داغ‌ترین سناریوی هالیوود

جزئیات آخرین سناریو

نویسندگان هالیوودی در حالی دست به اعتصابی بزرگ می‌‎زنند که در ۱۵ سال اخیر چنین اعتراضی بی‌‎سابقه است و بسیاری آن را بزرگ‌ترین اعتصاب نویسندگان قرن می‌‎دانند. اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA) اعلام کرد که اعتصاب علیه «اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون» (AMPTP) را آن هم بعد از شکست مذاکرات بین این دو صنف آغاز خواهد کرد و تا این لحظه ۱۱۵۰۰ نفر از اعضای اتحادیه نویسندگان به این اعتصاب و اعتراض پیوسته‌‎اند. توییتر رسمی اتحادیه نویسندگان در اعلام مواضع خود نوشت: «هیات‌مدیره WGA به اتفاق آرا به فراخوان اعتصاب رای داد که از ساعت ۱۲:۰۱ صبح روز سه‌‌شنبه، ۲ مه اجرا می‌شود.» تصمیم به این اعتصاب می‌‎تواند تاثیر زیادی در کیفیت و پخش برنامه‌‎های تلویزیونی و احتمالا فیلم‌‎هایی که در آینده تماشا خواهید کرد داشته باشد.

دلیل اعتصاب نویسندگان

دلیل این اعتصاب بزرگ کم‌کار شدن نویسندگان در بخش‌های مختلف پخش تلویزیونی است؛ آن‌‎هایی که معمولا بیشترین درآمد خود را از نوشتن برای برنامه‌‎های معمولی تلویزیونی و همچنین پخش زنده این‌گونه برنامه‌‎ها به دست می‌‎آورند، حال با گسترش صنعت استریمینگ یا همان پخش زنده اینترنتی، بخش بزرگی از درآمد خود را از دست می‌‎دهند و همین موضوع باعث افزایش حداکثری اعتراضات نویسندگان در آمریکا شده که اکثرا هم وابسته به هالیوود هستند.

اتحادیه نویسندگان آمریکایی اعلام کرد تا زمانی که حقوق اعضای آن به رسمیت شناخته نشود و رویه پخش برنامه‌های زنده‌‎ اینترنتی که می‌‎تواند به دلیل کم‌کار شدن آن‌‎ها ضربه بزرگی به معیشتشان باشد، ادامه پیدا کند، آنها برای بیش از ۳۵۰ شرکت پخش و تولید‌کننده برنامه تلویزیونی نه می‌‎نویسند، نه ویرایش می‌‎کنند. آن‌‎ها در این اعتراض بسیار جدی هستند و اعلام کردند همه در آن شرکت خواهند کرد و معتقدند وقتی نویسندگان کار نکنند سایر اصناف و کارمندان تولیدات تلویزیونی و سینمایی از جمله برق‌‎کاران، بازیگران و حتی غذاخوری‌‎ها هم تعطیل خواهند شد. به این ترتیب برنامه‌های گفت‌وگو‌محور شبانه ایالات متحده از جمله برنامه‌های «استیون کولبر»، «جیمی کیمل» و «جیمی فالن» تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند شد.

«سث مایرز» نیز از این اعتصاب حمایت کرده و می‌گوید برنامه او هم متوقف خواهد شد. هرچند این اعتصاب روی برنامه‌های دیگری چون «بی‌درنگ با بیل مار» و «هفته پیش امشب با جان الیور» تاثیر مشابهی خواهد داشت اما تا این لحظه تصمیمی در مورد آن‌ها گرفته نشده است.

«اتحادیه نویسندگان آمریکا» می‌گوید پیشنهاد درآمد سالانه ۴۲۹میلیون دلاری با موافقت تهیه‌کنندگان مواجه نشده و در عوض به آن‌ها درآمد سالانه ۸۶میلیون دلاری پیشنهاد شده است. تهیه‌کنندگان از سوی دیگر می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا سه سال آینده چند سریال سفارش ساخت دریافت می‌کنند و پلتفرم‌های استریم چند مشترک خواهند داشت.

استیون کولبر قرار بود پذیرای «پریانکا چوپرا جوناس» و «چیتا ریورا» در برنامه سه‌شنبه‌شب باشد در حالی که مهمانان دیگر او تا پایان هفته «کریس هینز»، «مایکل جی. فاکس» و «شاندا رایمز» بودند. فالن قرار بود پذیرای «اما چمبرلین» و «کن جئونگ» باشد و تا پایان هفته از «ال فنینگ»، «جنیفر لوپز» و «بوون یانگ» دعوت کند. کیمل از سوی دیگر سه‌شنبه‌شب قرار بود «دکتر فیل» و «جینا رودریگز» را در برنامه خود داشته باشد و تا پایان هفته پذیرای «ملیسا مک‌کارتی»، «ویل پولتر»، «ریکی جرویز» و «آنتونی کاریگان» باشد.

مایرز در برنامه دوشنبه‌شب خود در واکنش به این اعتصاب گفت: «در این کسب‌وکار هیچ شغلی حق مسلم کسی نیست. اما آن‌هایی که شغلی دارند حق دارند دستمزد منصفانه‌ای بگیرند. حق دارند زندگی کنند. به نظر من درخواستی که اتحادیه مطرح کرده، کاملا منطقی است. و من از آن درخواست‌ها حمایت می‌کنم.» کولبر و کیمل اعتصاب سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را تجربه کرده بودند در حالی که مایرز در «اس‌ان‌ال» و الیور در «برنامه روزانه» مشارکت داشتند. برنامه «بیل مار» نیز از آن اعتصاب تاثیر پذیرفت و اپیزودهای قبلی از اچ‌بی‌او پخش شد.

یکی از اختلافات میان نویسندگان و استودیوهای هالیوودی پیرامون برنامه‌های گفت‌وگومحور شبانه پلتفرم‌های استریم است. «اتحادیه نویسندگان آمریکا» در تلاش است حداقل دستمزد را برای نویسندگان برنامه‌هایی چون «برنامه امبر رافین» شبکه پیکاک بگیرد. «جیمی فالن» در مصاحبه با ورایتی در مت گالا می‌گوید: «هر کاری از دستم بربیاید در حمایت از اتحادیه [نویسندگان] می‌کنم... بدون آن‌ها نمی‌توانستم این برنامه را بسازم.»

«کوئینتا برانسون» نویسنده و بازیگر سریال برنده امی «ابتدایی ابت» در مت گالا به آسوشیتدپرس می‌گوید: «من یکی از اعضای اتحادیه هستم و از آن‌ها و خودمان حمایت می‌کنم تا به خواسته‌هایمان برسیم.»