کنداکتور سرگردان سیما در محرم

البته به طور کلی مدتی است که تلویزیون یا آثار مناسبتی کمتری می‌سازد، یا این آثار کیفیت سابق را ندارند. نکته جالب در این باره تصمیم عجیب و خلاف عادتی است که تلویزیون درباره سریال مختارنامه گرفته است. گویا این سریال که در طول ۱۰ سال گذشته به مناسبت‌های مختلف از شبکه‌های مختلف پخش می‌شد، امسال قرار نیست روی آنتن برود.

  شبکه یک

درحالی که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره پخش سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری، پس از سال‌ها در دهه دوم محرم روی آنتن این شبکه شنیده می‌شد، بعدازظهر دیروز خبر رسید که مدیران شبکه یک قرار است مجموعه ۳۴ قسمتی «پرده‌نشین» را روی آنتن ببرند. سریال تلویزیونی «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط حسین تراب‌نژاد، مهدی شیرزاد و مهدی حمزه بر اساس طرحی از عبدالرسول گلبن نوشته شده است.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است که هدی پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید؛ اما برایش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

این سریال به روحانیون و حضور آنها در محله‌ها و در کنار مردم توجه دارد و روی این موضوع متمرکز شده است که روحانیون می‌توانند در حل مشکلات مردم به آنها کمک کنند.

در این سریال به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه می‌شود که در گذشته پررنگ بوده است و اکنون هم در برخی شهرستان‌ها رایج است، اما مردم در شهرهای بزرگ به دلیل سرعت فناوری از آن فاصله گرفته‌اند.

سریال تلویزیونی «پرده‌نشین»  به تهیه‌کنندگی سید‌محمود رضوی محصول شبکه یک سیما و مجری طرح آن موسسه سینمایی سیمای مهر است که پاییز ۹۳ از این شبکه تلویزیونی پخش شد و محرم امسال نیز بازپخش می‌شود.

فرهاد آییش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق‌نورد، سعید نیک‌پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی و... ازجمله بازیگران این سریال هستند.

بهروز شعیبی تاکنون فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دهلیز»، «دنیای بهتر» و «روزهای آخر اسفند» را کارگردانی کرده است و در چند فیلم هم از جمله «طلا و مس» نیز بازی کرده است. این سریال هر روز ساعت ۱۸ پخش می‌شود.

 شبکه دو

در حال حاضر تنها شبکه‌ای که برنامه خود را به صورت مشخص از فروردین اعلام کرده، شبکه دو سیما با سریال «در کنار پروانه‌ها» است. این روزها «در کنار پروانه‌ها» با کارگردانی داریوش یاری فیلمبرداری می‌شود تا در ایام محرم روی آنتن برود.

سریال ویژه «در کنار پروانه‌ها» درامی خانوادگی با پس‌زمینه‌های مذهبی است که تهیه‌کنندگی آن را بهروز مفید برعهده دارد. اوایل خرداد تهیه‌کننده سریال از پخش آن در ماه صفر و از نیمه‌های شهریور خبر داد، اما در آخرین گفت‌وگویی که این تهیه‌کننده داشته است از فشردگی روند تولید برای رساندن به پخش در ماه محرم از هشتم شهریور خبر داد و تاکنون هم حدود ۷۰ درصد از سریال مقابل دوربین رفته و تدوین شده است. این یعنی اینکه احتمالا پخش سریال «در کنار پروانه‌ها» در دهه اول محرم ممکن نیست.

  شبکه سه

شبکه سه سیما هم اخیرا تصمیم گرفته است تا در مناسبت‌ها سریال غیر‌مناسبتی پخش کند و کارهای خود را در لحظه آخر انجام دهد تا هم مخاطب هم سازنده سریال را شگفت‌زده کند.

سریال «بوتیمار» با کارگردانی علیرضا نجف‌زاده، در ابتدای کار قرار بود که در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن تلویزیون برود، اما لحظه آخر سریال «گاندو» با کارگردانی جواد افشار که به صورت نصفه و نیمه‌ آماده شده بود و هیچ ارتباطی با نوروز نداشت، روی آنتن رفت و پخش آن هم ناتمام ماند.

حالا هم پس از چهار ماه آن نیمه باقی مانده از گاندو آماده پخش است تا روی آنتن شبکه سه برود، اما پخش آن هر روز جابه‌جا می‌شود. این سریال ۴۰ قسمت است که ۲۷ قسمت دیگر از این سریال باقی مانده و پخش آن تا اوایل شهریور ادامه خواهد داشت.

احتمالا پس از «گاندو» هم آنتن شبکه در اختیار سریال «نیمروز تا تهران» قرار بگیرد که البته آن هم سریال محرمی نیست.

  شبکه پنج

شبکه پنج سریال تولیدی در این ایام ندارد و قرار است مجموعه‌ای را به صورت تامینی روی آنتن ببرد.

این شبکه در ماه رمضان هم هیچ برنامه‌ای نداشت. از طرفی هم نام سریال «زن زندگی، مرد زندگی» با کارگردانی غلامرضا رمضانی و سریال «روزگار جوانی» با کارگردانی اصغر توسلی به گوش می‌رسد که قرار است بعد از ایام محرم روی آنتن این شبکه تلویزیونی برود.

البته این شبکه یک سریال با نام «رعدوبرق» با کارگردانی بهروز افخمی هم داشت که قرار بود در ماه رمضان روی آنتن برود که این اتفاق نیفتاد. شبکه پنج قرار نیست سریال جدیدی را به نمایش دربیاورد و سه سریال ساخته شده دارد.