غافلگیری‏‏‌ در بازار اکران

رستاخیز پس از یک دهه

فیلم رستاخیز از پرحاشیه‌‌‌ترین فیلم‌‌‌های تاریخ سینمای ایران است. ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در ۸ بخش جشنواره از جمله بهترین کارگردانی، ‌‌‌ بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم و بهترین بازیگر مکمل مرد سیمرغ گرفت. اما در زمان اکران توفیقی نداشت. رستاخیز اوایل تابستان ۹۴ فقط چند ساعت روی پرده سینماها رفت و بعد جلوی ادامه نمایش و اکران آن گرفته شد.  ۲سال پیش در شرایطی که رایزنی‌‌‌ها برای یافتن راهکار اکران «رستاخیز» ادامه داشت، نسخه عربی آن با نام «قربان» به شبکه یوتیوب راه یافت و البته اندکی بعد با شکایت سازندگان، از این شبکه جهانی حذف شد. پس از آن هم بارها در مورد اکران شدن یا نشدن «رستاخیز» (با نام انگلیسی «حسین، آنکه گفت نه») گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های مختلف می‌شد که البته به سرانجام و نتیجه نمی‌‌‌رسید. حالا پس از سال‌ها به نظر می‌رسد دیگر می‌توان واژه «توقیفی» را از کنار نام «رستاخیز» برداشت.

به گفته تهیه‌‌‌کننده، نسخه ۱۲۰ دقیقه‌‌‌ای فیلم از فردا ۱۶ اسفند همزمان با تولد حضرت ابوالفضل (ع) به سه زبان عربی، فرانسه، فارسی و ۱۰ زبان دیگر در پلت‌فرم www. HelalChannel. com به نمایش درمی‌آید. حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، بابک حمیدیان، مهتاب کرامتی، پرویز پورحسینی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات و... از جمله بازیگران «رستاخیز» هستند.

ساز مخالف برای «لامینور»

طبق روال، سازمان سینمایی با تاکید بر داشتن پروانه‌‌‌ نمایش اعلام کرده که این فهرست باید حتما مجوز اکران داشته باشد و گفته شد که تاریخ پروانه نمایش فیلم مهرجویی که در دولت قبل صادر شده بود منقضی شده است. بر همین اساس در این چند روز، خبرهایی از حذف این فیلم از اکران نوروزی شنیده می‌شود و حالا معلوم نیست که بالاخره فیلم مهرجویی که در ادامه فیلم قبلی یعنی «سنتوری» است روی اکران را می‌‌‌بیند یا خیر!

به همین دلیل دونهاد سینمایی فعال صنف سینمای ایران یعنی کانون کارگردانان سینما و انجمن تهیه‌‌‌کننده - کارگردانان با انتشار یک بیانیه نوشتند: «داریوش مهرجویی چشم و چراغ سینمای‌‌‌مان، بزرگ ما و پیشکسوت تمامی کارگردانان و سینماگران و نشانه و اعتبار همه سینمای ایران است. ما به عنوان کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه‌کننده/ کارگردانان سینمای ایران... خواهان نمایش بی‌قید وشرط فیلم لامینور در نوروز امسال هستیم.»