معرفی فیلم‌های برتر 2020

اهمیت فهرست‌های ارائه‌شده در این زمینه، برحسب اعتبار نشریه یا رسانه‌های منتشرکننده، متفاوند؛ از این‌‌رو وقتی مجله‌ سینمایی معتبری چون «کایه دو سینما» لیستی از ۱۰ فیلم مطرح سال ۲۰۲۰ را در دسترس عموم قرار می‌دهد، بدیهی است توجه بسیاری از علاقه‌مندان جدی سینما به آنها بیشتر جلب شود. این مجله از سال ۱۹۵۱ تا‌سیس شده و به‌عنوان یکی از پایه‌های موج نوی سینمای فرانسه شناخته می‌شود. درباره اهمیت این مجله همین‌قدر کافی است بگوییم که در طول حیاتش منتقدانی چون ژان‌لوک گدار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول و ژاک ریوت درآن قلم زده‌اند. این نشریه ضمن طرح و دفاع از نظریه مولف که تا‌کید ویژه بر «دستخط» مولف دارد، به کشف سینماگرانی مانند اورسن‌ولز، جان فورد، آلفرد هیچکاک و هاوارد هاکس کمک کرده است.

فهرست امسال این مجله مانند هر سال حاوی آثاری است که جنبه‌های هنری‌شان بر وجوه دیگر چون سرگرم‌کنندگی می‌چربد به همین دلیل است که در صدر این فهرست نام فیلمی مستند به نام «شورای‌شهر» دیده می‌شود. «زنی که گریخت» ساخته هونگ‌سانگ‌سو کارگردان کره‌ای، «الماس‌های تراش‌نخورده» ساخته برادران سفدی از آمریکا، «مالمکراگ» ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی، «چیزهایی که می‌گوییم، کارهایی که می‌کنیم» ساخته امانوئل موره فرانسوی، «هتل کنار رودخانه» ساخته هونگ سانگ‌سو از کره‌جنوبی، «اقامت در کوهستا‌ن فوچون» ساخته جی‌یو ژیائوگنگ از چین، «شوری اشک‌ها» ساخته فیلیپ گارل از فرانسه، «عظیم» ساخته سوفی لوتورنر از فرانسه و «آگوست ویرجین» ساخته یوناس تروئبا از اسپانیا از دیگر آثار این فهرست ده‌تا‌یی است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۵ فیلم نخست این لیست. 

  شورای شهر

این فیلم ساخته فردریک وایزمن فیلمساز ۹۰ ساله آمریکایی و از بزرگ‌ترین مستندسازان معاصر است.  در خلاصه موضوع مستند ۲۷۴ دقیقه‌ای «شورای شهر» آمده است: «مدیریت شهری بسیاری از ابعاد زندگی ما را مدیریت می‌کند، در حالی‌که بیشتر ما یا از این خدمات آگاهی نداریم یا ارائه‌‌ آن را بدیهی می‌دانیم. این فیلم تلاش‌های مدیریت شهری «بوستون» به مدیریت شهردار مارتین والش را نشان می‌دهد؛ این تلاش‌ها در جهت رسیدگی به وضعیت برابری نژادی، مسکن ارزان‌قیمت، اقدامات اقلیمی، رفع بی‌خانمانی و حمایت از سالمندان، مهاجرین و کهنه‌سربازان است...»

  زنی که گریخت

این فیلم ساخته هونگ سانگ‌سو کارگردان کره‌ای از آثار مطرحی است که امسال خوش درخشید. فیلم درام «زنی که گریخت»، با احتساب فیلم‌های کوتا‌ه و مستند، بیست‌و‌هشتمین پروژه سانگ‌ سو در مقام کارگردان و بیست‌وچهارمین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شود و البته هفتمین فیلم او با بازی کیم مین‌هی، منبع الهام و شریک زندگی‌اش است. داستا‌ن فیلم «زنی که گریخت» در مورد زنی متا‌هل با نام گامهی است که همسرش در یک سفر کاری به‌سر می‌برد. گامهی به‌ملاقات دو دوست قدیمی خود می‌رود که بعد از ازدواج ارتباطش با آنها قطع شده بود و بعد به‌طور تصادفی در یک سینما آشنایی قدیمی را می‌بیند که این اتفاق برایش بسیار خوشحال‌کننده است. منتقدانی که موفق به‌تماشای این فیلم شده‌اند، آن را یکی از مینیمال‌ترین آثار این کارگردان لقب داده‌اند که عنصر درام نقش زیادی در لحظه‌لحظه آن ایفا می‌کند. از هونگ سانگ‌سو به‌عنوان وودی آلن کره‌ای یاد می‌شود.

  الماس‌های تراش‌نخورده 

این فیلم اثر برادران سفدی از آمریکا از دیگر فیلم‌های مطرح سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود که در این فهرست قرار گرفته است. این فیلم در ژانر کمدی درام داستا‌ن شخص میانسالی به نام هاوارد (آدام سندلر) را روایت می‌کند که از زنش جداشده و یک جواهر‌فروشی در نیویورک دارد. او به شرط‌بندی بر بازی‌های بسکتبال، معتا‌د است و به دلیل باخت‌هایش، بدهی‌های سنگینی دارد. یکی از طلبکاران او، برادر زن سابقش است و... فیلمنامه فیلم «الماس‌های تراش‌نخورده» به‌خوبی نوشته و پرداخته شده است. برادران سفدی، توانستند به بهترین نحو ممکن، کاراکتر آدام سندلر را شخصیت‌پردازی کنند‌ که همین امر باعث شده تماشاگران بتوانند به‌راحتی، شخصیت هاوارد را درک کنند.

  مالمکراگ

مالمکراگ ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی نیز در فهرست امسال «کایه‌ دو سینما» جای گرفته است. این فیلم که با اقتباس از اثر ولادیمیر سرگئیویچ سولوویوف ساخته شده، داستا‌ن یک گروه مشهور را روایت می‌کند که در خانواده اشرافی نیکولای جمع شده‌اند و در مورد جنگ، صلح، اخلاق، مرگ و دجال بحث می‌کنند. این فیلم به ۶ فصل تقسیم شده است و هرکدام از آنها با نام قهرمانان اصلی نام‌گذاری شده است، مجموعه‌ای از مکالمات را نشان می‌دهد که همه آنها به زبان فرانسه انجام می‌شود، همانطور که در میان اشراف روسیه در آن زمان معمول بود.

پویو در مورد نحوه کار خود گفته است که برای او مهم بود که بازیگران را در روند خلق اثر مشارکت دهد، زیرا به خودش اعتماد ندارد - و به این دلیل که حق ندارد - از متن، شخصیت دیگری خلق کند.

  چیزهایی که می‌گوییم، کارهایی که می‌کنیم 

این فیلم که از ساخته‌های امانوئل موره کارگردان فرانسوی است در زمره آثار مطرح امسال جای گرفته است. این اثر درباره دافنه و ماکسیم است که باید چند روز را با هم در یک خانه روستا‌یی بگذرانند. این فیلم براساس دیالوگ‌های درخشان و اختلاف بین گفته‌های شخصیت‌ها و آنچه انجام می‌دهند، ساخته شده است. منتقدان، این فیلم پُر دیالوگ با انتهای باز را بسیار پسندیده‌اند و در نقدهای خود ساخت درخشان و شخصیت‌‌پردازی هیجان‌انگیز آن را بی‌سابقه دانسته‌اند که می‌تواند مخاطب را مجذوب خود کند.