پدرخوانده ایرانی تلویزیون آمریکا

رضا بدیعی در روز ۲۸ فروردین ۱۳۰۹در اراک به دنیا آمد و با پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد. صلیب سرخ جهانی در سال ۱۳۳۴ خورشیدی یکی از ۲۴ فیلم مستند او به نام «سیل در خوزستان» را به نمایش جهانی گذاشت. بدیعی در سال ۱۹۵۵ از طریق دولت ایالات متحده آمریکا دعوت شد تا در این کشور حرفه فیلمسازی را دنبال کند. رضا بدیعی در آمریکا و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه «سیراکیوس» در رشته سینما، به عنوان فیلمبردار مشغول کار شد، حرفه‌‌‌ای که او را از نیویورک به کانزاس سیتی و نهایتا به لس‌آنجلس کشاند. در لس‌آنجلس «بدیعی» توانست در کنار کارگردان‌های صاحب‌نامی چون «رابرت آلتمن» و «سام پکین پا» به کار بپردازد. او از اوائل دهه ۶۰ میلادی به کارگردانی سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش از ۴۳۰ فیلم و سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی ساخت و رکورددار ساخت سریال در آمریکا شد. او همچنین ۵ فیلم سینمایی و ۶۰ فیلم مستند نیز ساخته است.

بدیعی کارگردانی بسیاری از سریال‌های تلویزیونی از جمله «بالاتر از خطر»، «هاوایی فایو او»، «بارتا»، «مرد ۶‌میلیون دلاری»، «کاگنی و لیسی»، «بافی قاتل خون‌آشام»، «پیشتازان فضا» و بسیاری سریال‌های دیگر را برعهده داشته است. او توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری «اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا» را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد و به «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» نیز شهرت داشت. او از فعال‌‌‌ترین چهره‌‌‌ها در صحنه فیلمسازی هالیوود و سریال‌های تلویزیونی آمریکا به شمار می‌رفت. «دی واچ»، یکی از کارهای او به دلیل وجود بازیگرانش، به عنوان نجات غریق‌‌‌های ساحلی، رکورد بیننده را در آن سال‌ها شکست. از جمله جوایزی که رضا بدیعی دریافت کرده، می‌توان به جایزه Humanitas Prize برای ساخت قسمتی از سریال کاگنی و لیسی (Cagney & Lacey) اشاره کرد. او همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌‌‌های یک ساعته تلویزیونی (بیش از ۴۰۰ ساعت) را به دست آورد. از آثار مطرحی که بدیعی آنها را کارگردانی کرده یا در ساختن آنها همکاری داشته می‌توان به این آثار اشاره کرد:

۱. بزهکاران /  ۱۹۵۷

آلتمن از آن کارگردان‌‌‌های درجه یک هالیوود بود که همه نوع فیلمی ساخت و خوب هم ساخت. اولین فیلم سینمایی که او در سینما کارگردانی کرد، «بزهکاران» نام داشت؛ فیلمی که رضا بدیعی در آن دستیار کارگردان بود.

۲. کارناوال ارواح/  ۱۹۶۲

بدیعی در سال‌های پایانی دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ به تجربه‌اندوزی‌‌‌اش به‌‌‌عنوان دستیار در فیلم‌‌‌های عموما کم هزینه ادامه می‌دهد که بعدها در فیلم‌سازی به کارش می‌‌‌آید. یکی از این فیلم‌‌‌ها همین کارناوال ارواح است که در ژانر وحشت ساخته شد.

۳. داستان کاترین رید /  ۱۹۶۵

رفاقت با آلتمن ادامه دارد و رضا بدیعی، در فیلم مستند داستانی سرخوشانه داستان کاترین رید عکاسی می‌کند. این فیلم نگاهی بانمک به احوالات کاترین رید همسر سوم و پایانی آلتمن دارد که آن زمان با آقای کارگردان زندگی می‌کرد.

۴. ماموریت غیرممکن (بالاتر از خطر) ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳

رضا بدیعی، کارگردانی چند قسمت از این سریال مشهور را به عهده داشت؛ سریالی که یکی از نقش‌‌‌های اصلی آن را پیتر گریوز بازی می‌کرد که پیش از این با بازی در فیلم‌‌‌های شب شکارچی و بازداشتگاه شماره ۱۷ شهرتی به دست آورده بود.

۵. شوی دوریس دی /  ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳

دوریس دی بازیگر آثار کمدی رمانتیک، ستاره این نمایش بود و بدیعی هم کارگردانی چند قسمت از این برنامه تلویزیونی محبوب را به عهده داشت. می‌‌‌گویند خود دی از ابتدا دلش چندان با این برنامه نبود، اما حتما بعدها با افزایش محبوبیت و ثروتش چاره‌‌‌ای جز رضایت و همدلی نداشت.

۶. مرد شش‌میلیون دلاری/  ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸

شاید آن‌‌‌موقع خیلی از ایرانی‌‌‌هایی که پای سریال محبوب مرد شش‌میلیون دلاری می‌‌‌نشستند، نمی‌‌‌دانستند یکی از کارگردان‌‌‌های این مجموعه پرماجرا با بازی لی میجرز، رضا بدیعی است. او از سال ۷۸ تا ۸۰ میلادی، کارگردان ۸ قسمت این سریال بود.

۷. پرونده‌‌‌های راکفورد/  ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰

این سریال موفق و پربیننده قصه یک متهم سابقه‌دار به‌‌‌نام جیم راکفورد و با بازی جیمز گارنر را روایت می‌کرد که می‌‌‌خواهد به‌‌‌عنوان یک کارآگاه خصوصی فعالیت کند. بدیعی از سال ۷۷ تا ۷۹ میلادی، کارگردانی ۷ قسمت از این مجموعه را برعهده داشت.

بدیعی در ۲۰ اوت ۲۰۱۱ پس از یک جراحی پیچیده روی معده در بیمارستان یوسی‌‌‌ال‌‌‌ای در سن ۸۱ سالگی درگذشت.