ادامه بحران در سینماهای اروپا
اگرچه واکنش دولتها به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی متفاوت بود و کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا قرنطینه و محدودیتهای شدید اعمال کردند و از سوی دیگر کشورهایی مانند سوئد و هلند، اقدامات محدودکننده کمتری را در پیش گرفتند، اما این تفاوت در نتایج گیشه دیده نمیشود. در واقع درآمد سینماها همه جا کاهش یافت و با کمی پایین و بالا در همه کشورها در یک طیف جای داشت. ایتالیا بهعنوان نخستین کشور اروپایی که وارد قرنطینه شد، شاهد کاهش ۷۱ درصدی درآمد گیشهها درسال ۲۰۲۰ بود. در سوئد که هرگز یک قرنطینه رسمی اعلام نکرد نیز سینماها افت ۶۵ درصدی را ثبت کردند. دانمارک تنها کشور متفاوت بود و با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال پیش روبهرو شد. اما این موفقیت تنها بهدلیل اکران یک فیلم مهم سال رخ داد و آن نمایش «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ با بازی مادس میکلسن بود که با فروش بیش از ۸۰۰ هزار بلیت، یکی از موفقترین اکرانهای تاریخ در این کشور را ثبت کرد.
گفته شده چند عامل در سقوط باکسآفیس سال ۲۰۲۰ نقش داشتهاند. اکران نشدن فیلمهای برتر یکی از مهمترین این عوامل بود چون بیشتر استودیوهای آمریکا اکران فیلمهای پرفروش خود را به تعویق انداختند یا لغو کردند.
در این میان نمایش فیلمهای داخلی تا حدی توانستند این خلأ را پر کنند. در این میان چند کشور اروپایی شاهد گیشه قابل تامل برای عناوین داخلی بودند. از جمله در دانمارک که فیلمهای دانمارکی ۴/ ۴۹ درصد ظرفیت سینماها را در سال ۲۰۲۰ تشکیل دادند. در فرانسه این رقم ۹/ ۴۴ درصد بود. در ایتالیا بیش از نیمی ازفروش یعنی ۶/ ۵۶ درصد از اکران فیلمهای داخلی به دست آمد. با این حال، این فروش تسلیخاطر کمی برای صاحبان سینماهای اروپا در سال سخت کرونا بود.