ترکش‌های AI بر صنعت انیمیشن

علت اخراج‌ها

این اخراج‌ها بخشی از برنامه باب ایگر، رئیس دیزنی، برای بازگشت به تمرکز بر کیفیت در مقابل تولید محتوای بیشتر است، که برای رئیس پیشین باب چاپک، به عنوان اولویت مطرح بود. مدیران دیزنی پیش از این هم بارها به تمرکز دوباره بر کیفیت تاکید کرده بودند و گفته‌اند تیم‌های خلاق برای تولید محتوای بیشتر و تغذیه استریمرها، ضعیف بودند. کارکنان پیکسار از ژانویه می‌دانستند که اخراج‌ها در راه است؛ هرچند آن زمان گفته شده بود ۲۰ درصد نیروها تعدیل می‌شوند و اکنون کاهش کمتر از این مقدار تاحدودی آرام‌بخش شده است. گفته می‌شود این تعدیل‌ها قرار بود سال پیش در بخش‌های مختلف دیزنی انجام شود، اما به دلیل برنامه‌های در دست تولید به تعویق افتاد. پیکسار که پیت داکتر ریاست آن را بر عهده دارد، دیگر بر تولید سریال برای شبکه‌های استریم تمرکز نخواهد کرد و به جای آن بر فیلم‌های بلند خود متمرکز می‌شود.

این استودیوی انیمیشن در دوران همه‌گیری و طبق تصمیم چاپک، «لوکا»، «روح» و «قرمز شدن» را مستقیما در شبکه دیزنی پلاس پخش کرد و این در حالی بود که سینماها شروع به بازگشایی کرده بودند. پس از آن هم «لایت‌یر» روی پرده رفت که از سوی بیشتر منتقدان و تماشاگران رد شد و پیکسار را بیش از همیشه زیر سوال برد. با‌این‌حال پیکسار سال پیش با اکران «بنیادین» نزدیک به ۵۰۰میلیون دلار در سطح جهان فروش کرد تا این فیلم پس از نمایش «کوکو» در سال ۲۰۱۷ یک موفقیت دیگر برای استودیو را رقم بزند. سینماها امید زیادی به «درون بیرون۲» دارند که ۱۴ ژوئن روی پرده می رود و تیزر آن پربیننده‌ترین تیزر انیمیشن در تاریخ این شرکت شد. از دیگر فیلم‌های آینده می‌توان از «الیو» و «داستان اسباب‌بازی ۵» که سال ۲۰۲۶ اکران می‌شوند یاد کرد. برخی می‌گویند با این تعدیل نیروی انسانی قابل‌توجه، پیکسار نیروهای قابلی را از دست می‌دهد و در‌حالی‌که بسیاری از فیلم‌های اخیر آنها با بهترین آثار استودیو قابل‌مقایسه نبود، شاید فاصله بیشتر هم بشود.

گسترش تعدیل‌ها در هالیوود

پس از ‌همه‌گیری کرونا در هالیوود به طور میانگین سالانه ۱۰ تا ۱۵درصد از نیروهای انسانی در کمپانی‌های بزرگ تعدیل شده‌اند. اگرچه هر کمپانی بر اساس استراتژی خود تصمیم به اخراج یا ابقای کارمندانش می‌گیرد اما گفته می‌شود توسعه هوش مصنوعی و ورود این پدیده به تولید آثار هنری تصویری از مهم‌ترین علل تمایل کمپانی‌ها به حذف نیروی انسانی در بدنه سازمان است. عمده کسانی که از کار اخراج می‌شوند تیم‌های بدنه تولید هستند. کسانی که طرح‌های تاییدی و نهایی را در فرایند تولید به سرانجام می‌رسانند، یعنی دقیقا کسانی که کارشان توسط ابزارها و ربات‌های هوش مصنوعی می‌تواند به‌سادگی تکرار شود.

سال گذشته درست در همین روزها پیکسار نیروهایش را تعدیل کرد، و درست در همین زمان بود که شعله‌های اعتصاب‌ها روشن شد. آیا اعتصاب دیگری هم در راه است؟ برخی کارشناسان نگران هستند که تابستان امسال هم بحرانی مانند اعتصاب‌ها گریبانگیر بازار هنری هالیوود شود. آیا واقعا سینما درحال پوست‌اندازی است و عمر بدنه تولیدی کمپانی‌ها سرآمده است؟ گویا همه چیز سریع‌تر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد در حال وقوع است. این اتفاق، نگرانی‌های سینماگران در کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته و در‌حال توسعه مانند ایران را نیز تشدید کرده است، زیرا به‌زودی و بسیار زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم، هوش مصنوعی کارکنان بدنه را بیکار خواهد کرد.