بازارهای سیاه و سفید در اکران

13

طبق برآوردهای مبتنی بر تخمین‌‌‌های کارشناسی، ‌‌‌ قاچاق فیلم برای هر یک نفر قاچاقچی خُرد، می‌تواند از 5 تا 15‌میلیون تومان سود داشته باشد. درآمدی که برای قاچاقچیان عمده بسیار بیشتر از این رقم‌‌‌هاست.

قاچاق فیلم‌‌‌ها، همه را نگران کرده است. مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، سینماداران را مسوول این کار دانسته است. او گفته: در هفته‌‌‌های اخیر شاهد برخی اتفاقات و بی‌‌‌اخلاقی‌ها در زمینه اکران آثار سینمایی هستیم. قاچاق فیلم از طریق فیلمبرداری از روی پرده سینما موجب نگرانی صاحبان آثار شده که البته این نگرانی کاملا به‌‌‌جاست. اما واقعیت این است که در این مرحله وظیفه مراقبت از سرمایه‌‌‌های فیلمسازان بر عهده سینماداران و مسوولان سالن‌‌‌های سینمایی است و این وظیفه و ماموریت ذاتا ذیل وظایف و ماموریت‌‌‌های سالن‌‌‌داران تعریف و اعلام شده است.

روح‌الله سهرابی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد عدم‌دقت دست‌‌‌اندرکاران سالن‌‌‌ها اصلی‌‌‌ترین عامل قاچاق فیلم‌‌‌ها از روی پرده است و انتظار می‌رود عوامل ذی‌‌‌نقش و مسوول از تمامی ظرفیت‌‌‌های موجود جهت مراقبت از سرمایه فیلمسازان بهره بگیرند. قاچاق البته فروش فیلم‌‌‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما قصه این است که خود فیلم‌‌‌ها هم چندان چنگی به دل نمی‌‌‌زنند. قصه‌‌‌ها و موقعیت‌‌‌های تکراری در فیلم‌‌‌ها، بازی‌‌‌های کلیشه شده و سهل‌انگاری افراطی در فیلمنامه و کارگردانی باعث شده تا مردم رغبتی به دیدن فیلم‌‌‌های روی پرده نداشته باشند.

فروش فیلم‌‌‌ها

در هفته‌‌‌ای که گذشت، مجموع فروش فیلم‌‌‌های سینمایی به ۱۳‌میلیارد و ۹۳۵‌میلیون تومان و کل مخاطبان آن به ۳۸۲‌هزار و ۹۳۰ نفر رسید. همچنین در هفته گذشته، فیلم سینمایی «انفرادی» با بازی رضا عطاران دو برابر فیلم «سگ‌‌‌بند» با بازی بهرام افشاری فروش داشت.

«سگ‌‌‌بند» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه‌‌‌کنندگی محمدحسین قاسمی که از فیلم‌‌‌های اکران نوروز ١۴٠١ بود، توانست با کمتر از ۵٠ روز اکران و فروشی معادل ۲۹‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان، جزو پرفروش‌‌‌ترین فیلم‌‌‌های تاریخ سینمای ایران شود.  پیش از این فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی با فروش ۵۸‌میلیارد تومانی، رکورد فروش فیلم‌‌‌های سینمایی را شکسته بود.  مهران احمدی کارگردان «سگ‌‌‌بند»، که بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شود پیش از این فیلم «مصادره» را هم کارگردانی کرده بود.

«سگ‌‌‌بند» اصطلاحی درباره یکی از فنون کشتی پهلوانی است و در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «هیچ‌‌‌وقت گول اسم و ظاهر آدم‌‌‌ها را نخورید؛ لشکر هیتلر با آن عظمت، اسمش نازی بود.»

نازنین بیاتی، بهاره کیان‌‌‌افشار، امیر جعفری، بهرام افشاری، مهران احمدی، سیروس گرجستانی، علی تقی‌‌‌پور، ناهید مسلمی، سعید امیرسلیمانی، میرطاهر مظلومی، عزت‌‌‌الله مهرآوران و سیامک صفری بازیگران «سگ‌‌‌بند» هستند.

گیشه همچنان دست کمدی‌‌‌هاست

در حال حاضر فیلم‌‌‌های اکران نوروزی «سگ‌‌‌بند»، «موقعیت مهدی» و «شادروان» به ترتیب سه فیلم پرفروش گیشه سینماها هستند، اما میزان استقبال مخاطبان هفتگی از فیلم‌‌‌های کمدی نشان می‌دهد که به زودی «انفرادی» با بازی رضا عطاران به رده دوم جدول فروش می‌رسد و رقابت بین دو فیلم کمدی «سگ‌‌‌بند» و «انفرادی» ادامه خواهد داشت.

بر اساس آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) که مرتب به‌‌‌روزرسانی می‌شود، تا صبح امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌‌‌، فیلم «سگ‌‌‌بند» به کارگردانی مهران احمدی با فروختن بیش از ۹۱۹‌هزار بلیت، ۲۹‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان فروش داشته است.

«موقعیت مهدی» هادی حجازی‌‌‌فر با ۳۵۴‌هزار تماشاگر در رتبه دوم جدول فروش است و ۱۰‌میلیارد و ۶۸۳‌میلیون تومان فروش داشته است. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی با حدود ۲۷۰‌هزار مخاطب و پس از گذشت بیش از ۵۰ روز به فروش ۹‌میلیارد تومان رسیده است.

«انفرادی» مسعود اطیابی که از هفته قبل روی پرده رفته، تاکنون ۲۷۱‌هزار و ۱۱۲ نفر تماشاگر داشته و ۹‌میلیارد و ۷۴۴‌میلیون تومان فروخته است. «روز صفر» سعید ملکان هم با ۲۴۳‌هزار و ۶۵۳ بلیت، 7‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان فروش داشته است.

«مرد بازنده» محمدحسن مهدویان هم هنوز تعداد تماشاگرانش به ۱۶۸‌هزار نفر نرسیده و فعلا ۶‌میلیارد تومان فروش داشته است.

فیلم پرسروصدای داریوش مهرجویی که تصور می‌شد حاشیه‌‌‌های پیش آمده بر سر مجوز نمایش آن باعث جذب مخاطب بیشتری شود تا امروز فقط حدود ۲۴‌هزار تماشاگر داشته و به فروش ۸۰۰‌میلیون تومانی رسیده است.

فیلم «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی هم با بازی پری‌‌‌ناز ایزدیار، جواد عزتی و بابک حمیدیان فعلا نزدیک به ۱۸‌هزار تماشاگر داشته و ۶۸۷‌میلیون تومان فروخته است.

استقبال مردم از فیلم‌‌‌های کمدی چون «انفرادی» سبب سخت‌‌‌تر شدن چیدمان اکران شده و بیشتر سینماداران معتقدند برای اینکه همه فیلم‌‌‌های روی پرده به‌‌‌ فروش بهتری برسند ضروری است که آثار باکیفیت و مخاطب‌‌‌پسند کمدی حتما در برنامه اکران قرار داشته باشند، هرچند در حال حاضر هنوز تکلیف بعضی فیلم‌‌‌های کمدی مثل «شیشلیک» و «چپ‌‌‌راست» که مشکل‌‌‌دار عنوان شده‌‌‌اند، مشخص نیست.