گوترش خواستار توزیع جهانی واکسن کرونا شد

آنتونیو گوترش روز دوشنبه در نشست مجازی مجمع اقتصادی داووس با بیان این مطلب، افزود: بشریت فقط یک سال فاجعه و بحران را تحمل کرده است که دیگر هرگز نمی خواهیم تکرار کنیم اما آزمایش‌ها برای جوامع ما ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر یک کلمه وجود دارد که مشخصه دنیای امروز باشد، آن شکنندگی است. ما آن را در اثرات اضطراری کووید-۱۹ مشاهده می‌کنیم. بیش از ۲ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند و ما در قرن اخیر در بدترین بحران اقتصادی قرار داریم. ما این را در نابرابری‌ها در میان مردم و کشورهایی می‌بینیم که به شدت توسط همه‌گیری برجسته شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین در بحران‌های اقلیمی و تنوع زیستی شاهد شکنندگی هستیم. هر دو تهدید وجودی هستند و بدتر می‌شوند. ما در حال جنگ با طبیعت هستیم و سیستم حمایت از زندگی خود را نابود می‌کنیم. در شکاف‌های ژئوپلیتیک جهانی شاهد شکنندگی هستیم.

گوترش با تاکید بر اینکه «به یک اقتصاد جهانی با احترام جهانی به حقوق بین الملل نیاز داریم»، اظهار کرد: ما نیازمند جهانی چند قطبی با نهادهای قوی چند جانبه هستیم. ما همچنین در فضای مجازی شاهد شکنندگی هستیم، بدون توافق در مورد چگونگی استفاده کامل از دنیای دیجیتال که همه ما ضمن اجتناب از خطرات آن، به طور فزاینده ای به آن وابسته‌ایم.

مشخصه دنیای امروزی، شکنندگی است

وی مساله دیگر جهان فعلی را «شکنندگی در رژیم خلع سلاح و افزایش خطرات گسترش سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی» دانست و گفت: در سال ۲۰۲۱ ما باید به این شکنندگی‌ها بپردازیم و دنیا را در مسیر درست قرار دهیم. زمان تغییر مسیر و گام برداشتن در مسیر پایدار فرا رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: اما همه این تهدیدها، همه این موانع پیشرفت، خواستار گفت‌وگو و همکاری هستند. دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، بخش خصوصی و جامعه مدنی نیاز به همکاری دارند. به همین دلیل است که من بارها و بارها خواهان چند جانبه گرایی نیرومند، فراگیر و شبکه‌ای شده‌ام.

گوترش یادآور شد: جهت مشترک ما به روشنی توسط اهداف توسعه پایدار مشخص شده است. برای دستیابی به آنها، همچنین خواهان یک قرارداد اجتماعی جدید و یک توافق جدید جهانی برای ایجاد فرصت‌های برابر برای همه و احترام به حقوق و آزادی‌های همه هستم. یک قرارداد اجتماعی جدید در جوامع مورد نیاز است تا مردم بتوانند با عزت، با چشم‌انداز و حمایت اجتماعی برای همه زندگی کنند.

وی افزود: قرارداد اجتماعی جدید، بین دولت‌ها، مردم، جامعه مدنی، تجار و سایر موارد، باید اشتغال، توسعه پایدار و حمایت اجتماعی را مبتنی بر حقوق و فرصت‌های برابر برای همه فراهم کند. یک توافق جدید جهانی- یک مدل جدید برای حکمرانی جهانی - باید اطمینان حاصل کند که قدرت، ثروت و فرصت‌ها به طور گسترده‌تر و عادلانه در سطح بین‌المللی تقسیم می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: این کار باید بر اساس مشارکت کامل، فراگیر و برابر برای کشورهای در حال توسعه در نهادهای جهانی باشد. با نگاهی به لحظه فعلی در زمینه بهبود بیماری همه‌گیر، دو اولویت را فوری می‌بینم. نخست، برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به بهبودی جهانی فراگیر و عادلانه نیاز داریم. دوم، ما به یک بازیابی سبز نیاز داریم که بتواند تغییرات آب و هوایی و از دست دادن تنوع زیستی را کنترل کند.بهبودی همه‌گیری کرونا و مقابله با تغییرات آب و هوایی، اولویت‌های فوری در توسعه پایدار است

گوترش تصریح کرد: بهبودی فراگیر و پایدار در سراسر جهان به در دسترس بودن و اثربخشی واکسن‌ها برای همه، پشتیبانی فوری مالی و پولی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و اقدامات محرک درازمدت بستگی خواهد داشت. اکنون چالش ما این است که بزرگترین و سریع‌ترین واکسن‌هایی را که تاکنون تولید شده است ، به همه و در هر کجا برسانیم که به نفع هر کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: این سریع‌ترین راه برای بازگشایی اقتصاد جهانی است اما منابع واکسن‌ها کم است و توزیع آنها ناهموار است. واکسن‌ها به سرعت به کشورهایی با درآمد بالا می‌رسند، در حالی که فقیرترین کشورهای جهان اصلا واکسن ندارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار کرد: اگر کشورهای پیشرفته فکر کنند در صورت غفلت از کشورهای در حال توسعه، کشورهای خود را واکسینه می‌کنند و در امنیت خواهند بود، اشتباه می‌کنند. خطر واقعی جهش باعث می‌شود که ویروس قابل انتقال یا کشنده یا مقاوم در برابر واکسن‌های موجود شود.

گوترش ادامه داد: باید سریع عمل کنیم. ظرفیت تولید واکسن در سراسر جهان باید به طور گسترده افزایش یابد و مقرون به صرفه بودن آن تضمین شود. واکسن‌ها باید به عنوان کالاهای عمومی جهانی دیده شوند.

وی اضافه کرد: در حالی که کشورهای پیشرفته بسته‌های محرک بی‌سابقه‌ای به ارزش چندین تریلیون دلار را در دستور کار خود قرار داده اند، تنها ۱ درصد از این منابع راهی کشورهای در حال توسعه شده است. بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم توسعه یافته برای جلوگیری از بدهی‌های پیشین، به نقدینگی نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به چالش دوم هم پرداخت و گفت: در کنار بهبودی از این همه‌گیری، ما به بهبودی پایدار نیاز داریم که به پایان دادن به جنگ علیه طبیعت، جلوگیری از فاجعه آب و هوا و بازیابی سیاره ما کمک کند.

گوترش افزود: تریلیون دلار مورد نیاز برای بازخاستن از کووید-۱۹ از نسل‌های آینده قرض گرفته شده است، که علاوه بر این مجبورند بدترین تاثیرات ناشی از اختلال در آب و هوا را نیز داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته اعضای گروه ۲۰، ۵۰ درصد بیشتر برای نجات بخش‌های مرتبط با سوخت فسیلی نسبت به انرژی کم کربن صرف کردند، اضافه کرد: هدف اصلی ما برای سال ۲۰۲۱ ایجاد ائتلافی جهانی برای خنثی‌سازی کربن است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: هر کشور، شهر، موسسه مالی و شرکتی نیاز به اتخاذ برنامه‌های معتبری با اهداف متوسط ​​برای انتقال به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ دارد و باید اکنون برای تصمیم‌گیری خود در مسیر درست، اقدام قاطع انجام دهد. هر بخش از حمل و نقل هوایی و کشاورزی گرفته تا حمل و نقل، کشتیرانی و صنعت باید وظیفه خود را انجام دهد.

گوترش با اشاره به نشست اقلیمی در گلاسگو که قرار است در آینده برگزار شود، گفت: برای دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ ، کشورها باید سرعت انتشار و انتشار شدید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطح ۲۰۱۰ به میزان ۴۵ درصد کاهش دهند.

برای دستیابی به کربن صفر تا سال 2050 باید «سوئیچ سبز» را بزنیم.

وی خواستار سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری کشورهای پیشرفته برای کاهش کربن و سازگاری کشورهای در حال توسعه شد و افزود: ما نیاز به یک تغییر شدید در سیاست‌ها داریم. ما باید یارانه‌های منحرف شده به سوخت‌های فسیلی را خاتمه دهیم. روی کربن هزینه تحمیل کنید و مالیات را نسبت به آلاینده‌ها و کربن افزایش دهید.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد:  به هیچ نیروگاه جدیدی با زغال سنگ متعهد نشوید و به طور گسترده برای انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنید، به ویژه برای صدها میلیون نفر که هنوز بدون برق زندگی می‌کنند. ما باید "سوئیچ سبز" را بزنیم.

گوترش اضافه کرد: اقتصاد پایدار که توسط انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت می‌شود، مشاغل جدید، زیرساخت‌های مقاوم و آینده سالم ایجاد می‌کند و در دسترس ماست. سرمایه گذاری جهانی در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است ، که ۳۱۹ درصد افزایش یافته و از سرمایه گذاری برای همه سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است، فرصت بازشده‌ای که نمی‌توان از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: کشورها متعهد می‌شوند که برنامه‌های بلندپروازانه‌تر ملی برای آب و هوا و بخش خصوصی هم استراتژی‌های طولانی مدت داشته باشند. یک ائتلاف جهانی در حال رشد برای خنثی‌سازی کربن تا اواسط قرن در حال گسترش است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما بیش از هر زمان دیگری به شما نیاز داریم تا به ما کمک کنید تا مسیر خود را تغییر دهیم، شکنندگی را پایان دهیم، از فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم و آینده‌ای عادلانه و پایدار را که می‌خواهیم و نیاز داریم، بسازیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.