دامنه قیمتی دستگاه بخور

 کنترل کرونا؟

 کسانی که از دستگاه‌های بخور در منازل استفاده می‌کنند کمتر از سایرین به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند. اما آیا در کنترل کرونا هم موثر است‌؟ با توجه به همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹، گمانه‌زنی‌ها درباره موارد موثر بر درمان یا پیشگیری از این بیماری شدت یافته است. از جمله این موارد تاثیر بخور سرد یا گرم است. در این رابطه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا مدتی پیش استفاده از بخور را صرفا به عنوان یک تسکین‌دهنده علائم توصیه و اعلام کرده این دستگاه نقشی در پیشگیری یا بهبود علائم این بیماری ندارد. با این حال وجود دستگاه بخور برای بهبود وضعیت هوای فضاهای بسته توصیه می‌شود.

 تشریح انواع دستگاه بخور

امروزه دستگاه‌های بخور در دو مدل اصلی سرد و گرم تولید و عرضه می‌شوند. تفاوت عمده و مرز جداسازی آنها نیز با توجه به دمای بخور تولیدی است که تاثیر چشمگیری در قیمت این دستگاه دارد. در واقع میزان سردی و گرمی آن با توجه به دمای محیط، مهم‌ترین وجه تمایز این دستگاه‌ها است. البته این دو مدل خود دارای انواع دیگری نیز هستند که هریک از آنها ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد.

دستگاه بخور سرد یکی از روش‌های رایج برای افزایش و تامین رطوبت است. دمای بخور سرد اغلب پایین‌تر از دمای محیط است و در نتیجه به آن سرد گفته می‌شود. همچنین در بخور سرد، آب بخار نمی‌شود، بلکه طی فرآیندی به شکل  توده‌ای مه‌مانند و غبارگونه در می‌آید که سبب افزایش رطوبت هوا می‌شود. دستگاه بخور سرد اغلب در نوع تبخیری و اولتراسونیک قابل تهیه و خریداری است.

اما بخور گرم، دمای بالاتری نسبت به دمای محیط ایجاد می‌کند. این ویژگی علاوه بر تامین رطوبت می‌تواند سبب گرم کردن فضای اتاق یا محل کار نیز شود. دستگاه بخور گرم نیز دارای دو نوع تبخیری و اولتراسونیک است که هر یک، ویژگی‌های متفاوتی نسبت به نمونه‌های بخور سرد دارند.

 معایب دستگاه

پیش‌تر درباره موارد مثبت دستگاه‌های بخور نکته‌هایی ارائه شد. اما باید بدانید استفاده نادرست از این دستگاه‌ها معایبی نیز دارد که در ادامه می‌خوانید. باید بدانید که رطوبت هوا تا حدی قابل قبول است اما سطوح بالای آن تنفس را دچار مشکل کرده و برخی از علائم آلرژی را شدت می‌بخشد. بنابراین شخصی که از دستگاه بخور استفاده می‌کند باید رطوبت‌سنج هم داشته باشد. برخی آلرژن‌ها مثل گرد و خاک، کپک و قارچ در هوای مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. اگر آب موجود در دستگاه کثیف باشد، بخار هم آلوده می‌شود. مخزن تیره و مرطوب، محیطی است که جرم‌ها و میکروب‌ها را پرورش می‌دهد.

 توصیه مهم

بسیاری از تولید‌کنندگان، استفاده از آب تمیز و خالص را برای این دستگاه توصیه می‌کنند. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است که آب تصفیه نشده و سنگین،  حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی و سایر ذرات است. مواد معدنی حاصل از آب سنگین در دستگاه باقی می‌ماند، آن را فرسوده و از عمرش کم می‌کند. دستگاه بخور این مواد معدنی را وارد هوا کرده که توسط افراد استنشاق شده و باعث مشکلات ریوی و تنفسی می‌شود. مدل‌هایی که بخار گرم تولید می‌کنند در برخی مواقع داغ می‌شوند، بنابراین اگر کودکی در خانه دارید حتما مراقب باشید و تحت نظارت خودتان از دستگاه استفاده کنید.

 قیمت‌های فروش

دستگاه‌های بخور سرد و گرم بسته به سازنده و اندازه آن متفاوت است. به‌طور کلی، دستگاه‌های رطوبت سرد گران‌تر هستند. هنگام انتخاب، اندازه اتاق را در نظر بگیرید و بهترین سایز دستگاه بخور سرد و گرم را برای خرید تعیین کنید. با این توضیحات در ادامه قیمت فروش این دستگاه‌ها را که از سایت‌های دیجی کالا، ترب و ایمالز به دست آمده مشاهده می‌کنید: دستگاه بخور سرد و گرم بیورر (مدل ۸۸) ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار، بخور و رطوبت‌ساز سرد و گرم امسیگ (مدل US۴۹۴) ۳ میلیون و۴۰۰ هزار، دستگاه بخور سرد و گرم زیکلاس ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار، دستگاه رطوبت‌ساز ضد باکتری شیائومی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار، بخور سرد میگل (مدل GAH ۶۰) یک میلیون و۱۰۰ هزار، بخور سرد کویین ۷۵۰ هزار، بخور سرد مدیسانا مدل مینی ۵۹۵ هزار، دستگاه بخور گرم ویکس ۲۵۰ هزار و بخور گرم دو‌کاره شینوره ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.