حال و هوای بازار نشر در دومین ماه زمستان

چند کتاب صادق هدایت، سفر به انتهای شب نوشته لویی فردینان سلین با ترجمه فرهاد غبرایی، یکلیا و تنهایی او نوشته تقی مدرسی و... کتاب‌هایی هستند که سرانجام با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شدند و بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند. از سویی دیگر در دولت گذشته هم برخی کتاب‌های توقیفی مجوز نشر گرفته بودند که مهم‌ترین آنها «دایی جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشکزاد بود که بدون حذف دوباره منتشر شد.

مرگ این نویسنده در روزهای پایانی دی ماه باعث شد کتاب‌هایش یک بار دیگر مورد توجه قرار بگیرند. البته شاید بتوان ماه گذشته را ماه نویسندگان پیشکسوت دانست؛چراکه کتاب جدید شمیم بهار نویسنده قدیمی نیز با عنوان «۱۴» در این روزها منتشر شده و بسیار با استقبال روبه‌رو شده است. این کتاب که جزو تازه‌‌‌‌های نشر است در ۱۴۲ صفحه، از سوی نشر بیدگل منتشر شده است.

شمیم بهار، ‌زاده ۱۳۱۹، نویسنده، ناشر و منتقد ادبی و سینمایی است. او به همراه هوشنگ گلشیری، حمید سمندریان ، محمد کوثر ، حسین پرورش و چند تن دیگر، از کسانی بود که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گروه نمایش به مدیریت بهرام بیضایی درس می‌‌‌داد، از این رو از اعتبار زیادی بین اهالی ادبیات و هنرهای نمایشی برخوردار است و طبیعی است که آثار جدیدش همچنان موردتوجه قرار گیرد.

در خلاصه داستان «۱۴» به قلم شمیم بهار چنین آمده است: «۱۴ رمانی است که اتفاقاتش در سال چهارده‌‌‌دوصفر رخ می‌دهد. فرض کنید دو دختر تحصیل‌‌‌کرده‌‌‌ دهه شصتی، از پی مشکلات دهه شصتی‌‌‌ها که می‌‌‌دانید! پایتخت را رها می‌کنند که بروند به یک گوشه‌‌‌ دنج، شهر کوچکی در حاشیه‌‌‌ کویر. شاید حوالی‌‌‌ خراسان جنوبی، به اسم گلشن. هم‌‌‌خانه‌‌‌اند و یکی مامایی خوانده و آن یکی پزشکی. آمده‌‌‌اند به گلشن در بحران کرونا، زیر سایه‌‌‌ مرگ، از پی‌‌‌ رفع مشکلات اما متوجه می‌‌‌شوند که آدم‌‌‌ها، مشکلاتشان را با خود می‌‌‌برند به هرکجا، حتی بهشت زمینی.»  دیگر اثری که در این ماه و ماه‌‌‌های گذشته روند مشابهی طی کرده، می‌توان به کتاب اتوبیوگرافی ایران درودی با نام «در فاصله دو نقطه» اشاره کرد که با درگذشت این نقاش معروف به صدر پرفروش‌ها راه یافت.

در این نمایشگاه مجازی پس از شیوع کرونا بازار خرید آنلاین کتاب رونق بیشتری گرفته است و همین موضوع باعث شده مسوولان برپایی نمایشگاه نیز این رویداد بزرگ را با هزینه‌‌‌ای کمتر و گستردگی بیشتر برای دومین بار به صورت مجازی برگزار کنند. این رویداد مجازی تا یکشنبه هفته آینده ادامه دارد. نخستین تجربه این نمایشگاه در سال گذشته به دلیل نابسامانی به وجود آمده در سایت خرید، با چالش‌هایی برای فروشندگان و خریداران کتاب همراه بود، از این رو برگزارکنندگان امسال از روزها قبل به صورت آزمایشی سایت نمایشگاه را در دسترس علاقه‌‌‌مندان قرار دادند تا به این طریق مخاطبان با جست‌‌‌وجوی بهتری در زمان برپایی، کتاب‌‌‌های خود را انتخاب کنند. در این دوره نمایشگاه بیش از ۲۰۰‌هزار عنوان کتاب از ۲۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی در معرض دید مخاطبان قرار دارد و علاقه‌‌‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab. ir مراجعه کنند.

همچنین در این دوره کمیته با هدف «ترویج کتاب و کتاب‌‌‌خوانی» و ترغیب علاقه‌‌‌مندان برای شرکت در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و با ارائه معرفی‌‌‌ کتاب‌‌‌ها برای استفاده علاقه‌‌‌مندان و پژوهشگران، پویش کتاب‌‌‌خوانی با نام «#من‌‌‌‌‌‌هم‌‌‌‌‌‌کتاب‌‌‌‌‌‌خریدم» راه‌اندازی شده است. شرکت‌کنندگان در این پویش می‌توانند یک یا چند کتاب خریداری‌‌‌شده از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در قالب ویدئو معرفی کرده و از طریق نشانی الکترونیکی sa@ketab. ir به دبیرخانه نمایشگاه ارسال کنند. علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در افتتاحیه این رویداد گفت: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکشنبه آغاز شد و بر اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها مخاطبان از ۳روز پیش می‌توانستند برای ثبت‌سفارش کتاب‌‌‌های مورد علاقه خود به سامانه مراجعه کنند.

او افزود: نمایشگاه به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مخاطبان قرار دارد و آنها می‌توانند آثار خریداری شده خود را به صورت رایگان در آدرس موردنظر خود دریافت کنند. همزمان در مرکز پاسخگویی نمایشگاه و در نقطه اوج نمایشگاه، ۷۰ نفر پاسخگوی پرسش‌‌‌های مردم هستند.

اگر کاربران در جریان ثبت‌سفارش یا دریافت مرسوله خود دچار مشکل شدند، مرکز پاسخگویی نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۲۱ از طریق شماره تماس ۹۱۰۰۹۸۹۸ -۰۲۱ آماده راهنمایی آنهاست.  همچنین رمضان‌‌‌علی سبحانی‌‌‌فر مدیرعامل شرکت پست نیز با اشاره‌‌‌ به اقداماتی که در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب شده‌‌‌ بود، گفت: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از ۹۵‌درصد بسته‌‌‌ها به سلامت به دست مخاطب‌‌‌ها رسید. همچنین باید توجه کرد که در این نمایشگاه بیش از ۱۸۰۰ ناشر شرکت کرده بودند و یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار جلد کتاب به ۸۵۰‌هزار آدرس و ۱۷‌هزار نقطه روستایی فرستاده‌‌‌شد.

او با بیان اینکه «نمایشگاه مجازی کتاب تهران و خرید و فروشی که در آن انجام می‌شود، دو بال آی.تی و لجستیک دارد» توضیح داد: سخت‌‌‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مربوط به بخش لجستیک آن است که توسط ۷‌هزار نفر موزع و ۱۵۰۰ دستگاه وسایل نقلیه ارسال‌ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه «در این دوره ضعف‌‌‌های سال گذشته برطرف شده است» ادامه داد: با تامین امکانات زیرساختی بیشتر، این رویداد را به خوبی به سرانجام خواهیم رساند.