سینماهای بازِ کاملا بسته

به نظر می‌رسد اگرچه مهم‌ترین بحث این روزهای سینماداران بازگشایی سالن‌هاست اما موضوع مهم دیگر اطلاع‌رسانی عمومی این موضوع و همچنین ترکیب فیلم‌های روی پرده است. بدیهی است بسیاری از شهروندان با توجه به نگرانی از تجمع در محیط‌های سربسته تمایلی به حضور در سینماها و تماشای فیلم ندارند اما سینماداران می‌گویند که اگر رعایت کامل پروتکل‌ها و اطمینان از تهویه مناسب در سالن‌ها اطلاع‌رسانی شود احتمالا استقبال عمومی از تماشای فیلم در سینما هم افزایش پیدا خواهد کرد. 

بسیاری از فعالان بازار سینما از وضعیت بازگشایی سینماها رضایت چندانی ندارند. در این باره سیدجمال ساداتیان، مدیر سینما آستارا در تجریش تهران که تازه از روز دوشنبه، 19 اردیبهشت سینمای خود را باز کرده درباره حضور مخاطبان در سینما می‌گوید: هیچ خبری نیست و کاملا مشخص است که چه وضعیتی داریم چون دو مشکل اساسی برای فعالیت سینماها وجود دارد؛ اول اینکه شرایط بحرانی کرونا هنوز برقرار است و دیگر اینکه فیلم‌های در حال اکران قدرتمند نیستند. در این شرایط بحرانی، حاکمیت باید حمایت کند و مثلا تلویزیون باید فضای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را برای فعالیت سینماها و اکران فیلم‌ها زیاد کند. شهرداری هم باید کمک کند ولی الان به نظرم وقتی ستاد کل کرونا اخطار می‌دهد که مردم بیرون نیایند، اما از آن طرف ما دعوت به حضور در سینما می‌کنیم سبب شده نوعی ناهمگونی به وجود آید.  همچنین علی سرتیپی، مدیر سینما کورش و تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه سینما کورش در این باره گفت: سالن‌های سینما مغازه سوپرمارکت نیستند که کرکره را هر زمان دلمان خواست پایین بیاوریم و هر زمان که دلمان خواست بالا ببریم و اصطلاحا مشتری عبوری داشته باشیم. باید فیلم‌های خوبی اکران شوند و مردم از بازگشایی سینماها مطلع شوند تا بتوانیم به بازگشایی سینما امیدوار باشیم. سینما یک محیط فرهنگی است و مردمی به آن رجوع می‌کنند که اهل فرهنگ و هنر باشند و زمان لازم است تا مردم به سالن‌های سینما برگردند.  سرتیپی همچنین گفت: متاسفانه طی یک سالی که گذشته و سینماها چند بار تعطیل شده‌اند هیچ‌گاه اطلاع‌رسانی خوبی درباره بازگشایی سینماها صورت نگرفته و مردم معمولا هر بار که سینماها باز می‌شدند از بازگشایی بی‌اطلاع بودند و یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم سینما فعلا تعطیل باشد همین مساله بوده است. امیدوارم طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی درستی در این باره صورت بگیرد.  افزون بر این به نظر می‌رسد که بازار اکران آنلاین هم چندان جذابیتی برای پخش‌کنندگان ندارد. در همین راستا روز گذشته غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما، در خصوص وضعیت پخش‌کنندگان فیلم هنگام اکران آنلاین گفت: زمانی که فیلم به صورت آنلاین اکران می‌شود، به پخش‌کننده سهمی تعلق نمی‌گیرد. در صورتی به پخش‌کننده سهمی تعلق می‌گیرد که اولا در قرارداد اشاره‌ای به آن شده باشد یا دوم دلایل ویژه‌ای داشته باشند. موسوی در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت امکان ورشکستگی پخش‌کنندگان وجود دارد، گفت: در هر صورت، در حال حاضر خود سینما‌ها هم خطر ورشکستگی را حس می‌کنند و این امکان برای پخش‌کنندگان نیز وجود دارد.

  بازگشایی سینماها اشتباه بود؟

همچنین سعید خانی که مدیریت پردیس سینمایی صبا را در خیابان کارگر جنوبی برعهده دارد و هنوز سالن‌های این مجموعه را بازگشایی نکرده می‌گوید: واقعیت این است که نباید از بازگشایی سینماها خوشحال باشیم چون این سینما به خوراک احتیاج دارد و وقتی فیلم خوبی برای اکران وجود ندارد، باز کردن دوباره آن اشتباه است. او افزود: امیدوارم در وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری درستی برای اکران فیلم‌های بهتر انجام شود. ما در عید امسال این فیلم‌ها را تجربه کردیم و دیدیم که ترکیب فیلم‌ها خوب نبود و البته ضمانت اجرایی هم برای حمایت وجود نداشت و مصوبه‌ای که برای پرداخت درصدی از ضریب اشغال سالن‌ها وعده داده شده بود پرداخت نشد. بنابراین با درنظرگیری تمام این موارد، مشخص است که شرایط برای بازگشایی سینماها مناسب نیست. وی با بیان اینکه در این وضعیت متقاعد کردن صاحبان فیلم‌ها برای اکران کار سختی است، ادامه داد: به نظرم تا پایان امسال خیلی نباید انتظار استقبال مخاطب را از سینماها داشته باشیم و اگر تضمینی باشد که سینماها دوباره بسته نشوند می‌توان امیدوار بود که برای رسیدن به شرایط مطلوب بین سال‌های ۹۳ تا پیش از 98، پس از سپری شدن یک سال شرایط بهبود یابد و شاید بتوان پیش‌بینی کرد که از عید نوروز سال آینده اکران بهتری داشته باشیم. خانی در پاسخ به اینکه آیا اگر تا یک ماه آینده باز هم همین پنج فیلم فعلی روی پرده باشند، سینماهای خود را باز نمی‌کند، گفت: آن‌قدر هزینه باز کردن سینماها بالاست و نیز با بی‌ثباتی که در روند کار پرسنل سینماها وجود دارد، ترجیح می‌دهم در صورت ادامه شرایط فعلی و براساس تجربه اکران نوروز سالن‌ها را باز نکنم.

  این بازگشایی با دفعات قبلی فرق دارد

در این باره محمدحسین فرحبخش هم که به عنوان تهیه‌کننده، فیلم «تکخال» را روی پرده دارد در پاسخ به اینکه آیا همچنان به دنبال اکران فیلم خود است و وضعیت آن را با وجود بسته بودن بخشی از سالن‌ها چطور می‌بیند، گفت: فعلا قصد داریم فیلم را در سینماها اکران کنیم؛ ولی سینمادارها هم در این اوضاع نگرانی بحقی دارند، چون دو بار فروش سینماها نزدیک به شرایطی بود که وضعیت بهتر شود، ولی هر دو بار با تعطیلی مواجه شدند و این بسته و باز شدن‌های مداوم، سینماها را در شرایط بی‌ثبات قرار داده است. او اضافه کرد:‌ فکر می‌کنم با توجه به اینکه کرونا (با انجام واکسیناسیون) رو به فروکش کردن می‌رود و در شرایط قرمز هم می‌توان سینما را باز نگه داشت، این بازگشایی اخیر ممکن است فرق داشته باشد و شاید در چند ماه آینده وضعیت بهبود یابد. فرحبخش درباره میزان تبلیغات فیلم خود هم گفت: صدا و سیما و شهرداری هیچ کدام تبلیغ نمی‌کنند. تلویزیون می‌گوید تبلیغ تیزر فیلم‌ها در اولویت‌شان نیست و کلا خیلی حرف‌های عجیب و غیر‌کارشناسی می‌گویند.