توصیه به ناتو برای تمرکز بیشتر بر چین

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش "ناتو ۲۰۳۰"، آماده شده از سوی گروه به اصطلاح "عُقلا"  و حاوی ۱۳۸ پیشنهاد، در ضمن تردیدهای فزاینده درباره هدف و اهمیت ائتلافی است که سال گذشته میلادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه آن را مبتلا به "مرگ مغزی" دانست.

یک دیپلمات ناتو با اشاره به فعالیتهای چین در حوزه قطب شمال و آفریقا و سرمایه گذاری‌های سنگین آن در زیرساختهای اروپا گفت: چین دیگر شریک تجاری بی خطری که غرب به آن امید داشته، نیست. چین قدرت در حال خیزش قرن ما است و ناتو باید خود را با آن سازگار کند.

این دیپلمات با استناد به این گزارش هر چند که همه توصیه‌ها تصدیق نخواهند شد، گفت، بخشی از پاسخ ناتو باید حفظ برتری تکنولوژیکی بر چین، محافظت از شبکه‌های کامپیوتری و زیرساخت، باشد.

این گزارش عنوان کرد، این ائتلاف ۳۰ عضوی همچنین می‌تواند به انعقاد روابط نزدیکتر با کشورهای غیرعضو در ناتو مثل استرالیا بپردازد و بیشتر بر بازدارندگی در فضا، جایی که چین در آنجا دارایی‌هایی را توسعه می دهد، متمرکز شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در اظهارنظرهایی طی روز دوشنبه پیش از انتشار این گزارش گفت، خیزش چین "چالشهایی مهم را متوجه امنیت ما می کند".

دیپلماتها با استناد به این گزارش عنوان کردند، ناتو باید شامل کردن چین در سند استراتژی کلی رسمی این ائتلاف، "مفهوم راهبردی"، را در نظر بگیرد هر چند که این سند این کشور را یک رقیب نخوانده است.

این گزارش طی توصیه‌های دیگر خود، تصریح داشته که وزرای امور خارجه ناتو  بیشتر نشست داشته باشند و خواستار تقویت نقش دبیر کل ناتو به عنوان میانجی‌گر بین‌المللی شده است.

این گزارش طی نشست امروز وزرای امور خارجه ناتو قبل از ارائه شدن به سران کشورهای عضو ائتلاف در سال آینده میلادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.