زومِ کن روی سینمای ایران

«تی‌تی» چهارمین فیلم سینمایی آیدا پناهنده با بازی الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیباست و داستان آن درباره زنی معروف به «تی‌تی خُله» است که می‌خواهد بشریت را نجات دهد و آشنایی او با یک استاد فیزیک، ماجراهای تازه‌ای در زندگی‌اش به وجود می‌آورد. این فیلم در سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد. تی‌تی در جدول رده‌بندی منتقدان مجله فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برگزیده شد. مجله فیلمنامه‌نویسیِ فیلم‌نگار در شماره ۲۱۸ خود این فیلم را به عنوان محبوب‌ترین فیلمنامه سی‌و‌نهمین جشنواره فجر به انتخاب منتقدان این مجله معرفی کرد. همچنین این فیلم به عنوان بهترین فیلم سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فجر از نگاه منتقدان سینما شناخته شد.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» نخستین ساخته بلند صفی یزدانیان در مقام کارگردان محسوب می‌شود که با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا و همچنین تعدادی از بازیگران بومی استان گیلان همراه است. در این فیلم زری خوشکام و کریستف رضاعی، آهنگساز ایرانی، نیز ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم درباره زنی به نام گُلی است که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفر کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلا او را به یاد نمی‌آورد. برخی منتقدان سینما این نخستین ساخته سینمایی صفی یزدانیان را یک رومنس آرام و متفکرانه و اتفاقی خوب و آرامش‌بخش در سینمای نوین اجتماعی ایران توصیف می‌کنند. این عاشقانه با وجود پایبندی به سنت‌ها، چندان متکی به شاخصه‌های کلاسیک این نوع سینما نیست و تصویرگر یک عشق پراُبهت است که مانند بسیاری از فیلم‌های عاشقانه، نمی‌خواهد تمام تلاش خود را محدود به نشان دادن تب‌وتاب‌های عصیانگرانه فرد عاشق کند.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» روایتی از عشقی متفاوت و منحصر‌به‌فرد است که بر بستر جغرافیایی خاص و شکست زمان عمق و جذابیت پیدا می‌کند. در این فیلم سینمایی، یک عشق قدیمی زخم باز می‌کند و در این بین، نه از درِ انتقام و جبران مافات، بلکه از نگاهی انسانی و با ابزار عشق به مصاف معشوق خود می‌رود و از قضا، روایت دچار فرایند شعاری هم نمی‌شود. برنامه زوم روی سینمای ایران در شهر کن فردا پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) و از ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر با نمایش فیلم «تی‌تی» آغاز شده و با نمایش فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» ادامه می‌یابد.