فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد یکشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان، اکتای براهنی نویسنده، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده، آنتونیا شرکا منتقد، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی می‌شود. فیلم «عنکبوت» درباره یکی از قاتلان زنجیره‌ای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند. محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند، مهدی حسینی‌نیا، جواد یحیوی و فرید سجادی حسینی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

یازدهمین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه ۳ مردادماه، با نمایش ۴ فیلم کوتاه برگزار می‌شود. در یازدهمین جلسه از فصل هفتم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های‌کوتاه «یک حلقه معمولی» به ‌نویسندگی و کارگردانی نوا رضوانی، «ساعت بازدید» به‌ نویسندگی و کارگردانی وحید صداقت، «گرگ» به ‌نویسندگی و کارگردانی بهروز شمشیری و انیمیشن کوتاه «لِبِر کروموزوم ۱۷» به‌کارگردانی شروینه دیدَنده به نمایش درخواهند آمد. در این رویداد علیرضا کاوه، به‌عنوان کارشناس ویژه جلسه یازدهم، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده به گفت‌وگو نشسته و آثار را مورد تحلیل و بررسی تخصصی قرار خواهد داد. اجرای این برنامه را محیا ساعدی بر عهده دارد. یازدهمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی چارسو، سالن شماره ۶ برگزار خواهد شد.

 

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های «اینان» به تهیه‌کنندگی علی برادری و کارگردانی رهبر قنبری، «ملاقات خصوصی» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کارگردانی امید شمس و «سه جلد» به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و کارگردانی سیدمهدی اسماعیلی موافقت کرد.

 

مستند «چامون» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی سه‌شنبه چهارم مردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نمایش داده می‌شود. چامون ساعت ۱۷:۳۰ در سینماحقیقت نمایش داده شده و پس از آن با حضور آرمان قلی‌پور دشتکی کارگردان و محمد مقدم کارشناس-مجری جلسه، درباره آن صحبت خواهد شد. «چامون» از سه‌شنبه چهارم مردادماه در پلتفرم هاشور به صورت آنلاین اکران می‌شود. حضور علاقه‌مندان در این جلسه آزاد است.

 

فیلم کوتاه «نفس نکش» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی میلاد نسیم سبحان در پنجمین حضور بین‌المللی خود به بخش مسابقه‌ دوازدهمین جشنواره‌ استتیکای انگلستان راه پیدا کرد. این رویداد به عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا محسوب شده و فیلم‌های برگزیده‌ آن، واجد شرایط رقابت در جوایز مراسم «بفتا» می‌شوند. جشنواره فیلم «Aesthetica» از اول تا ۶ ماه نوامبر (۱۰ تا ۱۵ آبان) به صورت حضوری و از اول تا ۳۰ نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) به صورت مجازی در شهر یورک انگلستان برگزار می‌شود. «نفس نکش» داستان مردی است که موقع نفس کشیدن از دهانش دود بیرون می‌آید و این ویژگی برای خودش و اطرافیانش مشکلاتی به وجود می‌آورد و علی باقری، علی‌رضا مهران، علی فرزین، وحید خاکساری و امیرعلی علی‌نقی بازیگران آن هستند. پیش از این فیلم کوتاه «نفس نکش» در بیست و ششمین جشنواره فیلم‌های فوق‌العاده بوچئون کره جنوبی نمایش داشته و با حضور در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم هیوستون آمریکا (مورد تایید جوایز آکادمی سینمایی کانادا) موفق به دریافت جایزه پلاتین رمی شده بود. این فیلم کوتاه همچنین حضور در دهمین جشنواره فیلم‌های ژانر غرب میانه و هشتمین جشنواره فیلم رجاینای کانادا را نیز تجربه کرده است.