ریموند وی. هایزبرت

او در ۱۹ ژانویه ۱۹۲۰ در سین‌سیناتی اوهایو و در یک خانواده فقیر به‌دنیا آمد. پس از مدتی کار‌کردن برای یک شرکت زغال‌سنگ محلی، توانست از دانشگاه ویلبر‌فورس مدرک حسابداری بگیرد. با وقوع جنگ‌جهانی دوم وی به خلبانان تاسکیجی پیوست که نخستین اسکادران هواپیماهای جنگی بود که همه اعضای آن سیاه‌پوست بودند. وی پس از جنگ به تدریس در دانشگاه روی آورد.

در ۱۹۵۲ از ویلبر فورس به بالتیمور رفت و در آنجا به عنوان حسابدار و رئیس دفتر به استخدام شرکت سوسیس‌سازی هنری جی‌پارکس در آمد. او پس از آن معاون اجرایی و مدیرعامل این شرکت شد. با هدایت هایزبرت این شرکت بدل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های در تملک سیاه‌پوستان شد تا جایی‌که به عنوان اولین شرکتی که در مالکیت اقلیت‌های رنگین‌پوست قرار داشت توانست در ۱۹۶۹ وارد بازار بورس شود و تامین‌کننده رستوران‌های زنجیره‌ای همچون پیتزای دومینو و پیتزا هات شود. در ۱۹۹۱ که سوسیس‌سازی پارکس به ارزش ۲۶ میلیون دلار ۲۴۰ نیرو داشت، وی جایزه کارآفرین خرد سال را دریافت کرد.

در طول جنبش حقوق مدنی در اوایل دهه ۶۰، وی برای انتخاب سیاستمداران سیاه‌پوست تلاش کرد که از آن میان باید از نخستین سناتور سیاه‌پوست ایالت مریلند، هری‌کول یاد کرد. از میان بسیاری از سازمان‌هایی که وی در آنها عضو بود باید از انجمن اخوت آلفا‌فی‌‌آلفا یاد کرد که در ۱۹۵۰ در دانشگاه ویلبر فورس تاسیس شده بود. او تا آخر عمر از گروه‌های حقوق مدنی حمایت مالی می‌کرد. وی در مصاحبه‌ای در ۱۹۹۲ گفت: «من از فقر در خانواده‌ای سیاه‌پوست و جدا افتاده شروع کردم و به رفاه رسیدم و این برای هر سیاه‌پوستی ممکن است که بدون کمک‌های دولتی به چنین جایگاهی برسد.» هایزبرت ۲۴‌می‌۲۰۱۰  در پی حمله قلبی در بالتیمور درگذشت.