پایان خالق «فتح بهشت» به دلیل ابتلا به کرونا

در کارنامه هنری ونجلیس ساخت بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی دیده می‌شود. او همچنین ساخت سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را برعهده داشت. مهم‌ترین عامل ورود ونجلیس به دنیای سینما همکاری او با فردریک روسیف کارگردان معروف فرانسوی بود. ونجلیس با ساخت موسیقی متن فیلم‌‌‌هایی مستند درباره حیات وحش به کارگردانی روسیف، پروژه‌‌‌هایی را در کارنامه خود ثبت کرد. این همکاری‌‌‌ها موجب شد تا ونجلیس از سوی چند کارگردان مطرح جهان موردتوجه قرار گیرد. آهنگسازی موسیقی فیلم «ارابه‌‌‌های آتش» او برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد. از دیگر کارهای او می‌توان به ساخت موسیقی فیلم‌‌‌های بلید رانر، باونتی، جنوبگان و گم‌‌‌شده اشاره کرد. این موسیقیدان جوایز مختلفی از جمله جایزه موسیقی فیلم ماکس اشتاینر، نشان افتخار لژیون دونور فرانسه، مدال خدمات ناسا و جایزه ققنوس، ارزشمندترین نشان افتخار یونان را دریافت کرده بود. با اعلام خبر درگذشت ونجلیس بسیاری از چهره‌‌‌های سرشناس جهان با انتشار پیام‌‌‌هایی به این هنرمند برنده اسکار ادای احترام کردند.

آستین ونیتوری، آهنگساز آمریکایی از جمله افرادی بود که با انتشار پیامی در توییتر به این هنرمند ادای احترام کرد و نوشت: «ونجلیس در عصر بزرگی از موسیقی تحول ایجاد کرد.» لرد پاتنام، تهیه‌‌‌کننده فیلم «ارابه‌‌‌های آتش» در واکنش به درگذشت این موسیقیدان نیز نوشته است: «او منظره‌‌‌ موسیقیایی جدیدی را خلق کرد.»دنیل پمبرتون، موسیقیدان بریتانیایی نامزد اسکار نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان تاثیر خارق‌‌‌العاده ونجلیس بر موسیقی مدرن فیلم را دست‌‌‌‌کم گرفت، نوشت: «نمی‌توان به‌درستی پیشگامانه بودن موسیقی «ارابه‌‌‌های آتش» را درک کرد.» ونجلیس همچنین برای فیلم«بلید رانر» به عنوان نامزد دریافت جایزه بفتا و گلدن گلوب انتخاب شده بود. چارلز دلازیریکا، تهیه‌‌‌کننده این فیلم نیز درباره این هنرمند بیان کرد: «موسیقی او نه تنها در «بلید رانر»، بلکه همواره به طرز گیرا و زیبایی ماورایی بود، به نحوی که زبان از توصیف آن قاصر است.» نخست‌وزیر یونان نیز در واکنش به خبر درگذشت «ونجلیس» در توییتر نوشت: «ونجلیس پاپاتاناسیو دیگر در میان ما نیست. جهان موسیقی، «ونجلیس» هنرمند جهانی را از دست داده است.»

تام لوئیس و لورا مانکس روسای شرکت ضبط موسیقی که ونجلیس برای انتشار آلبوم‌‌‌هایش با آن همکاری می‌‌‌کرد درباره این هنرمند گفتند: «جهان یک نابغه را از دست داد. «ونجلیس» موسیقی بی‌‌‌نهایت اصیل و قدرتمندی خلق کرد و موسیقی زندگی بسیاری از ما را به وجود آورد... ما عمیقا دلتنگ او خواهیم شد. موسیقی او تا ابد ماندگار خواهد ماند.» صفحه رسمی «بفتا» نیز از این هنرمند به عنوان «آهنگسازی پیشگام» یاد کرد.ونجلیس در سال ۱۹۸۰ برای ساخت موسیقی مستند تحسین‌‌‌شده «کیهان» با کارل سیگن همکاری کرد. او برای فضاپیمای «مارس اودیسه ۲۰۰۱» و ماموریت‌‌‌های «فضاپیمای جونو»ی «ناسا» موسیقی نوشت.ناسا نیز با انتشار عبارت «به سوی ستارگان» در توییتر و انتشار ویدئویی از ماموریت «جونو» به «ونجلیس» ادای احترام کرد.