه‌های تئاتری نیز توانسته‌اند فرصت و فضای کافی برای اجرای آثار خود داشته باشند؛ اما همه‌گیری کرونا، سد رونق بازار تئاتر خصوصی در چند سال اخیر بود و چنان راه را بر توسعه این هنر در سالن‌های خصوصی بست که هنوز هم تبعات آن ادامه دارد. در دو سه سال اخیر برخی تماشاخانه‌های خصوصی کوچک نتوانستند به حیات خود ادامه دهند.با این همه و به‌رغم انتظارها، بازار تئاتر خصوصی هنوز نتوانسته بازار شفافی باشد. این در حالی است که گزارش فروش نمایش‌ها در سالن‌های دولتی در بازه‌های زمانی مختلف، رسانه‌ای می‌شود و حاکی از افزایش نسبی استقبال از تئاتر و رونق بازار نمایش در تهران و البته برخی شهرهای بزرگ کشور است.

رکوردهای بهاری

سالن‌های تئاتر در دو روز پایانی این هفته تعطیل خواهند بود. بنابراین با کمی تسامح می‌توان فروش نهایی سالن‌ها تا پایان روز گذشته را به عنوان کارنامه بهاری تئاتر در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت. برهمین اساس طبق اعلام رسانه‌ها، سه مجموعه تئاتری دولتی در تهران از ابتدای سال جاری میزبان حدود ۳۲هزار نفر در سالن اجرای ۱۵ نمایش بوده و رکورد فروش ۵میلیارد تومانی را ثبت کرده‌اند.تجربیات گذشته نشان داده که در شرایط معمول، مجموع فروش دیگر سالن‌های دولتی و سالن‌های خصوصی برابر با فروش سالن‌های تئاتر است. اگر چنین فرضی را بپذیریم، فروش بهاری کل تئاتر در سالن‌های تهران کم و بیش ۱۰میلیارد تومان است که اگرچه می‌تواند درآمد نسبتا خوبی برای برخی گروه‌های تئاتری باشد اما جذابیت چندانی برای سالن‌دارها ندارد. سهم سالن‌دارها از فروش تئاترها معمولا ۳۵ تا ۴۵درصد است و این رقم با توجه به هزینه‌های نگهداری، تامین انرژی، پرسنل و ... منجر به زیان‌دهی برخی سالن‌ها شده است.

جزئیات فروش سالن‌‌های تئاتر

روز گذشته آمار کامل فروش نمایش‌های روی صحنه در شماری از سالن‌های دولتی شامل مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد که به شرح زیر است.

تئاتر شهر

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۳۳ اجرا و میزبانی از ۱۳هزار و ۱۴۸مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۳میلیارد و ۱۲۱میلیون و ۴۰هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «توو» به کارگردانی محمد متین اوجانی که اجرای خود را از ۷ خرداد در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۶ اجرا و میزبانی از ۳۱۷ مخاطب توانست به فروشی معادل ۴۳میلیون و ۳۵۰هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «شاید» به کارگردانی اسماعیل نجار که اجرای خود را از ۷ خرداد در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۷ اجرا و میزبانی از ۲۷۵ مخاطب توانست به فروشی معادل ۲۸میلیون و ۶۶۲ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی پرهام خاکزاد نیز که اجرای خود را از ۲۴ اردیبهشت در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از یک‌هزار و ۷۱۹ مخاطب به فروشی معادل ۲۶۲میلیون و ۴۸۰هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «دوازده سی‌وشش» به کارگردانی امید دانشوران که از ۲۵ اردیبهشت در تالار سایه با ظرفیت ۷۲نفر و قیمت بلیت ۱۶۰هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۰ اجرا و میزبانی از ۳۲۷مخاطب به فروشی معادل ۳۲میلیون و ۱۶هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «گربه جان» به کارگردانی حسن علیکرمی که از ۲۶ اردیبهشت در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲نفر و قیمت بلیت ۱۴۰هزار تومان روی صحنه رفته است تا پایان روز جمعه ۱۸ خرداد با ۱۱ اجرا، ۵۳۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۷میلیون و ۴۶۰هزار تومان دست‌ یافته است.

نمایش «تاج سلطان» به کارگردانی علیرضا باقری که از ۱۶ خرداد در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰هزار تومان روی صحنه رفته است با ۲اجرا میزبان ۴۸ مخاطب به فروشی معادل ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان دست پیدا کرده است.

مجموعه تئاتر شهر طی ۸۰ روز نخست امسال، علاوه‌بر نمایش‌های نامبرده، با آثاری چون اتاق ورونیکا، آبی گونه، پس از، آن برد، توقف اتانازی، نظام‌الدین عربی، روال عادی و کان‌لم‌یکن درمجموع بیش از ۲۷هزار مخاطب را میزبانی کرده است.

سنگلج

همچنین در تماشاخانه سنگلج، نمایش «غرمپشا و کشتن چراغ» به کارگردانی محمد سلامتی هرمزی که از ۷ خردادماه ۱۴۰۳ به صحنه رفته است، هفتمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۹۸ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، میهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۹۰هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶نفری و فروش ۳۶میلیون و ۲۷۰هزار تومان به اجرای خود پایان داد.

تالار هنر

در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۳۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان، توانست ۳هزار و ۷۹۰تماشاگر را جذب کند و به فروش ۲۲۶میلیون و ۳۱۹هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «بچه‌گرگ استثنایی» به کارگردانی متین حسنی‌پور نیز که از ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۳اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان، ۱۹۵ تماشاگر داشت و به فروش ۱۵میلیون و ۹۲۸هزار تومان دست پیدا کرد.