درخشش آثار کوتاه در جشنواره‌های بزرگ

   ترایبکا

انیمیشن کوتاه «نوازنده» ساخته رضا ریاحی محصول کشور فرانسه، توانست جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بیستمین دوره جشنواره فیلم «ترایبکا» نیویورک را به خود اختصاص بدهد. رضا ریاحی، نقاش و فیلم‌ساز ایرانی پیش از این در انیمیشن معروف و نامزد اسکار «نان‌آور» (۲۰۱۷) ساخته «نورا تومی» یکی از کارگردانان هنری بود.

انیمیشن ۱۵ دقیقه‌ای «نوازنده» روایتگر عشق، جنگ و دشواری‌ها در ایرانِ قرن سیزدهم میلادی است.

 اما در سایر بخش‌های این رویداد سینمایی، فیلم «تازه‌کار» به نویسندگی و کارگردانی «لاورن هاداوی» جایزه بهترین فیلم بلند داستانی آمریکایی را به خود اختصاص داد و جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بین‌المللی هم به «برایتون چهارم» به کارگردانی «لوان کوگاشویلی» از گرجستان رسید.

بیستمین جشنواره فیلم ترایبکا از تاریخ ۹ تا ۲۰ ژوئن (۱۹ تا ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود و شامل نمایش۶۶ فیلم از جمله ۵۵ نمایش نخست جهانی است و فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها یکی از فیلم‌های حاضر در بخش «هفته منتقدان ترایبکا» است.

جشنواره فیلم ترایبکا دو دهه پیش و پس از تحولات مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر آغاز به کار کرد و اکنون به یکی از جشنواره‌های مهم فیلم‌های مستقل در جهان تبدیل شده است. «رابرت دنیرو» و «جین رُزنتال» بنیان‌گذاران این جشنواره سینمایی هستند.

  فیلم‌های شرقی ژنو

فیلم‌های کوتاه «یوشید» به کارگردانی سحر خوش‌چشمان در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه و «تُف» به کارگردانی آرمین رحیمیان و عماد امامی‌نیا در بخش جایزه تماشاگران، منتخب شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های شرقی ژنو شدند.

جشنواره‌ فیلم‌های شرقی ژنو که با هدف به نمایش گذاشتن گوناگونی فرهنگی و ایجاد گفت‌وگو بین تمدن‌ها شکل گرفته از ۲۱ تا ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ (۳۱ خرداد تا ۶ تیرماه ۱۴۰۰) در شهر ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

فیلم کوتاه یوشید به کارگردانی سحر خوش‌چشمان پیش از این در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و در بخش فیلم‌های کوتاه سینمای سعادت به نمایش درآمد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «و حالا برخیز و مراسم پاک کردن گناه خود را به جا آور.»

پیمان مقدمی، کیانا منتجبی، سیامک راشدی، مهدی ابوحمزه و امیر اخوین، بازیگران فیلم کوتاه یوشید هستند.

همچنین، فیلم کوتاه تُف به کارگردانی آرمین رحیمیان و عماد امامی‌نیا، پیش از این در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیست و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه ریگا – لاتیوای منطقه بالتیکان، دومین دوره جشنواره فیلم نوستالژیای ایتالیا و یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه (ایسفا) حضور داشته است.

سام ولی‌پور تنها بازیگر این فیلم کوتاه است که نویسندگی آن به‌طور مشترک بر عهده آرمین رحیمیان و عماد امامی‌نیا است.