گردهمایی بزرگان هنر در بنای باشکوه

نصیریان با تاکید بر دشواری‌های کار بازیگری افزود: «بازیگری، زایش است و بازیگر، مولف است چراکه با تصویر کردن و تجسم یک کارکتر، آن نقش را می‌آفریند و این کار ساده‌ای نیست که مقابل هزاران چشم آن را به نمایش بگذارد.» او بازیگری را نوعی عریان کردن روح دانست که کاری است بسیار سخت و به جسارت زیادی نیاز دارد. نصیریان با اشاره به زحمات بسیاری که برای برگزاری برنامه «شب بازیگر» کشیده شده، اضافه کرد: «قصد انتقاد ندارم. برای این برنامه خیلی زحمت کشیده شده ولی هر چیزی جایی دارد. الان که مردم گرفتاری دارند، بهتر بود فقط با هم صحبت می‌کردیم. من به دعوت آقای راد به این مجلس آمدم ولی فقط بخش‌هایی مانند ارائه بیانیه خیلی خوب بود چون دردهای تئاتر را بیان کرد.» در همین زمینه ایرج راد، رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر نیز با قدردانی از سخنان نصیریان توضیح داد: «هدف ما گردهمایی بود. فکر کردیم به اندازه کافی غمگین بوده‌ایم ولی دست کم در یک شب کمی لطافت داشته باشیم و لابه‌لای این لطافت، حرف‌هایمان را بزنیم. عنوان این برنامه، جشن نیست بلکه شب بازیگر است که به انگیزه بزرگداشت روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود.»

او ادامه داد: «تعدادی از مهمانان ما به دلیل همان مشکلاتی که استاد نصیریان مطرح کردند، تمایلی به حضور در این برنامه نداشتند و اکبر زنجان‌پور نیز تمایلی به حضور در جشن نداشت اما به همه دوستان توضیح دادیم که گردهمایی است و جشن نیست.» راد توضیح داد: «شب بازیگر به مناسبت روز جهانی تئاتر است که در همه کشورهایی که تئاتر جایگاه مهمی دارد، جشن گرفته می‌شود، چراکه آنان برای تئاتر ارزش قائل‌اند و در این کشورها، هنرمندان تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارند و القاب بسیار بزرگی به آنان اعطا می‌کنند.» وی اضافه کرد: «درود می‌فرستم به کسانی که در دو سال کرونا با تمام خطراتی که بود، کار کردند و خطر کردند و بسیاری از آنان از میان ما رفتند.» راد با ابراز تاسف از اینکه هنرمندان تئاتر همواره با تنگناهای مالی روبه‌رو بوده‌اند، اضافه کرد: «کسانی که کار تئاتر می‌کنند، در دوران پیش از کرونا هم نتوانستند از تئاتر درآمدی درخور داشته باشند و از جیب خود برای اجرای آثارشان گذاشتند.» وی با اشاره به هزینه‌های بالای ساخت یک نمایش ابراز تاسف کرد و گفت: «همه نمایش‌ها بعد از چند ماه تمرین، ممکن است اجازه اجرا پیدا نکنند و آنها هم که اجازه اجرا می‌گیرند، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. حال آنکه هنرمندان تئاتر در کشورهای دیگر به اقشار ضعیف کمک می‌کنند اما اینجا بسته حمایتی می‌گیرند.»

راد با انتقاد از قطع حمایت دولت از تئاتر و کسر مالیات، خطاب به هنرمندان گفت: «درود بر شما که چراغ صحنه را روشن نگه داشتید. حتی در زمان جنگ هم بزرگداشت روز جهانی تئاتر گرامی داشته می‌شود ولی این بیماری از جنگ بدتر بود و در این دو سال این برنامه را برگزار نکردیم.» وی با ابراز تاسف از درگذشت بسیاری از هنرمندان تئاتر در دوران کرونا افزود: «باید نام کسانی که در این دو سال ارتباط تئاتر را با جامعه حفظ کردند، چه روی صحنه و چه در فضای مجازی، قدر دانسته شود.» اکبر زنجان‌‌‌پور، بازیگر باسابقه تئاتر و تلویزیون هم با گلایه از مشکلات معیشتی هنرمندان در این مراسم گفت: «روزی در کار نیست و همه داریم در شب زندگی می‌کنیم. امیدوارم مسوولیت سالن‌های تئاتر به خانه تئاتر سپرده شود تا شاهد این همه اهمال‌کاری نباشیم.» سید محمود انوشه، نویسنده و پژوهشگر طی سخنانی در بخشی دیگر از این رویداد، یاد و خاطره هنرمندان بزرگ را گرامی داشت و هنرمندان را کد ملی و شناسنامه هر کشوری دانست.

او تاکید کرد: «انسان به سعادت نمی‌رسد مگر اینکه دو بار ‌زاده شود؛ اول از مادر و بعد از خویشتن خویش که این دومی، به واسطه هنر رخ می‌دهد و هنر واسطه‌ای است میان انسان و خداوند.» این هنرمند با ابراز تاسف از وضعیت نامطلوب تئاتر اضافه کرد: «حریم تئاتر و جایگاه هنر کجاست، حقوق شاخه‌های مهم تئاتر کجاست. چرا باید بیشتر حقوق اهالی تئاتر نصیب غیر‌تئاتری‌ها شود.» انوشه، ریشه گرفتاری هنرمندان در این کشور را در بعضی مدیریت‌های ناکارآمد و نااهل دانست که جامعه امروز را با الگوهای دیروز راهبری می‌کنند که این شیوه، راه به جایی نمی‌برد. در ادامه این برنامه از تانیا جوهری و محمد ساربان دو هنرمند پیشکسوت تئاتر تهران در کنار بدرالسادات برنجانی، هنرمند پیشکسوت تئاتر اهواز و سلمان صالح زهی، هنرمند باسابقه تئاتر سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

غلبه حاشیه بر متن

اگر چه در بخش‌‌‌هایی از این مراسم که با حضور چهره‌‌‌هایی چون علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، اکبر زنجان‌پور، تانیا جوهری، محمود عزیزی، اسماعیل خلج، آتش تقی‌پور و گلاب آدینه برگزار شد، هنرمندان به سخنرانی پرداختند و در بخشی نیز از پیشکسوتان قدردانی شد، طولانی شدن بخش‌‌‌های جنبی چون موسیقی و استنداپ‌کمدی موجب شد انتقادهای زیادی در پی داشته باشد؛ به همین دلیل تعدادی از مدعوین در میانه برنامه سالن را ترک کنند. همچنین اگرچه قرار بود با پخش یک تیزر یاد هنرمندان درگذشته گرامی داشته شود، اما این تیزر پخش نشد و در عوض مجری برنامه از حاضران می‌خواست نام هنرمندان درگذشته را بگویند. اجرای یک قطعه استنداپ‌کمدی توسط امیر کربلایی‌‌‌زاده، اجرای دو قطعه شعر دیگر، اجرای چند برنامه موسیقی توسط گروه‌هایی از بوشهر، بجنورد، کردستان، آذربایجان و... از دیگر بخش‌های این مراسم بود که سبب شد بیش از اینکه برنامه‌ای تئاتری باشد، به برنامه‌ای برای اجرای موسیقی‌های محلی تبدیل شود. از آنجا که در میانه برنامه، تعداد زیادی از حاضران سالن را ترک کردند، شهره سلطانی، دبیر شب بازیگر با گله از این وضعیت گفت: «ما تئاتری‌ها به نظم و انضباط مشهوریم. برای آماده‌سازی تک‌تک این برنامه‌ها زحمات زیادی کشیده شده و اگر شرایط جسمانی دوستان پیشکسوت اجازه نمی‌دهد در سالن بمانند، خوب نیست که به خاطر گرفتن عکس یادگاری، سالن را ترک کنیم چون فرصت زیادی برای عکس گرفتن وجود دارد.»