ماجرای هک درآنتن زنده

از جمله یک منبع آگاه در سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با ایرنا، درباره نتایج اولین بررسی‌ها درباره این اتفاق توضیح داد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند. وی با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ‌کدام از نهادهای مسوول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکرده‌اند، گفت: بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه‌های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است. این در حالی است که حسین حداد، تدوینگر و کارگردان تلویزیونی، در توییتی نوشته است سوئیچ آنتن پخش شبکه یک به هیچ شبکه اینترنتی آنلاینی وصل نیست و نمی‌تواند از بیرون هک شده باشد.

همچنین با توجه به سخنان وزیر ارتباطات در روزهای گذشته که تاکید کرده بود شبکه اینترنت ملی و سرورهای داخلی کشور با نظم و به دور از دسترس حملات سایبری به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی با توجه به نوع گزارش پخش‌شده و لوگوهای روی صفحه و زیرنویس‌ها معتقدند آنچه برای این بخش خبری رخ داده در گزارش، پلی‌بک پخش‌شده، کارگزاری شده و یک خرابکاری بوده است و به همین دلیل ناظران پخش با قطع پخش گزارش ضبط‌شده مانع از تداوم آن شده‌اند؛ درحالی که اگر آنچه رخ داد یک هک اینترنتی بود ابتدا تمام صفحه از مدار خارج می‌شد و احتمالا رسانه ملی مجبور به قطع آنتن و خارج کردن شبکه از مدار می‌شد؛ نظریه‌ای که البته همه آن را قبول ندارند. از جمله حسن نجفی سولاری که تا سال‌ ۱۳۸۶ به عنوان رئیس مرکز تولید و فنی سیما در سازمان صدا‌و‌سیما مشغول بوده، با رد نظریه خرابکاری معتقد است: «کادر رسمی که به این مجموعه تعلق دارد، چطور ممکن است دست به چنین کاری بزند؟ فکر می‌کنم این اتفاق از جای دیگری رخ داده است. در زمان خود ما یک کارمند که می‌خواست وارد سازمان شود، از چند جا کنترل و گزینش می‌شد. بنابراین از افراد در داخل سیستم بعید است که این کار را انجام دهند.»

او می‌افزاید: «اگر یادتان باشد، چند ماه پیش نیز از سران گروهک منافقین چیزهایی روی آنتن رفته بود و بعد ظاهرا مشخص شد که روی سیگنال ماهواره صداوسیما رفته و ماهواره را از خارج از کشور یک لحظه هک کرده بودند. البته این موضوع را باید یک متخصص ماهواره دقیق شرح دهد. کل ماجرا را هم کارشناسان امنیتی باید بررسی کنند که آیا سازمان صداوسیما الان ترکیب نیروی انسانی و ساختارش به نحوی است که افرادی دست به چنین اقدام‌هایی بزنند؟»