بازگشت غول‏‏‌ها به سینما

آکی کائوریسماکی که در سال ۲۰۱۷ بازنشستگی خود از صنعت سینما را اعلام کرده بود، حالا تصمیم گرفته یک فیلم سینمایی جدید به نام «برگ‌‌‌های مرده» بسازد. اگر چه این بازگشت پس از وداع نظر بسیاری را به خود جلب کرده اما در عالم سینما چندان بی‌‌‌سابقه نیست و پیش از این افسون هنر هفتم بسیاری را به کار بازگردانده است. سال‌ها پیش برناردو برتولوچی، کارگردان افسانه‌‌‌ای ایتالیا پس از ۱۰سال کناره‌‌‌گیری، قبل از مرگ فیلمی دیگر ساخت و در سرنوشتی مشابه هایائو میازاکی، انیماتور و کارگردان ژاپنی به ساخت اثری جدید روی آورد. اکنون در خبرها آمده است که کارگردان «سایه‌‌‌های بهشت» نیز قرار است توبه‌شکنی کند. کائوریسماکی که در آخرین پروژه خود «آن سوی امید» برنده جایزه خرس طلای برلین شده بود، خبر ساخت جدیدترین پروژه خود را روز جمعه از طریق شرکت بی-پلن دیستریبیشون واقع در هلسینکی اعلام کرد. در این فیلم آلما پویستی نقش‌‌‌آفرینی می‌کند.

وی اخیرا در فیلم بیوگرافیکی «تووه» ساخته زیدا برگروث نقش تووه یانسون خالق شخصیت‌‌‌های کارتونی «مومینز» را بازی کرده و با آن فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جوایز یوسی سال ۲۰۲۱ را از آن خود کرد. یوسی واتانن بازیگر که بیشتر به خاطر درام «غول جنگل»‌‌‌ شناخته می‌شود هم به جمع بازیگران پیوسته است. هنوز نام بازیگران مکمل فیلم اعلام نشده است. «برگ‌‌‌های مرده» نوزدهمین تجربه کارگردانی کائوریسماکی خواهد بود و مراحل فیلمبرداری آن از اواخر آگوست در هلسینکی آغاز می‌شود. این چهارمین پروژه این کارگردان فنلاندی در مجموعه‌‌‌ای از فیلم‌‌‌هایی خواهد بود که تا به حال شامل سایه‌‌‌های بهشت، آریل و دختر کارخانه کبریت‌‌‌سازی شده است. یک بار دیگر، این فیلم توسط فیلم‌بردار مورداعتماد کائوریسماکی یعنی تیمو سالمینن فیلم‌برداری می‌شود. سالمینن در حال حاضر مشغول کار روی پروژه «یورکا» ساخته لیساندرو آلونسو با نقش‌‌‌آفرینی ویگو مورتنسن است. کائوریسماکی درباره فیلم جدیدش گفت: به نظر می‌رسد کمدی‌تراژیک ژانر من باشد. دوست دارم به تم‌‌‌های موضوعی جوانی‌‌‌ام برگردم و درباره تقلاهای مردی کوچک مقابل سیستم بی‌‌‌چهره - و البته خودش -  صحبت کنم و در عین حال طنز را فراموش نکنم. این فیلم توسط شرکت اسپوتنیک که متعلق به خود کائوریسماکی است تهیه می‌شود و در سال ۲۰۲۳ اکران عمومی خواهد شد.

سرک کشیدن به درون بدن

ترنس مالیک که از سال ۲۰۱۸ فیلمی نساخته، از دیگر کارگردان‌‌‌هایی است که بر وسواس‌‌‌هایش برای انجام کار جدید غلبه کرده است. در خبرها آمده که کیت بلانشت بازیگر و ترنس مالیک کارگردان در یک پروژه جدید به نام «اوولور» یا «Evolver» همکار شده‌‌‌اند که به عنوان یک تجربه واقعیت مجازی اینتراکتیو و پر از موسیقی توصیف شده و قرار است در جشنواره فیلم ترایبکا به نمایش گذاشته شود. این پروژه توسط هنرمندانی از بریتانیا، فرانسه و آمریکا تولید شده و مخاطب را درون بدن انسان می‌‌‌برد. مخاطب می‌تواند با جریان اکسیژن در بدن انسان حرکت کند و در نهایت به یک سلول زنده برسد. خالقان آن قصد دارند این پروژه واقعیت مجازی را گسترش دهند تا بتوانند در مقیاس بزرگ‌تر آن را در فستیوال‌‌‌ها و موزه‌‌‌های سراسر جهان به نمایش بگذارند و تا سقف ۱۰۰ نفر همزمان از آن استفاده کنند. مالیک و بلانشت به عنوان تهیه‌‌‌کننده اجرایی در پروژه حضور دارند و با ادوارد آر. پرسمن تهیه‌‌‌کننده کارکشته هالیوودی همکاری می‌کنند.

پرسمن و مالیک نخستین همکاری خود را سال ۱۹۷۳ در فیلم «زمین‌‌‌های لم‌‌‌یزرع» تجربه کردند که اولین فیلم ساخت مالیک بود. جانی گرین‌‌‌وود نوازنده گیتار گروه ریدیوهد مسوولیت تولید موسیقی اورجینال این فیلم را بر عهده داشته است. او قبلا هم تجربه کار در فیلم‌‌‌های مشهوری از جمله «رشته خیال» و «خون به پا خواهد شد» با نقش‌‌‌آفرینی دنیل دی. لوییس را در کارنامه‌‌‌اش داشته است. تمام جنبه‌‌‌های این پروژه با پشتیبانی داده‌‌‌های پزشکی و اسکن‌‌‌های علمی واقعی از بدن انسان ساخته شده است. پروژه چند شریک و مشاور علمی هم داشته است. علاوه بر تهیه‌‌‌کنندگی، بلانشت مسوولیت روایت این تجربه را هم بر عهده داشته تا به آن عمق عرفانی بیشتری بدهد. او روایت پروژه را در فاز مدیتیشن آغاز می‌کند که طی آن یک شعر خوانده می‌شود و در ادامه او مخاطب را هدایت می‌کند تا بتواند با حرکت کنار موجی از تنفس، با بدن خود و طبیعت ارتباط بیشتری برقرار کند. بلانشت در این مورد گفت: صداگذاری این پروژه خیلی در مورد ساختن یک شخصیت نبود، بلکه درباره خلق یک محیط با وضعیت ذهنی بود. من نه‌تنها با جلوه‌‌‌های بصری جذاب بلکه با اشعار و متن پروژه خیلی ارتباط برقرار کردم.

یک اقتباسی دیگر

بونگ جون-هو کارگردان کُره‌‌‌ای برنده جایزه اسکار، پس از چند سال سکوت، پروژه جدید سینمایی خود را در هالیوود مقابل دوربین می‌‌‌برد. تونی کولت و مارک روفالو به همراه نائومی آکی در فیلم بعدی کارگردان «انگل» در کنار رابرت پتینسون مقابل دوربین خواهند رفت، فیلمی که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده اما بر اساس رمان Mickey ۷ نوشته ادوارد اشتون ساخته خواهد شد. بونگ جون-هو کارگردانی، نگارش فیلمنامه و تهیه‌‌‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و کمپانی «Blan B» متعلق به برد پیت نیز یکی از تهیه‌‌‌کنندگان این پروژه سینمایی است. رمان Mickey ۷ در ماه فوریه توسط انتشارات سنت مارتین زیرمجموعه مک‌میلان منتشر شد و در حالی که قرار است این فیلم از رمانی الهام بگیرد، برخی منابع اعلام کرده‌‌‌اند با توجه به تجربیات گذشته بونگ جون-هو در اقتباس‌‌‌ها، نسخه سینمایی ممکن است در نهایت با رمان متفاوت باشد. این رمان روایتگر داستان  Mickey ۷یک کارمند یک‌بار‌مصرف در یک سفر انسانی است که برای استعمار دنیای یخی نیفلهایم فرستاده شده است.

هر زمان که ماموریتی بسیار خطرناک - حتی انتحاری - وجود دارد، خدمه به میکی رو می‌آورند. پس از مرگ یک تکرار، یک بدن جدید با حافظه دست‌نخورده بازسازی می‌شود. پس از شش مرگ، Mickey ۷ شرایط قرارداد خود را درمی‌‌‌یابد و متوجه می‌شود چرا این تنها موقعیت استعماری بود که هیچ‌کس حاضر به تصدی آن نبوده است. این اولین پروژه‌ کارگردان کره‌‌‌ای پس از فیلم بسیار موفق «اَنگل» در سال ۲۰۱۹ بود که به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شود و رکوردهای گیشه را در سراسر جهان شکست. «اَنگل» پس از کسب نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن، شبی تاریخی در نود و دومین دوره جوایز اسکار رقم زد و اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبانی نام گرفت که جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی را به خانه برد.