امرالله احمدجو تنها یک فیلم (شاخه های بید) را در سینما ساخت و با اولین سریالش «روزی روزگاری» در تلویزیون جایگاهش را تثبیت کرد.

او «روزی روزگاری» را در بیابان های اطراف میمه در اصفهان ساخت که خود در کودکی آنجا رشد کرده و بزرگ شده بود.

او می گوید که از ابتدا دو نقش مراد بیگ و خاله لیلا را برای بازیگران دیگری به غیر از مرحوم خسرو شکیبایی و ژاله علو نوشته اما با آن بازیگران به توافق نرسیده است.

احمدجو در عین حال از خسرو شکیبایی به عنوان بازیگری توانا و فوق العاده یاد می کند که اگر عمرش کفاف می داد در سریال «پشت کوه های بلند» او نیز به مانند دو اثر قبلی اش، «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» هنرنمایی می کرد. این نویسنده و کارگردان از این که فاصله بین سریال هایش گاهی به حدود ۱۰ سال می رسد متاسف است و تاکید می کند که همیشه آمادگی کار کردن را دارد.

احمدجو البته این روزها در کنار داوود میرباقری است و در پروژه سریال«سلمان فارسی» همکاری دارد.

سریال «روزی روزگاری» این شب ها از شبکه آی فیلم در حال پخش است و به همین بهانه، پای صحبت های امرالله احمدجو کارگردان و نویسنده اش نشستیم.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چگونه شد به فکر ساخت سریال «روزی روزگاری» افتاد؟ گفت: همیشه دوست داشتم سریالی در مورد جغرافیایی که در آن بزرگ شده ام بسازم. منظورم دقیقا همین بیابانی است که در سریال می بینید. من کودکی ام را در این بیابان در حوالی میمه اصفهان گذرانده ام و حتی گاهی با پدرم برای کندن سوخت هم می رفتم. البته این را هم باید بگویم که روزی روزگاری می توانست سریال بهتری هم باشد. درست است که این سریال همیشه با اقبال عمومی مواجه بوده اما به طور مطلق به ایده آل های من نزدیک نیست.

به گفته امرالله احمدجو نوشتن فیلمنامه سریال روزی روزگاری نزدیک به ۱۵ ماه طول کشید. ساخت آن هم نزدیک به ۹ ماه زمان برد.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه به ترکیب بازیگران سریال رسید و آیا به طور مشخص از همان ابتدا مرحوم خسرو شکیبایی را برای نقش مراد بیگ در نظر داشت؟ یادآور شد: نه، نقش مرادبیگ را قرار بود بازیگر دیگری بازی کند که به توافق نرسیدیم و مرحوم شکیبایی جایگزین او شد. نقش خاله لیلا را هم در ابتدا برای بازیگر دیگری نوشته بودم که این نقش هم به خانم علو رسید. اما برای نقش های حسام بیگ و بسیم از همان ابتدا به آقایان پاک نیت و فیلی فکر می کردم و اصلا نقش را برای آنها نوشته بودم که خوشبختانه آمدند و بازی کردند.

«از این که دو نقش اصلی سریالتان را به بازیگران کمتر شناخته شده برای مخاطب عام که بیشتر فعالیت شان در شهرستان متمرکز بوده است بسپارید نگران نبودید؟» احمدجو پاسخ داد: با آقایان پاک نیت و فیلی آشنایی قبلی داشتم. هر دو در فیلم سینمایی«شاخه های بید» بازی کرده بودند. از بابت توانایی شان خیالم راحت بود و اتفاقا بازی های فوق العاده ای را به نمایش گذاشتند. از سایر بازیگران هم راضی بودم و هیچکس کم نگذاشت.

او به این پرسش که آیا با خسرو شکیبایی هم آشنایی قبلی داشت؟ پاسخ مثبت داد و افزود: کارش را در فیلم «هامون» دیده بودم و البته در سریال «مدرس» که فکر می کنم در هر دو اثر فوق العاده بود. اوایل کار کمی اختلاف سلیقه بین ما بود اما هر چه جلوتر رفتیم به یک تفاهم و تعامل رسیدیم؛ به طوری که آن مرحوم در سریال بعدی ام «تفنگ سرپر» هم بازی کرد و البته عمرش به «پشت کوه های بلند» کفاف نداد.

او درباره «تفنگ سرپر» و «پشت کوه های بلند» و اینکه چرا این دو سریال به اندازه روزی روزگاری موفق نبودند؟ اظهار کرد: فکر می کنم این سریال ها قربانی زمان پخش نامناسب شدند؛ البته تفنگ سرپر ضربه اصلی را از تدوین خورد. پشت کوه های بلند هم در بدترین ساعت ممکن پخش می شد.

«فکر نمی کنید سریال روزی روزگاری توقعات را خیلی بالا برده بود؟» امرالله احمدجو در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: به نظرم تفنگ سرپر و پشت کوه های بلند چیزی کمتر از روزی روزگاری نداشتند و اگر در ساعت و زمان مناسب پخش می شدند می توانستند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. باز هم می گویم، درست است که سریال روزی روزگاری با مخاطب فوق العاده مردم مواجه شد و همیشه از خدا شاکرم اما این سریال صد در صد مطابق سلیقه و خواست من نبود.

این کارگردان تلویزیون درباره دلایل کم کاری اش هم توضیح داد: خودم همیشه برای کار و فعالیت آماده بوده و هستم اما یک سری مسائل از حیطه اختیارات من خارج است. راستش هنرمند به کار و فعالیت زنده است. اگر قرار باشد فاصله بین دو سریالت به ۱۰ سال برسد دیگر شوق و انگیزه ای نمی ماند. نمی دانم چرا قسمت نمی شود کار کنم.

او درباره علت اصلی ماندگاری سریال «روزی روزگاری» گفت: در وهله اول، به همدلی و همراهی عوامل برمی گردد. اگر تعامل و تفاهم نباشد، کار به جایی نمی رسد. انصافا عوامل روزی روزگاری از بازیگران گرفته تا دست اندرکاران پشت دوربین چیزی در کار کم نگذاشتند و عاشقانه کار کردند.

احمدجو در پاسخ به اینکه آیا خودش این شب ها سریال را از شبکه آی فیلم تماشا می کند؟ گفت: این روزها که اصلا فرصتش را ندارم. از صبح زود تا نیمه شب سر صحنه سریال «سلمان فارسی» هستم. «سلمان فارسی» پروژه خیلی سنگینی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.