زندگی «کافکا» سوژه فیلمساز لهستانی شد

فیلمنامه این فیلم توسط مارک اپستاین بر اساس داستانی از مایک داونی و خودش نوشته می‌شود. این پروژه در بازار برلیناله نیز برای فروش حقوق آن ارائه و کار تولید آن از بهار ۲۰۲۳ شروع می‌شود.

 

آگنیشکا هولاند پیش از این برای فیلم «در تاریکی» نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرده بود و سال پیش هم با فیلم «شارلاتان» درباره شفابخشی به نام یان میکولاشک در چکسلواکی در فهرست نهایی بهترین فیلم‌‌‌های بین‌المللی اسکار قرار گرفت.

هولاند در بیانیه‌‌‌ای، از کافکا به عنوان مردی بسیار حساس و نامناسب برای زمان خود یاد کرد و گفت: ما امروز شانس بیشتری برای درک وی داریم. وی روح هزاره سوم بود و روحش برای زندگی در واقعیت بدنش خیلی بزرگ بود. وی افزود: برای ساخت این فیلم قصد داریم بیشتر به نمایی جامع از دنیای دراماتیک تخیلی کافکا بپردازیم. شارکا کیمبالووا که از تهیه‌کنندگان فیلم است نیز ابراز خوشحالی کرد که این گروه بار دیگر گردهم آمده‌‌‌اند و گفت: پس از موفقیت «شارلاتان» یک بار دیگر در برلیناله هستیم تا بتوانیم شرکای خارجی مناسبی برای پیشبرد این کار پیدا کنیم.

خانم آگنیشکا هولاند ۷۳ ساله کارگردان سینما و تلویزیون لهستان و فیلمنامه‌نویس است و کارش را به عنوان دستیار کریشتوف زانوسی و آندری وایدا شروع کرد. وی سال ۲۰۱۷ جایزه خرس نقره‌‌‌ای را از برلیناله برای فیلم «مسیر» دریافت کرد و اکنون رئیس آکادمی فیلم اروپایی است که اینگمار برگمن پایه‌‌‌گذارش بود و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۶ ریاست آن را برعهده داشت.