حراج تهران در سراشیبی

 علاوه بر اینها، فروش گران‌ترین اثر این حراجی نیز نسبت به دوره گذشته با کاهش چشم‌گیری همراه بوده است. گران‌ترین این دوره به تابلوی نقاشی «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» اثر رضا درخشانی اختصاص داشت که در این دوره از حراج با دو اثر حضور یافت. این تابلو با ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در مقابل گران‌ترین‌ اثر حراجی سیزدهم به قیمت ۱۲میلیارد تومان قرار می‌گیرد که متعلق به آیدین آغداشلو بود. آغداشلو در دوره قبل رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر به فروش‌رسیده در حراج را شکسته بود. البته از ویژگی‌های این دوره شاید به جوان‌گرایی بتوان اشاره کرد؛ موضوعی که  ممکن است در کاهش فروش کلی بی‌تاثیر نباشد. با توجه به اختصاص این حراج به هنر معاصر، بسیاری از هنرمندانی که آثار آنها در این رویداد ارائه شد در سنین جوانی به سر می‌برند و متولدان اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ حضور چشم‌گیری در این میان داشتند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این حراج آن بود که تعداد قابل توجهی از آثار ارائه‌شده در این رویداد، در سال ۱۴۰۰ خلق شده است و تنها چند ماه از تولید آنها می‌گذشت.

در این دوره ۹ اثر بین ۵۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومان، ۶۱ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون و ۴۲ اثر زیر ۱۰۰میلیون چکش خوردند.

  گران‌ترین‌ها

به گزارش «ایسنا» «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» اثر رضا درخشانی به مجموعه شب و روز و درختان انجیر تعلق دارد. در این مجموعه، هنرمند از دو وجه مشترک در خلق آثار مجموعه استفاده کرده است؛ نخست آنکه تمام مجموعه از دو لته تشکیل شده‌اند که فرم‌های مختلف گیاهی را مجسم می‌کنند؛ این دو لته بودن بر نگرش دوگانگی شرق‌گرایانه شکل گرفته است و دوم آنکه هر لته به لحاظ رنگی، عکس لته روبه‌رو است؛ یعنی جای رنگ در فضای مثبت و منفی یکی، در دیگری جابه‌جا می‌شود. با این حال دو تابلو به لحاظ فرمی مکمل نیستند و نوعی قرینه در بی‌قرینگی در اثر دیده می‌شود که تابلو را به لحاظ کلی پویا می‌کند. دومین اثر رضا درخشانی با عنوان «هجرت طلایی» در ابعاد ۱۵۰×۱۸۰ سانتی‌متر هم میلیاردی شد و به قیمت یک‌میلیارد و صدمیلیون تومان فروخته شد. این اثر در سال ۱۳۸۳ خلق شده است. دیگر اثر میلیاردی حراج چهاردهم، تابلوی «گنبد آبی» اثر وای.زی.کامی (کامران یوسف زاده) بود که به مبلغ ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته شد.

کامران یوسف‌زاده، هنرمند ایرانی که با نام مستعار «وای زی کامی» در فضای هنری آمریکا (نیویورک) شناخته می‌شود، دوره‌های کاری متفاوتی را تجربه کرده است. دو مجموعه «گنبدها و دست‌های نمازگزاران» و «عبادت‌های بی‌پایان» که اثر حاضر مهم‌ترین تابلو از دستاوردهای هنرمند و از همین دوره به حساب می‌آید، بر اساس نگاهی ژرف به ارتباط انسان و خاطراتش از جهان پیرامون و تاثیر مذاهب در تعالی روح انسانی شکل گرفته است. در این زمینه هنرمند می‌کوشد تا مفهومی آسمانی را از چشم‌اندازی تازه پیش روی مخاطب قرار دهد و تاثیر عمیقی را که از معماری دنیای شرق و به‌خصوص جهان اسلام گرفته، با بیانی معاصر به نمایش بگذارد. در چهاردهمین حراج تهران، همچنین فرهاد مشیری با تابلوی «ما، رزها» حضور داشت که این اثر ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروخته شد. این اثر که سال ۱۳۹۱ خلق شده، در دسامبر ۲۰۱۹ در حراج کریستیز دبی هم ارائه شده است. در «ما، رزها» رنگ صورتی زمینه در کنار به‌کارگیری انواع سنگ و مرواریدهای شیشه‌ای، منجوق‌دوزی‌ها و پروانه‌های پلاستیکی، هنری خام‌دستانه و کیچ را شکل‌ داده است که از بیانگری فرمالیستی و معیارهای زیبایی‌شناسانه مدرن فاصله دارد. کودکی در میانه تصویر دیده می‌شود که چاقویی را در دست گرفته و در نوشتار انگلیسی «ما، رزها» چاقوهایی با دسته پلاستیکی سفید فرو رفته‌اند. این اثر متعلق به مجموعه‌ای است که هنرمند با تاثیر از کارت‌پستال‌های مخصوص فصل جشن از برند لویی‌ویتون کار کرده است. «امپراتور مطرود» از آثار واحد خاکدان دیگر اثر میلیاردی حراج مردادماه ۱۴۰۰، با قیمت یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان چکش خورد. این اثر سال ۱۳۹۶ خلق شده است و در هشتمین حراج تهران هم عرضه شده بود. در حراج این دوره تابلوی نقاشی «بندبازها» اثر آویش خبره‌زاده هم یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. نقاشی‌های ساده‌ و طراحی‌گونه آویش خبره‌زاده تجربیاتی سرراست، ساده و رویاگونه از زندگی انسان صنعتی معاصر و ارتباط تقلیل یافته‌اش با طبیعت است. آثاری که بر محور «تنهایی» شکل گرفته و به تمام عناصر تصویری ارزشی یکسان می‌بخشد و تلاش می‌کند ارتباط میان انسان و محیط طبیعی او را بازتعریف کند.

در این حراجی همچنین اثر بدون عنوان از مجموعه کرامت انسانی محمود زنده‌رودی با قیمت یک‌میلیارد و صدمیلیون تومان فروش رفت. در این اثر ستون‌بندی‌های متشکل از انواع حروف نستعلیق فارسی و خط تحریری لاتین، مصرع معروف «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» از استاد سخن سعدی به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه در چیدمانی مواج و پیوسته ارائه شده است. اثر زنده‌رودی به همراه ۲۹ تابلوی دیگر (با مضمونی مشابه) در نمایشگاهی با عنوان «کرامت انسانی» در سال ۲۰۱۴ در محل سازمان ملل متحد به نمایش درآمد. در چهاردهمین حراج تهران تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان، اثر دو لته‌ای «پارلمان» اثر مهرداد محب‌علی ۸۰۰ میلیون تومان و اثر حجمی کامبیز صبری بدون‌عنوان از مجموعه «تا جایی که به‌یاد دارم» به قیمت ۶۰۰میلیون تومان فروخته شدند.