هشدار نویسنده ادبیات کودک به خانواده‌ها

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره مساله کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها وجود دارد، گفت: اگر همیشه ما می‌گفتیم کودکان و نوجوانان باید کتاب‌خوانی داشته باشند، حالا باید بگوییم بعد از دو سال کرونا، کتاب‌خوانی را باید اجباری کنند؛ زیرا افت وحشتناکی در روخوانی بچه‌ها از کتاب پیدا شده است. او افزود: کلاس‌های آنلاین و جدی ‌نگرفتن هر چیزی که بود، تاثیر مخربی بر بچه‌ها داشت، به‌گونه‌ای که باعث شده بچه کلاس‌پنجمی نتواند روخوانی خوبی داشته باشد. خانواده‌ها در جریان باشند که بچه‌هایشان در روخوانی‌ها از سطح مقطع تحصیلی‌شان عقب‌ترند و تنها چیزی که می‌تواند به آنها کمک کند تا کمی روال روخوانی‌ها تقویت شود، کتاب‌خوانی است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: قبلا می‌گفتیم خواندن ادبیات باعث تخیل‌برانگیزی و خلاقیت و تقویت ذهن بچه‌ها می‌شود؛ اما الان می‌خواهم به خانواده‌ها هشدار بدهم که کتاب‌خوانی از واجب‌ترین کارهاست و برای بچه‌هایتان کاری بکنید. کرونا و کلاس‌های آنلاین تاثیرات مخربی گذاشته و کتاب‌خوانی می‌تواند به آنها کمک کند.

نویسنده «پدرام‌السلطنه و سلفی با قبله عالم»، «کرم شلوارپوش» و «یک تپلی برای ناهار غول‌ها» درباره اینکه بچه‌ها کتاب‌خوانی را از کجا شروع کنند، گفت: چند ملاک داریم که خانواده‌ها می‌توانند آنها را در دنیای اینترنت جست‌وجو کنند؛ نهادها و مراکزی که فهرستی از کتاب‌های خوب را ارائه می‌دهند، نهادهایی چون شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان. همچنین کتاب نویسنده‌های مطرح؛ ما ۱۰ تا ۲۰ نویسنده مشخص داریم که کارهایشان دیده شده است. پدر و مادرها می‌توانند در اینترنت ردی از آنها بزنند، همان‌طور که برای پیداکردن یک پیتزای مناسب ساعت‌ها در اینترنت می‌چرخند برای پیداکردن کتاب‌ها پنج ‌دقیقه‌ای وقت بگذارند تا مراکز معتبری که کتاب چاپ می‌کنند یا نویسندگانی که رزومه‌ مشخصی دارند و کتاب‌هایی که جوایز معتبری برده‌اند، پیدا کنند؛ فکر نمی‌کنم این کار امر پیچیده‌ای باشد.