فروغ تاریخ در سالن‌های تاریک

فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی به دلیل اقتضائات ساخت آن‌ها از جمله لوکیشن‌های عظیم، سیاهی‌لشکر‌ها و جلوه‌های ویژه از آثار پرخرج به‌ شمار می‌آیند؛ از این‌رو خلق چنین آثاری معمولا ریسک زیادی متوجه تهیه‌کنندگان آنها می‌کند. با این حال جذابیت این آثار و استقبالی که از آنها می‌شود کمپانی‌های بزرگ را همچنان به ساختن چنین‌آثاری تشویق می‌کند. علاوه‌بر پرهزینه بودن، محتوای این آثار نیز گاه منجر به حواشی و اعتراضاتی می‌شود که بر سختی کار می‌افزاید، زیرا فیلمساز هنرمند معمولا خلاقیت و قوه تخیلش را در اثر خود دخیل می‌کند، اما نسبت به آن چیزی که واقعا در بستر تاریخ رخ داده همواره مسوول است و اجازه ندارد هر طور که دلش می‌خواهد در واقعیت تاریخی دخل و تصرف و به عبارتی آن را تحریف کند. در واقع سینماگر باید در حین حفظ جذابیت به فکر دفاع از اثر خود نیز باشد. کسانی که فیلم‌های تاریخی را یک ژانر می‌دانند، برای این گونه سینمایی زیرمجموعه‌هایی نیز تعریف می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از تاریخ به عنوان درام (که رایج‌ترین زیرگونه سینمای تاریخی است)، تاریخ به عنوان سند (با استفاده پررنگ از اسناد تاریخی و نزدیک کردن درام به مستند) و تاریخ به عنوان تجربه (که در این زیرگونه کارگردان در مقام یک فیلمساز تجربی، به نوعی به کشف و بازآفرینی وقایع تاریخی می‌پردازد).

 در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند اثر مطرحی که در این ژانر در سال ۲۰۲۲ ساخته شده و به نمایش درآمده‌اند.

۱۹۴۵: فیلمی اکشن و درام و تاریخی از سینمای تلگوی جنوب هند با بازی رانا داگوباتی و رجینا کاساندرا با حضور و کارگردانی ساتیا دیو، فیلمی است دیگر از تلاش انقلابیون هندی برای نجات کشورشان از دست دولت بریتانیا. البته در این اثر سعی شده روی شخصیت اصلی و هدفش در این ماجرا تمرکز شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در طول جنگ جهانی دوم ، یک عضو ارتش ملی هند به نام آدی، در دوراهی بین رسیدن به عشق زندگی‌اش و ملحق شدن به ارتش ملی هند برای مبارزه با بریتانیا گیر می‌کند و بین مبارزه شورشی‌ها و استعمارگران گرفتار می‌شود. در این فیلم بازیگرانی چون رانا داکوباتی و رجینا کاساندرا ایفای نقش کرده‌‌اند. این فیلم ۷ ژانویه ۲۰۲۲ اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرده است.

راه آزادی: این فیلم در ژانر درام، تاریخی و جنگی به کارگردانی برت اسمیت داستان یک دوستی منحصر‌به‌فرد بین یک سرباز و برده فراری را شرح می‌دهد؛ ماجرای فیلم در مرکز و اطراف راه آهن زیرزمینی قرار می‌گیرد. در این فیلم ستارگانی چون  جران هاول، آر جی سایلر و ایون برمنر ایفای نقش می‌کنند. منتقدان این فیلم را ستوده‌اند؛ فیلمی که بدون تکیه بر خشونت آشکار یا تک‌گویی‌های دراماتیک بلافاصله مخاطب را درگیر می‌کند و تا پایان فیلم نگه می‌دارد. فیلمی با داستان قدرتمند، بدیع و احساسی که با سبکی سینمایی همخوانی دارد که آن را به اثری ماندگار در تاریخ سینما مبدل خواهد کرد.

صدای آزادی: این فیلم اکشن،‌ بیوگرافی، تاریخی و‌ درام، داستان تیم بالارد (جیم کاویزل)، مامور سابق دولت ایالات متحده است، که شغل خود را رها می‌کند؛ تا زندگی خود را وقف نجات کودکان از دست قاچاقچیان جنسی جهانی کند. کارگردانی فیلم «صدای آزادی» توسط آلخاندرو مونته‌ورده صورت گرفته است. او این فیلم را در ۳ ژانر متفاوت طراحی و ساخته است. همچنین فیلمنامه فیلم «صدای آزادی» توسط خود شخص آلخاندرو مونته‌ورده و راد بار نوشته شده است. این فیلم از ماه نخست سال میلادی اکران شد. میرا سوروینو، جیم کاویزل و اسکات هیز از بازیگران این فیلم هستند.

روز نیلوفر سفید: این فیلم تاریخی به کارگردانی لانا آنتروپوا و دوان دنیلز حول محور یکی از بحث‌برانگیزترین لژهای قرن نوزدهم می‌چرخد؛ انجمن تئوسوفی آمریکا، که افراد برجسته زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرد. در پاییز سال ۱۸۷۴، یک روزنامه‌نگار مشهور نیویورکی، هنری اولکات، سفری به ورمونت می‌کند تا به بررسی مظاهر اسرارآمیز ارواح شبح‌وار در خانه خانواده ادی بپردازد. او در قطار با زنی عجیب به نام مادام بلاواتسکی ملاقات می‌کند که ادعا دارد پیام‌آور مهاتمای بزرگ تبت است. مادام آن‌ها را استاد می‌نامد و نشان می‌دهد ارتباط با استادان منجر به دستیابی به قدرت‌های ماورای طبیعی می‌شود.

در این فیلم  لانا آنتروپوا، اریک ویلر و مایک واتکیس ایفای نقش می‌کنند. این فیلم  دسامبر ۲۰۲۲ روی پرده می‌رود.

خائن مقدس : این فیلم در ژانر ماجرایی، بیوگرافی، تاریخی و درام به کارگردانی اسپنسر فولمار با بازی دنیل روباک، ناتان کلارکسون و گری پاستور، داستان دیتریش بونهوفر کشیش آلمانی، الهی‌دان، جاسوس، مخالف نازی‌ها و بنیانگذار اصلی کلیسای اعتراف را حکایت می‌کند. نوشته‌های او در مورد نقش مسیحیت در دنیای امروزی بسیار تاثیرگذار شده است. ماجرای زندگی او، طرح اصلی این فیلم است. این فیلم از   ۷ آوریل ۲۰۲۲ به نمایش درآمده است.