ترافیک تولید در سینمای جهان

البته بسیاری از فیلم‌های تابستان امسال، سری دوم فیلم‌های پرمخاطب سال‌های گذشته هستند و اکران آنها با یک سال تاخیر احتمالا چالشی جدی در فروششان ایجاد کند. اما غیر از این آثار، برخی فیلم‌های کارگردانان مطرح جهان نیز در زمره اکرانی‌های امسال‌اند و گویا پس از فرونشستن گردوخاک اوپنهایمر و باربی در سال گذشته و متعادل شدن رقابت‌ها، درصدد تصاحب صدر جدول هستند. علاوه بر فیلم‌های یادشده برخی آثار از جمله «لنگ‌درازها» به کارگردانی اوز پرکینز، «یک مکان ساکت: روز نخست» به کارگردانی مایکل سارنوسکی، «درون بیرون ٢» به کارگردانی پیت داکتر، «مرد ساده‌لوح» به کارگردانی دیوید لیچ و «گردبادها» به کارگردانی لی ایزاک چانگ از رقبای تابستانی گیشه هستند.

فرایند ساخت یکی از پر‌خبرترین فیلم‌های اکشن امسال، تابستان هم ادامه خواهد داشت.  فیلم جدید جوزف کوشینسکی با نام موقت «آپکس» که با موضوع رقابت‌های اتومبیلرانی فرمول وان شکل می‌گیرد، همچنان در حال فیلم‌برداری در فضای فرمول وان است. این فیلم از پرخرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که تعطیلی پروژه در سال گذشته خسارت گسترده‌ای به سازندگان وارد کرد. فیلم یاد‌شده با بازی برد پیت و توسط اپل تولید می‌شود. اکنون گفته می‌شود به احتمال زیاد به دلیل تاخیرها و فیلم‌برداری مجدد این فیلم پس از اعتصاب‌های سال پیش، هزینه تولید آن به بیش از ۳۰۰میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که هنوز هیچ استودیویی حق نمایش آن را نخریده است. با وجود اینکه اپل شروع به برنامه‌ریزی با «ایمکس» برای رزرو صفحه‌نمایش فیلمش کرده است، اما هنوز تاریخ اکران یا توزیع‌کننده‌ای تعیین نشده است؛ هرچند سونی و برادران وارنر خواستار فیلم هستند. هزینه ساخت این فیلم آنقدر زیاد بود که هیچ استودیوی سنتی نمی‌توانست به سراغ آن برود.

«جسم خدایان» به کارگردانی پانوس کاسماتوس و بازی دو ستاره بزرگ هالیوود، یعنی کریستین استوارت و اسکار آیزاک، فرآیند تولیدش را از تابستان آغاز خواهد کرد. گفته می‌شود هزینه ساخت این فیلم از ۱۰۰میلیون دلار عبور خواهد کرد. کاسماتوس به همراه اندرو کوین واکر نویسندگان فیلم‌نامه هستند و آدام مک‌کی یکی از تهیه‌کنندگان است. واکر با نگارش فیلم‌نامه «هفت» دیوید فینچر، «هشت‌میلیمتری» جوئل شوماخر و «اسلیپی هالو» تیم برتون شناخته شده است. او اخیرا فیلم‌نامه «آدم‌کش» فینچر را نیز نوشته بود.

«مرگ رابین‌هود» روایتی تازه از رابین هود با  بازی هیو جکمن و جودی کومر و کارگردانی مایکل سارنوسکی است که تولیدش تازه  آغاز شده و احتمالا تا سال ۲۰۲۵نیز ادامه خواهد داشت. «مرگ رابین‌هود» تصویری تاریک‌تر از داستان کلاسیک رابین هود را روایت می‌کند. او با گذشته خود که یک زندگی آلوده به جنایت و قتل است، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و سپس با جسمی مجروح خود را در دستان زنی مرموز می‌یابد که به او فرصتی برای رستگاری می‌دهد. به گفته رسانه‌های آمریکایی «این فرصتی باورنکردنی برای بازآفرینی و نوآوری در داستانی است که همه ما از رابین هود می‌شناسیم.»

این پروژه نیز طبق برآوردها بیش از ۱۰۰میلیون دلار هزینه خواهد داشت. به نظر می‌رسد آغاز دور جدید فیلم‌سازی با استانداردهای بلاک‌ باستر، پس از موفقیت اوپنهایمر و باربی دوباره در کانون توجه کمپانی‌ها قرار گرفته است؛ اتفاقی که هشداری جدی برای سینمای درام و نیمه‌مستقل است و عمده منابع را در اختیار سریال‌ها و بلاک‌باکس‌ها قرار خواهد داد.