حا شیه‌های یک فیلم جنجالی

ماجرای غزاله و آرمان

غزاله شکور دختر ۱۹ساله ایرانی بود که در ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ به دست نامزدش آرمان عبدالعالی کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸سال داشت. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات، این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ اعدام شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران یاد می‌شود و درباره خانواده این دو جوان حرف‌وحدیث‌های بسیاری در این سال‌ها مطرح شده و حتی مستندهایی هم درباره این ماجرا ساخته شده است. در این میان کاظم دانشی که سابقه ساخت فیلمی مانند «علفزار» را دارد و نشان داده که علاقه‌مند به نوشتن و ساختن فیلم‌‌‌های جنایی است، نوشتن فیلم‌نامه‌ای با الهام از این پرونده را آغاز کرد.

شکایت در روزهای جشنواره

هم‌زمان با اکران  فیلم در جشنواره امسال، خانواده عبدالعالی اعلام کردند که نسبت به ساخت چنین فیلمی معترض‌اند. آنها به محض اطلاع از اکران فیلم در جشنواره، طی تماس تلفنی به رسانه‌ها و سازندگان فیلم گفتند عنوان این فیلم از پرونده آرمان و غزاله گرفته شده و عوامل فیلم بدون اجازه از حریم خصوصی ما فیلم ساختند. گویا پس از این رخداد، خانواده آرمان عبدالعالی از سازندگان فیلم و به طور مشخص از تهیه‌کننده‌اش شکایت کردند. هم‌زمان برخی رسانه‌ها گزارش دادند که خانواده آرمان  گفته‌اند که اگر سازندگان فیلم برخی سکانس‌های ملتهب فیلم ‌را حذف نکنند، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار داده و حتی ممکن است حکم توقیف فیلم را بگیرند.

حاشیه‌های دوباره

اکنون‌ کاظم دانشی، فیلم‌نامه‌نویس این اثر، در نشست نقد و بررسی فیلم در فرهنگسرای ارسباران در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط سازندگان فیلم «بی‌بدن» با خانواده آرمان و غزاله گفت: خانواده غزاله پیش از نمایش فیلم با من تماس گرفتند و من خواهش کردم فیلم را ببینند و بعد با هم صحبت کنیم. بعد وکلا و دوستانشان فیلم را دیدند و خوشبختانه شکایتی از طرف آنها صورت نگرفت. اما از طرف خانواده آرمان از تهیه‌کننده فیلم شکایت شده و درخواست‌هایی برای حذف چند سکانس داشتند و هنوز روند بررسی این شکایت آغاز نشده است. او در پایان گفت: زمانی که برای فیلم‌برداری به زندان‌های مختلف می‌رفتم، یکی دو بار آرمان را دیدم.از لحاظ حسی دلم برایش می‌سوخت و دوست داشتم کاری برایش بکنم. خیلی از چهره‌ها و بازیگران هم برای نجات او از اعدام تلاش کردند، ولی متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید.

تبعات یک شکایت؟

به نظر می‌رسد شکایت خانواده عبدالعالی در محدود شدن اکران  این فیلم بی‌اثر نبوده است. خبرآنلاین نوشته کم شدن تدریجی سانس‌های فیلم «بی‌بدن» در برخی پردیس‌های‌سینمایی این ظن را تقویت می‌کند که گردانندگان اکران هم قصد دارند بی‌سروصدا نمایش «بی‌بدن» را محدود و درنهایت این فیلم را از اکران حذف کنند. با‌این‌حال اقبال عمومی نشان داده فیلم «بی‌بدن» با وجود محدودیت‌ها، نه فقط در تهران بلکه در شهرستان‌ها هم گزینه اصلی بسیاری از مخاطبان جدی سینماها بوده و حتی برخی دست‌فروشان هم دی‌وی‌دی‌های خالی را به اسم این فیلم می‌فروشند.