رد حاشیه‌های هنری بر بیلبوردها

محدودیت‌های تبلیغاتی تلویزیونی برای سریال‌های شبکه خانگی مانع از آن می‌شد که این مجموعه‌ها  بتوانند از ظرفیت آنتن سیما برای معرفی خود استفاده کنند. در مقابل، استفاده از بیلبوردها و همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین کانون تبلیغاتی آنها شد و از قضا موفقیت‌های قابل‌توجهی هم به دنبال داشت. سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سه سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما ماجراهای سریالی در شبکه خانگی همچون داستان مرجعیت ساترا، وزارت ارشاد و ... موانع بسیاری برای پلتفرم‌ها ایجاد کرد. موازی با همه این مسائل، مشکلات مربوط به تبلیغات سریال‌ها نیز در چند ماه اخیر تشدید شده است. حذف عکس برخی هنرمندان از تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی در این ماه‌ها مدام تکرار شده است. از حذف عکس هنگامه قاضیانی در تبلیغات سریال «آمستردام» گرفته تا حذف عکس محسن تنابنده از تبلیغات سریال «رهایم کن» که هر دو در چند روز اخیر اتفاق افتاده است.

پخش اولین قسمت سریال نمایش خانگی «آمستردام» به کارگردانی مسعود قراگوزلو و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در حالی از چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شد که تصویر هنگامه قاضیانی، یکی از بازیگران اصلی این مجموعه، از تبلیغات محیطی این سریال در سطح شهر حذف شده است. بعد از هنگامه قاضیانی که تصویرش از بیلبوردهای شهری سریال «آمستردام» حذف شده است، حالا استفاده از تصاویر محسن تنابنده برای بیلبوردهای شهری سریال «رهایم کن» با ممنوعیت مواجه شده است. در این بیلبوردها تصویر دو بازیگر در دو سوی کادر قرار گرفته و وسط آن لوگوی سریال خودنمایی می‌کند. در این بیلبوردها تصاویر اکثر بازیگران اصلی مورد استفاده قرار گرفته، به استثنای محسن تنابنده. این اتفاق در حالی افتاده که در حال حاضر از این بازیگر فیلم «جنگ جهانی سوم» در حال اکران است و بیلبوردهای این فیلم با تصویری از تنابنده بدون هیچ مشکلی در سطح شهر خودنمایی می‌کند.

داستان حذف این عکس‌ها واکنش‌های بسیاری برانگیخت و سینماگران سرشناسی نسبت به آن اعتراض کردند. کاربران بسیاری نیز اعلام کرده‌اند وقتی تصویر خود فرد در سریال نمایش داده می‌شود، چطور ممکن است که استفاده از تصویرش در تبلیغات همان فیلم یا سریال ممنوع باشد؟ به نظر می‌رسد مواضع برخی هنرمندان در هفته‌های   اخیر عامل اصلی ممنوعیت‌ها باشد. در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا اعلام کرد هنرمندان ناسازگار اجازه کار نخواهند داشت. محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این موضوع که گفته شده نام تمامی هنرمندان از فهرست هنرمندان مشکل‌دار خارج شده اما در عمل این اتفاق رخ نداده است، گفت: «آن کاری که همکاران ما گفتند، مربوط به بحث‌های قضایی است، بحث‌های صنفی و حرفه‌ای مقررات خاص خودش را دارد.» وزیر ارشاد تاکید کرد هنرمندانی که به‌گفته او سر ناسازگاری دارند، اجازه فعالیت نخواهد داشت و تنها هنرمندان معترضی که اظهار ندامت و پشیمانی کنند، اجازه کار خواهند داشت.