پیشگام گرافیک مدرن در ایران

در این مراسم مهدی حسینی، رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان، به توصیف ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای بریرانی پرداخت و گفت: «کار ایشان چندوجهی است. در درجه اول ایشان یک نقاش هستند و یکی از نخبگان گرافیک نوین ایران محسوب می‌شوند. هرکدام از آثار ایشان یکی از نمونه‌های کلاسیک گرافیک معاصر ایرانی است.» وی ادامه داد: «ایشان یک ضلع سوم ایجاد کردند و آن مجموعه‌ای است که هیچ‌کس دیگر مثل آن را ایجاد نکرد. او از سیم‌های خشک قلم‌مویی ساخت و با استفاده از اشعار کلاسیک آثاری را روی بوم خلق کرد. آن چیزی که درباره بریرانی اهمیت دارد این است که چه چیزی مجموعه‌آثار او را بهم پیوند می‌دهد؟»

حسینی افزود: «جریان سیال ذهن موردی است که آثار بریرانی را بهم پیوند می‌دهد که نخستین‌بار توسط ویلیام جیمز ابداع شد. هنرمندی مانند آقای بریرانی شاکله‌ کارش فرهنگ و هنر ایرانی است و درست همین جاست که اهمیت او و آثارش روشن می‌شود.» رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر با اشاره به ۱۰۰ساله شدن این هنرمند، گفت: «با وجود اینکه ما در آستانه‌ ۱۰۰سالگی استاد بریرانی هستیم، هیچ کاستی در مجموعه سیمرغ او دیده نمی‌شود و ارتباط او با فرهنگ سنتی همچنان برقرار است.» سیده راضیه یاسینی، دبیر علمی این بزرگداشت، نیز توضیح داد: «صادق بریرانی از جمله هنرمندانی است که همواره هویت دینی و ملی، ویژگی آثارش محسوب می‌شود. بریرانی از آغاز بر آن بود که هنرمند باید آستین بالا بزند و بیمناک نباشد که کارش به نتیجه می‌رسد یا نه.»

وی افزود: «بریرانی گفته آنچه در هنر اهمیت دارد، روح هنرمند است. او در پی تقلید سبک هنر غربی نبود و ادراکی قوی از هنرهای سنتی ایرانی داشت.» در ادامه محمدحسین عبدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نیز با اشاره به داستان آشنایی‌اش با صادق بریرانی، به تشریح آثار این هنرمند پرداخت: «صادق بریرانی در خاطره فرهنگ معاصر درخشید و هنرمندان مدرن برای خلاقیت‌های هنری خود از او استفاده کردند.» او افزود: «آگاهی‌های علمی و عملی در نقاشی و گرافیک توانایی‌هایی به استاد بریرانی داده که توانسته سیر و سلوک کند. استاد بریرانی یکی از هنرمندانی است که به زمینه‌هایی از گرافیک که در ایران رایج نبود، توجه کرد. او یکی از هنرمندانی است که نتایج درخشان هنری به دست آورده است.»

این مراسم با سخنرانی چند تن دیگر از اهالی فرهنگ و هنر ادامه پیدا کرد و در ادامه نمایشگاه جدیدترین آثار صادق بریرانی با عنوان «سیمرغ» افتتاح شد. بریرانی در آخرین آثار خود این بار سی مرغ را در سی تابلو با رنگ‌هایی مختلف کار کرده که هر کدام  بیانگر یک جلوه از احساس انسانی است.