اصلاح به چه قیمتی؟

اما چگونگی پیدایش و تحول دستگاه‌های اصلاح بسیار جالب است. درسال ۱۹۰۱ میلادی دستگاه ژیلت با همکاری مهندسی از دانشگاه MIT و یک مکانیک در کشور آمریکا اختراع شد. این تیغ به شکل T بود. در ابتدا این محصول مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما شروع جنگ جهانی اول مصادف با جهش بازار فروش این ژیلت شد.  این شرکت تازه تاسیس آن دوران، قراردادی با نیروی مسلح آمریکا منعقد کرد که بر اساس آن برای همه افراد تحت خدمت ارتش باید تیغ ژیلت فراهم می‌کرد. این قرارداد موفقیت زیادی برای این شرکت فراهم آورد.  اما جالب اینکه جنگ جهانی دوم نیز باعث شد نوع دیگری از ریش تراش رونق بگیرد. پس از اتمام جنگ جهانی اول، دستگاه‌های ابتدایی ریش تراش برقی اختراع شد که ریش‌‌تراش الکتریکی «فیلیپس» از نخستین این دستگاه‌ها بود.

در سال‌هایی که جنگ جهانی دوم آغاز شده بود شرکت هلندی فیلیپس شروع به بازاریابی برای ریش‌‌تراش‌های خود کرد. در این سال‌ها فیلیپس که مجبور به سرو کله زدن با نازی‌‌ها بود، موفق به عقد قرارداد با کشورهای مختلف حاضر در جنگ شد و جالب اینکه موفق شد محصولات خود را هم به متفقین و هم به متحدین بفروشد. این آغازی برای جهش بازار ماشین‌های ریش تراش برقی در سراسر جهان بود. پس از آن دوره تا به حال ماشین‌های ریش تراش با تحولات بسیار زیادی مواجه شدند و مدل‌های زیادی از برند‌های مختلف تولید شده است. البته در همین حال ساخت انواع ژیلت‌ها نیز به‌روزرسانی شد و مدل‌های گوناگون با قابلیت‌های بهتر ساخته شد تا بازاری قوی با جریان مالی قدرتمند در سراسر جهان شکل بگیرد.  دقیقا مشخص نیست که ریش تراش‌های برقی از چه سالی وارد ایران شدند اما گفته می‌شود چند سال بعد از جنگ جهانی دوم و حدود سال‌ ۱۳۲۶ اولین دستگاه‌ها وارد کشور شدند.  در سال‌های اخیر بازار فروش انواع ریش تراش‌های برقی و ژیلت در ایران بسیار گسترده شده و فروش بالایی نیز دارد. اما در کنار اینها محصولات دیگری مثل خمیر ریش و انواع لوسیون‌های صورت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که به وسیع شدن این بازار کمک بیشتری کرده است.

 مشکل ارزی و تحریم ها

از آنجا که تقریبا تمامی دستگاه‌های برقی اصلاح صورت و انواع ژیلت‌ها وارداتی هستند پس نوسان‌های ارزی تاثیرات بسیار زیادی روی قیمت تمام شده آنها دارد. اما این همه ماجرا نیست چرا که تحریم‌ها نیز ورود این وسایل به کشور را در برخی موارد سخت کرده است. به همین دلیل در ماه‌های اخیر تعداد وسایل برقی اصلاح صورت کم شده و این مورد باعث افزایش قیمت آنها شده است.  این درحالی است که طبق مشاهدات میدانی خبرنگار«دنیای‌اقتصاد» این موضوع روی فروش قطعات یدکی این وسیله نیز تاثیر گذاشته و به طور مثال فقط سری و توری دستگاه ماشین صورت تراشی برند «براون» بسته به مدل آن بین ۱.۲۰۰.۰۰۰ تا ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

  نکات مهم قبل از خرید

خرید انواع ژیلت نیاز به دانستن نکات زیادی ندارد فقط اینکه به دلیل اینکه موارد تقلبی آن بسیار زیاد است باید دقت شود تا موردی با کیفیت و اصیل انتخاب شود تا موجب زخم شدن پوست صورت نشود. مورد دیگر اینکه باید دقت کنیم که ژیلتی را انتخاب کنیم که سازگار با پوست ما باشد. اما در مورد دستگاه‌های برقی یا شارژی باید به نکات بیشتری قبل از خرید توجه داشته باشید.

نخست اینکه به طور کلی ریش تراش‌های برقی به دو نوع فویلی و چرخشی دسته‌بندی می‌شوند. پس باید بدانیم کدام نوع با صورت سازگاری بیشتری دارد.  محدوده قیمتی این دستگاه‌ها هم مهم است و باید توان مالی خود را هنگام خرید در نظر بگیرید. نکته بعدی هم اینکه آنها مجهز به تریمر یا خط‌زن ریش باشند. و در نهایت نیز اینکه بدانیم ریش تراش باتری‌دار، شارژی یا سیمی موردنیاز است.

  قیمت ریش تراش و ژیلت

در ادامه قیمت برخی از انواع ماشین‌های صورت‌تراشی و همچنین ژیلت‌های موجود در بازار را ملاحظه خواهید کرد: ماشین اصلاح صورت فیلیپس مدل AT۸۹۰/ ۲۰ ۳.۵۰۰.۰۰۰، ماشین اصلاح صورت فیلیپس مدل S۹۷۱۱/ ۲۳ ۱۱.۰۰۰.۰۰۰، ماشین اصلاح موی صورت کیمی (مدل KM-۵۰۲۷) ۵.۲۰۰.۰۰۰، ماشین اصلاح موی سر و صورت مارسکی مدل MS-۵۰۱۰ ۰۰۰ ۸.۴۰۰.۰۰۰، ریش تراش پاناسونیک سری لمدش مدل ES-LV۹QX ۱۰.۳۵۰.۰۰۰، ماشین اصلاح سر و صورت موزر مدل۱.۵۶۰.۰۰۰Moser ۱۴۰۰ Hair، ماشین اصلاح صورت براون مدل MGK ۳۰۸۰ ۴.۴۶۰.۰۰۰، ریش تراش براون (مدل ۳۰۰۰s ) ۲.۴۵۰.۰۰۰و ماشین اصلاح براون سری ۹ مدل Braun ۹۲۹۹s  ۹.۸۰۰.۰۰۰تومان است. همچنین قیمت برخی ژیلت‌ها نیز به این شرح است: خود‌تراش ژیلت مدل Blue۳ Comfort بسته ۳ عددی ۵۳.۰۰۰، خود تراش ‌ژیلت مدل Blue ۳ بسته ۳‌عددی ۸.۳۰۰، ژیلت دورکو مدل Pace ۶ بسته ۳ عددی ۵۵.۰۰۰ و تیغ سنتی لرد هر بسته ۹.۰۰۰ تومان است.