صف سریال‌ها برای فتح شبکه خانگی

بازار سودآور شبکه خانگی در کنار هزینه‌های ناچیز پخش (در مقایسه با سینما) سرمایه‌های زیادی را وارد این بازار جدید کرده و حالا تنور شبکه نمایش خانگی در این تابستان، گرم‌تر از همیشه شده است. به تازگی چند مجموعه جدید نمایشی روانه بازار شده و اما چند پروژه دیگر نیز در دست تولید است. پروژه‌هایی که به احتمال بسیار زیاد در چند روز آینده وارد رقابت با سریال‌های در حال پخش خواهند شد. اگرچه در کمپانی‌های بزرگ جهان بیش از یک دهه است که تولید سریال در اولویت قرار گرفته و سودهای میلیارد دلاری نصیب کمپانی‌ها کرده و جهان به این صنعت متمایل شده اما تفاوتی در بازار ایران وجود دارد که ممکن است بازار سریال را به بن‌بست بکشاند. صادرات سریال‌ها و درامدهای کلان کمپانی‌های خارجی از این محل، در ایران امکان چندانی ندارد و معمولا توجه سازندگان آثار نمایشی معطوف به بازار داخلی و فتح گیشه‌های ریالی است. اتفاقی که بعید نیست در آینده نزدیک موجب اشباع بازار و تعطیلی پروژه‌های سریال‌سازی شود. به هر روی همزمان هفت سریال جدید با هدف پخش در شبکه نمایش خانگی در دست تولید است.

  جزیره ساخته سیروس مقدم

جزیره به کارگردانی سیروس مقدم، یکی دیگر از تولیدات فیلیمو است که فیلمبرداری آن همچنان در جزیره کیش در حال انجام است. از نکات قابل توجه این سریال، حضور امیر مقاره، یکی از خوانندگان گروه موسیقی ماکان‌بند به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی است. محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، حسام منظور، غزل شاکری، کاظم سیاحی، اکبر زنجانپور، امیر کاظمی و... دیگر بازیگران اصلی این سریال هستند.

این مجموعه روایتگر داستان صحرا، خبرنگار جسوری است که در عشق شکست خورده و تحقیر شده است و به دنبال برابری با ارشد شاهنگ، معشوق خود که از خانواده اصیل و ثروتمندی بوده، تصمیمات ماجراجویانه‌ای می‌گیرد. جزیره دومین تجربه سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی بعد از «خواب زده» است.

  خسوف، ساخته مازیار میری

مجموعه خسوف به کارگردانی مازیار میری، درامی اجتماعی و عاشقانه به نویسندگی مهدی شیرزاد و حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان است که به زودی از نماوا منتشر می‌شود. در خلاصه داستان خسوف آمده است: «امیر برخلاف قول و قرارهایی که با دختردایی خود گذاشته است، دل به دختر دیگری می‌بازد. آشکار شدن این عشق، خانواده امیر را به تکاپو می‌اندازد.» در این سریال، امین تارخ، شهره سلطانی و شمسی فضل‌اللهی در کنار چهره‌های جدید به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است. میری پیش از این سریال‌سازی را در تلویزیون با مجموعه‌های «گاوصندوق»، «فرات»، «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «هیات‌مدیره» تجربه کرده است.

  میدان سرخ، ساخته ابراهیم ابراهیمیان

میدان سرخ به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان از دیگر تولیدات تازه فیلیمو است که به زودی منتشر می‌شود. این سریال در ژانر اکشن- جنایی توسط سارا سلطانی و علی مسعودی‌نیا به نگارش درآمده، اما هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است. میدان سرخ، مجموعه‌ای پرستاره است که در آن بازیگرانی همچون حمید فرخ‌نژاد، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان، بهدخت ولیان، کاظم سیاحی، امید روحانی، مسعود کرامتی، علی مصفا، بهرام افشاری، مهدی حسینی‌نیا، رضا یزدانی، ستاره اسکنری، نادر مشایخی و سحر نظام‌دوست، به ایفای نقش پرداخته‌اند.

میدان سرخ نخستین تجربه ابراهیمیان در سریال‌سازی است. کارگردانی فصل دوم این مجموعه را بهرام بهرامیان بر عهده داشت که به‌دلیل ابتلا به کرونا جای خود را به کمال تبریزی داد. آهنگ تیتراژ میدان سرخ را فرزاد فرزین خوانده است.

 شبکه مخفی زنان، ساخته افشین هاشمی

شبکه مخفی زنان به کارگردانی افشین هاشمی، داستانی کمدی و سرگرم‌کننده را در بستری تاریخی روایت می‌کند که توسط محسن قرایی و بر اساس طرحی از محمد رحمانیان به نگارش درآمده است.در خلاصه داستان شبکه مخفی زنان که قرار است به‌طور اختصاصی از نماوا پخش شود، آمده است: «در ابتدای قرن چهاردهم شمسی، وقتی شاه متوجه جنبش‌های نوظهور مربوط به حقوق زنان در کشور می‌شود، ماموریت ویژه‌ای به یکی از اهالی دربار خود می‌دهد.» لیلا حاتمی، سیامک انصاری، حمید فرخ‌نژاد، شبنم مقدمی و مهدی هاشمی بازیگران اصلی این مجموعه هستند. شبکه مخفی زنان، نخستین تجربه افشین هاشمی در زمینه ساخت سریال است. او سابقه کارگردانی در سینما را با آثاری همچون «خسته نباشید»، «صدای آهسته»، «گذر موقت»، «خاله قورباغه» و «خداحافظ دختر شیرازی» دارد.

  حرفه‌ای، ساخته مصطفی تقی‌زاده

حرفه‌ای به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، از جدیدترین تولیدات نماوا است که در مرحله فیلمبرداری قرار دارد و در ۱۶ قسمت منتشر می‌شود. از داستان این مجموعه جزئیاتی منتشر نشده است؛ اما از نکات قابل توجه آن، حضور دو خواننده، سیروان و زانیار خسروی به عنوان بازیگر است. سارا بهرامی، ماهور الوند، علی مصفا، مزدک میرعابدینی، المیرا دهقانی، مرتضی تقی‌زاده و اسما رمضانی دیگر بازیگران حرفه‌ای هستند.تقی‌زاده در سال ۱۳۹۵، فیلم سینمایی «زرد» را کارگردانی کرد که به‌عنوان یک فیلم اولی مورد توجه اهالی سینما و مخاطبان قرار گرفت.

  جیران، ساخته حسن فتحی

جیران به کارگردانی حسن فتحی، سریال تاریخی دیگری است که این روزها در مرحله تصویربرداری قرار دارد. این مجموعه روایتگر داستان جیران، یکی از دخترانی است که به تازگی به جمع درباریان ناصرالدین قاجار وارد شده و شاه ایران عاشق او می‌شود.بهرام رادان، ناصرالدین شاه است و پریناز ایزدیار در نقش جیران ظاهر شده است. بابک حمیدیان، رعنا آزادی‌ور، گلاره عباسی، امیرحسین فتحی، ستاره پسیانی و مهدی پاکدل بازیگران اصلی جیران هستند. بعد از شهرزاد، جیران دومین تجربه فتحی در شبکه نمایش خانگی است.

 آهوی من مارال، ساخته مهرداد غفارزاده

آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده، سومین سریالی است که داستان آن در دوره ناصرالدین شاه می‌گذرد. در این مجموعه، حسن معجونی ایفاگر نقش ناصرالدین‌شاه است. ترلان پروانه، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، لاله اسکندری، الهام کردا، لیلا بلوکات و... بازیگران آهوی من مارال هستند.در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «ناصرالدین‌شاه دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه می‌رسد و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان صاحبقران می‌شود حال اسیری که در دام مانده باشد، صیاد رفته باشد. شاه به حکم قدر قدرتی امر می‌کند که صیاد را به شکارگاه بازگردانند، غافل از آنکه آن آهو چشم گریزپا، خود صید و صیاد عاشقی جوان است از دیار آذربایجان...» غفارزاده پیش از این سریال «سه، پنج، دو» را برای تلویزیون کارگردانی کرده بود.