Untitled-1

 اطلاعات مربوط به خانوار از طریق مصاحبه رودررو با سرپرست یا عضو مطلع خانوار و اطلاعات مربوط به افراد ۱۵ ساله و بیشتر انتخاب‌شده در خانوار از طریق مصاحبه با فرد نمونه گردآوری شده است. استان‌های حاضر در این طرح آمارگیری عبارتند از: مرکزی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، زنجان، سمنان و یزد، هرمزگان، تهران، اردبیل، قم، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و البرز. مطالعه کتاب، کتاب الکترونیک، نشریه و روزنامه، شنیدن موسیقی اعم از موسیقی سنتی و پاپ ایرانی، محلی، کلاسیک غیرایرانی، و غیرفارسی زبان و کنسرت، اجرای صحنه‌ای، سینما، سینما سیار، تئاتر و ورزش موارد فرهنگی مورد تحقیق در این طرح است.

 مطالعه

براساس یافته‌های این تحقیق، حدود ۶۳ درصد از افراد ۱۵ساله و بالای ۱۵سال باسواد، در یک سال منتهای به زمان آمارگیری سال ۱۳۹۹ مطالعه غیردرسی چاپی یا الکترونیکی شامل کتاب، روزنامه و نشریه داشته‌اند. حدود ۳۷درصد مطالعه غیردرسی نداشته‌اند. سرانه زمان کل مطالعه غیردرسی ۸ساعت و ۱۸دقیقه در ماه و به‌عبارت دیگر ۱۶دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است.

4/ 22درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و 6/ 77درصد مطالعه روزنامه نداشته‌اند. سرانه زمان مطالعه روزنامه چاپی و الکترونیکی یک‌ساعت و ۲۳دقیقه در ماه و به عبارت دیگر ۲دقیقه و ۴۶ثانیه بوده است. 9/ 8درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمارگیری نشریه مطالعه کرده‌اند و 1/ 91درصد مطالعه نشریه نداشته‌اند.

 موسیقی

8/ 73درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ موسیقی گوش کرده‌اند و 2/ 26درصد گوش نکرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد موسیقی همه‌گیرترین کالای فرهنگی مورد استفاده مردم ایران است و قشرهای متفاوتی از آن استفاده می‌کنند.

 وضعیت عضویت در شبکه های اجتماعی

2/ 65درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و 8/ 34درصد عضو نبوده‌اند. به‌طور متوسط هر فرد ۱۵ساله و بیشتر در روز یک‌ساعت و ۳۲دقیقه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته است. طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به این پیمایش در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌اپ با ۸۸درصد و پس از آن اینستاگرام به ترتیب با ۶۸ و ۶۶درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده است.

 سینما، تئاتر

درباره میزان آمار فعالیت فرهنگی سینما، تئاتر و کنسرت باید در نظر داشت که در سال ۱۳۹۹ به‌دلیل همه‌گیری کرونا این فعالیت‌های فرهنگی در اغلب ایام سال فعال نبودند و یکی از دلایل پایین بودن آمار در این ایام به این اتفاق برمی‌گردد.

با این توضیح حدود 4/ 13درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری به سینما رفته‌اند و ۸۶درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر به سینما نرفته‌اند.

حدود ۳/ ۳درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری تئاتر رفته‌اند و7/ 96درصد از افراد ۱۵ساله و بیشتر به تئاتر نرفته‌اند.

 ورزش

طبق اظهار پاسخگویان برای سال ۱۳۹۹ برآورد می‌‌شود که حدود 5/ 46درصد افراد ۱۵ساله و بیشتر فعالیت بدنی ورزشی داشته‌اند و حدود 5/ 53درصد پاسخگویان بیان کرده‌اند که ورزشی انجام نداده‌اند.

در سال ۱۳۹۹ حدود 7/ 70درصد افراد ۱۵ساله و بیشتر اظهار کردند که ورزش را به‌صورت انفرادی و حدود 3/ 29درصد بیان کرده‌اند که گروهی ورزش کرده‌اند. بیشترین مکانی که فعالیت بدنی ورزش در سال ۱۳۹۹ انجام شده با ۳۷درصد متعلق به محل سکونت و سپس پارک‌ها بوده است.